Oorspronkelijk gepost door Refojongere
"Het spijt me maar gisteren was ik nog in zo'n dienst aanwezig, waar opgeroepen werd om toch de ruisende kuil ervaring mee te moeten hebben gemaakt, om naar Christus te kunnen opzien. (Psalm 40) Bijzondere exegese dat wel."
Ruisende kuil ervaring...qu'est-ce que c'est? Kun je alsjeblieft wat helderder zijn, ik mag verwachten dat zo'n rechtzinnige dominee uit de GG er wel een toepassing bij geeft of niet?
"Davids persoonlijke omstandigheden worden ten eerste overgezet naar deze tijd, veralgemeniseerd en vergeestelijkt. Drie stappen om van de waarheid af te komen."
Gods Woord is altijd actueel. Wat David meemaakt, daar kent iedere gelovige wel wat van. En vergeestelijken...tja...licht eens toe hoe hij dat deed?
't Is allemaal wat vaag hoor.
Nou refojongere,
neem en lees (tolle lege) Psalm 40.
David vertelt ons daar in dichterlijke woorden dat er mensen zijn die hem wilden doden. Hij zegt (SV): "Gij hebt mij uit een ruisende kuil uit modderig slijk opgevoerd".
Hier gaat het om letterlijke zeg maar in GG-termen uiterlijke omstandigheden. Geen geestelijke beleving van voor God staan in het gericht, maar simpelweg door mensen achterna worden gezeten. (Was het Saul, was het Absalom, of misschien wel gewoon in het strijdtoneel)
Ik zal je het nog een keer voordoen:
- 1. De historische situatie wordt niet bekeken!!!! Direkt overgepoot in deze tijd. "Dat van David geldt ook nu", zonder uit te leggen waarom.
2. Dan wordt er gezegd dat dit spreekt van een geestelijke ervaring. "Bent u ook al in deze ruisende kuil ondergegaan, zoals David". De uiterlijke situatie wordt dus vergeestelijkt, een soort vierschaar-verhaal zeg maar.
3. Vervolgens moet ook nog iedereen dit meemaken. "Al Gods kinderen leren dit". Zo ja, meen je dat echt, is dan direkt mijn vraag.
Dat noem ik dus allegoriseren van het kwalijkste soort. Ik twijfel daarbij niet aan de intenties van de dominee op zich, maar wel aan zijn capaciteiten als theoloog. Dit kun je namelijk gewoon niet maken.
Om het nog extra duidelijk te maken zal ik een voorbeeld geven uit de bijbel waarin het er duimendik voor ons bovenop ligt, dat dit niet zomaar in onze situatie is over te zetten.
Neem en lees Genesis 12:1
Ga gij uit uw land en uit uw maagschap en uit uws vaders huis, naar het land dat ik u wijzen zal.
Mijn preek begint zo:
Lieve mensen, God spreekt vanavond tot ons, evenals tot Abraham, dat we naar God moeten luisteren en uit ons geestelijk thuis moeten vertrekken. Ieder deze boodschap van God ter harte neemt moet dus onze kerk verlaten. God zegt immers dat wij moeten gaan naar het land dat Hij ons wijzen zal. We moeten onze goden hier in ons geestelijk thuis verlaten om werkelijk de God van Abraham te gaan dienen.
Ik ben bang dat ik van de dienstdoende ouderling geen hand zou krijgen.
Of wat denk je van deze, maar dan in afrikaanse context.
Lieve mensen, God spreekt vanavond tot ons, evenals tot Abraham, dat naar God moeten luisteren en naar het land moeten gaan dat God ons wijst. Luister naar deze boodschap en vertrek vanavond nog, de Heere de God van Abraham gebied het u. God zal werkelijk voor u uitgaan en het land aanwijzen waar u heen moet gaan.
Big problem man, voor mevrouw Verdonk.
Je laat teksten op deze manier buikspreken. Je legt er, hopelijk dan nog goedbedoeld, dingen in die er absoluut niet staan. Dat is niet met eerbied luisteren naar de Schrift.
Maar ik ben al weer genoeg over m’n theewater heen. Ik moet daar echt voorlopig niet meer komen, zoveel is me wel duidelijk.