hij had ietsie pietsie naar rechts gemoeten...
had dat dan gedaan.:haOorspronkelijk gepost door Daphne
Oorspronkelijk gepost door Daphnefijn dat jij hem ook mooi vindOorspronkelijk gepost door Egberthad dat dan gedaan.:haOorspronkelijk gepost door Daphne
hij had ietsie pietsie naar rechts gemoeten...:ki
Zorg dat je met dit soort luchten wat onderbelicht. Nu heb je zo'n saaie uitgebeten lucht. Belicht je enkele stops onder, dan krijg je al snel meer doortekening van de lucht en is je foto al snel wat spannender.Oorspronkelijk gepost door Jelle
een paar dagen terug, het zicht vanuit mijn kantoortje, met een regenachtig uitzicht.
Het idee is erg leuk, maar de uitvoering klopt niet helemaal. Zoals je zelf al aangeeft staat 'de boel' er niet helemaal op. Verder heb je enkele overbelichte delen in je foto, en loopt het niet lekker symmetrisch met het dak. Maar nogmaals: wel een leuk ideeOorspronkelijk gepost door Daphne
Bedankt voor je kritiek. Hier kan ik tenminste wat mee!Oorspronkelijk gepost door Leonius
Ok, hier mijn kritische kanttekeningen:
Met betrekking tot foto 1: Ik vraag me af: wat wil je ons laten zien? Als het gaat om de stronk, dan had ik voor een lagere positie gekozen, zodat die lelijke uitgebeten lucht niet te zien was. Het spelen met scherptediepte is weliswaar gelukt, maar had sterker gekund. Ook zou ik dat lelijke gebouwtje links weggelaten. Hier geldt dus: let op je inkadering, belichting (onderbelichten) en scherptediepte.
Hier het zelfde probleem. Of de lucht/achtergrond goed en de bossen donker. Of juist andersom. Gelukkig hier ook nog meerdere versies van gemaakt. Ook wel waar de lucht meer in 'balans' is.Met betrekking tot foto 2: Absoluut een leuk doorkijkje. Echter, ook hier geldt: een lelijke overbelichte lucht. Dat kan je opvangen door anderhalve stop (ongeveer) onder te belichten. Dan krijg je vanzelf een veel mooiere doortekening van de lucht. Ook is het het beste om dat te doen met de zon achterin je rug. Als je dan ook nog een polarisatiefilter gebruikt, heb je een prachtige plaat! Ook hier had je wat kunnen spelen met scherptediepte. Ten slotte: langs de boomtakken/bladeren zie je een paarsblauwe zweem. Dat zou je kunnen weghalen door middel van een fotobewerkingsprogramma of een ander soort programmaatje dat dat weg kan halen.
Van de laatste foto heb ik meerdere versies. Ik heb ze nog even bekeken, ik heb er een waarbij de lucht meer in balans is. Maar dan krijg je het riet zo donker, dan word het haast één zwarte vlek.Met betrekking tot foto 3: Opnieuw een leuk onderwerp, maar de uitvoering is hier wel heel erg mislukt. Een vreselijk uitgebeten lucht. Waarschijnlijk heb je daar op scherpgesteld, zodat de rest sterk is onderbelicht. Als je echter tegen het licht in fotografeert moet je overbelichten en om doortekening van de lucht te krijgen onderbelichten of een snellere sluitertijd gebruiken. Nu mist de foto de sfeer die je waarschijnlijk heb vast willen leggen.
Gr.,
Uit je reacties stel ik vast dat je voortdurend je de vraag moet stellen: wát wil ik vastleggen? Een mooie lucht? Ok, dan maar een donkere voorgrond. Een mooi doorkijkje? Nou, dan zou ik zeker voor onderbelichten kiezen, zodat de voorgrond vrij donker is, en je zo een prachtige diepte in je foto krijgt. Zo geldt dat eigenlijk voor alles.Oorspronkelijk gepost door marsm104Bedankt voor je kritiek. Hier kan ik tenminste wat mee!Oorspronkelijk gepost door Leonius
Ok, hier mijn kritische kanttekeningen:
Met betrekking tot foto 1: Ik vraag me af: wat wil je ons laten zien? Als het gaat om de stronk, dan had ik voor een lagere positie gekozen, zodat die lelijke uitgebeten lucht niet te zien was. Het spelen met scherptediepte is weliswaar gelukt, maar had sterker gekund. Ook zou ik dat lelijke gebouwtje links weggelaten. Hier geldt dus: let op je inkadering, belichting (onderbelichten) en scherptediepte.
Maar omdat ik tegenlicht had, werd óf de lucht mooi, en de ondergrond donker. Of juist andersom. Maar de functie 'onderbelichten' heb ik dan ook niet gebruikt.Hier het zelfde probleem. Of de lucht/achtergrond goed en de bossen donker. Of juist andersom. Gelukkig hier ook nog meerdere versies van gemaakt. Ook wel waar de lucht meer in 'balans' is.Met betrekking tot foto 2: Absoluut een leuk doorkijkje. Echter, ook hier geldt: een lelijke overbelichte lucht. Dat kan je opvangen door anderhalve stop (ongeveer) onder te belichten. Dan krijg je vanzelf een veel mooiere doortekening van de lucht. Ook is het het beste om dat te doen met de zon achterin je rug. Als je dan ook nog een polarisatiefilter gebruikt, heb je een prachtige plaat! Ook hier had je wat kunnen spelen met scherptediepte. Ten slotte: langs de boomtakken/bladeren zie je een paarsblauwe zweem. Dat zou je kunnen weghalen door middel van een fotobewerkingsprogramma of een ander soort programmaatje dat dat weg kan halen.
Van de laatste foto heb ik meerdere versies. Ik heb ze nog even bekeken, ik heb er een waarbij de lucht meer in balans is. Maar dan krijg je het riet zo donker, dan word het haast één zwarte vlek.Met betrekking tot foto 3: Opnieuw een leuk onderwerp, maar de uitvoering is hier wel heel erg mislukt. Een vreselijk uitgebeten lucht. Waarschijnlijk heb je daar op scherpgesteld, zodat de rest sterk is onderbelicht. Als je echter tegen het licht in fotografeert moet je overbelichten en om doortekening van de lucht te krijgen onderbelichten of een snellere sluitertijd gebruiken. Nu mist de foto de sfeer die je waarschijnlijk heb vast willen leggen.
Gr.,
denk je dat ik uren op mn rug blijf liggen in die kerk?Oorspronkelijk gepost door LeoniusHet idee is erg leuk, maar de uitvoering klopt niet helemaal. Zoals je zelf al aangeeft staat 'de boel' er niet helemaal op. Verder heb je enkele overbelichte delen in je foto, en loopt het niet lekker symmetrisch met het dak. Maar nogmaals: wel een leuk ideeOorspronkelijk gepost door Daphne
hij had ietsie pietsie naar rechts gemoeten...![]()