Re: Veel Avondmaalgangers in de GerGem
Geplaatst: 13 dec 2025, 18:51
Goede en terechte vragen. Volgens mij hoeft de eenheid niet in alles te zijn. Maar kritiek hebben, dat breder bespreken en vervolgens vrolijk aan het avondmaal gaan vind ik lastig. Voor mij is het in elk geval niet stichtend.Martijn schreef: ↑13 dec 2025, 12:11Maar als die leerelementen niet de kern raken. Dan mag daar toch verschil over zijn. Kun je dan niet samen aan het avondmaal? Mag dat alleen als je hetzelfde denkt als de hele gemeente?pierre27 schreef: ↑12 dec 2025, 15:06Nee hoor, dure auto's zie ik niet zo als een verkeerde manier van leven. Ik doel meer op een onderhuidse kritiek op kerkelijke besluiten en sommige leerlelementen en dat breder uitventen.KDD schreef: ↑12 dec 2025, 13:39Misschien heeft Pierre over de dure autos die er gereden worden. Ik weet het ook niet. Maar het heeft geen nut om dit hier te bespreken.De Rijssenaar schreef: ↑12 dec 2025, 13:34
Ja, maar ik wil weten waar het dan concreet over gaat. Mensen kunnen de kleur van de stropdas daar bijvoorbeeld ook al mee bedoelen
Gewoonlijk wijn toch boven de 9%. Voor witte wijn, afhankelijk van het soort druiven, dan het vrij laag zijn, zo'n 5.5% (toch hoger dan bier), terwijl rode wijn normaal niet mogelijk is dan 7%, ook weer afhankelijk van het soort druiven. Door middel van menging met water, 2 deel water, 1 deel wijn, zit je toch op zo'n 2.5 - 3%.pierre27 schreef: ↑12 dec 2025, 23:41 Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de kwaliteit van de wijn ten tijde van de periode van Jezus. Met name het eventuele alcoholpercentage. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Jezus het gebod om wijn en brood te gebruiken heeft gegeven wanneer dit slecht voor een nens zou zijn. Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Zit het voor jou dan op het niveau van die tweedracht, partijschap en opstand in kerk en maatschappij willen veroorzaken zoals het avondmaalformulier zegt?pierre27 schreef: ↑13 dec 2025, 20:00Goede en terechte vragen. Volgens mij hoeft de eenheid niet in alles te zijn. Maar kritiek hebben, dat breder bespreken en vervolgens vrolijk aan het avondmaal gaan vind ik lastig. Voor mij is het in elk geval niet stichtend.Martijn schreef: ↑13 dec 2025, 12:11Maar als die leerelementen niet de kern raken. Dan mag daar toch verschil over zijn. Kun je dan niet samen aan het avondmaal? Mag dat alleen als je hetzelfde denkt als de hele gemeente?
Onder andere ja maar ook hoe kun je nou het gemeenschappelijk avondmaal met vrucht gebruiken als je de eenheid niet zoekt.Martijn schreef: ↑Gisteren, 20:48Zit het voor jou dan op het niveau van die tweedracht, partijschap en opstand in kerk en maatschappij willen veroorzaken zoals het avondmaalformulier zegt?pierre27 schreef: ↑13 dec 2025, 20:00Goede en terechte vragen. Volgens mij hoeft de eenheid niet in alles te zijn. Maar kritiek hebben, dat breder bespreken en vervolgens vrolijk aan het avondmaal gaan vind ik lastig. Voor mij is het in elk geval niet stichtend.
Wat in elk geval zinnig is, is de symboliek achter de wijn en het (ongezuurde!) brood. Helaas staan we er zelden bij stil.pierre27 schreef:Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Jezus het gebod om wijn en brood te gebruiken heeft gegeven wanneer dit slecht voor een nens zou zijn. Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Ik weet niet meer exact in welk tijdschrift het heeft gestaan, maar ik vermoed in De Weet, Historisch Nieuwsblad of Historia.
Allereerst: ex-verslaafden bestaan niet. Eens een verslaafde is altijd een verslaafde. Het gaat erom hoe lang je clean bent en hoe je dat blijft. Eén slokje wijn/alcohol kan funest zijn voor zo iemand en dat heeft niets met ruggengraat te maken, maar met wat verslaving met zo iemand heeft gedaan en daarom ook terecht wat DDD opmerkt. Dat het Heilig Avondmaal voor zulke mensen ingewikkeld ligt hierom, kan ik mij heel goed voorstellen.MGG schreef: ↑12 dec 2025, 22:48Ging jij toen niet aan het avondmaal of schenken ze bij jullie alcoholvrije wijn? Mijn beeldvorming over de omvang van de groepen hoeft niet bijgesteld te worden.DDD schreef: ↑12 dec 2025, 22:31 In Pinkster- en baptistische kringen is men van oudsher heel kritisch op alcoholgebruik. Natuurlijk slaat ook daar de verwereldlijking toe. De kerk van de Nazarener: idem.
Ik ben zelf trouwens ook jarenlang principieel geheelonthouder geweest en ook lid van de Christelijke beweging voor drankbestrijding, dan let je er misschien wat meer op.
Maar even voor je beeldvorming, er zijn alleen al meer dan 100.000 Pinkstergelovigen in Nederland. De Kerk van de Nazarener is vrij klein, een stuk of 3000 denk ik, maar Baptisten zijn er ook vrij veel.
Los daarvan zijn er natuurlijk veel kerken die gewoon de optie van alcoholvrij aanbieden, al was het maar om ex-verslaafden niet weer opnieuw de verslaving in te jagen. Wat mij ook niet meer dan normaal lijkt, persoonlijk, want avondmaal vieren kan ook prima met druivensap.
Zoveel kan, maar Jezus koos wijn. Ik zie het gevaar van een slokje wijn niet, maar misschien onderschat ik de ruggengraat van andere.
Dan reken je buiten God. Hij kan én wil verslavingen breken, daar kan ik van getuigen en recent hoorde ik ook nog van een verslaving die God verbroken had.zomaar iemand schreef: ↑Vandaag, 18:57Allereerst: ex-verslaafden bestaan niet. Eens een verslaafde is altijd een verslaafde. Het gaat erom hoe lang je clean bent en hoe je dat blijft. Eén slokje wijn/alcohol kan funest zijn voor zo iemand en dat heeft niets met ruggengraat te maken, maar met wat verslaving met zo iemand heeft gedaan en daarom ook terecht wat DDD opmerkt. Dat het Heilig Avondmaal voor zulke mensen ingewikkeld ligt hierom, kan ik mij heel goed voorstellen.MGG schreef: ↑12 dec 2025, 22:48Ging jij toen niet aan het avondmaal of schenken ze bij jullie alcoholvrije wijn? Mijn beeldvorming over de omvang van de groepen hoeft niet bijgesteld te worden.DDD schreef: ↑12 dec 2025, 22:31 In Pinkster- en baptistische kringen is men van oudsher heel kritisch op alcoholgebruik. Natuurlijk slaat ook daar de verwereldlijking toe. De kerk van de Nazarener: idem.
Ik ben zelf trouwens ook jarenlang principieel geheelonthouder geweest en ook lid van de Christelijke beweging voor drankbestrijding, dan let je er misschien wat meer op.
Maar even voor je beeldvorming, er zijn alleen al meer dan 100.000 Pinkstergelovigen in Nederland. De Kerk van de Nazarener is vrij klein, een stuk of 3000 denk ik, maar Baptisten zijn er ook vrij veel.
Los daarvan zijn er natuurlijk veel kerken die gewoon de optie van alcoholvrij aanbieden, al was het maar om ex-verslaafden niet weer opnieuw de verslaving in te jagen. Wat mij ook niet meer dan normaal lijkt, persoonlijk, want avondmaal vieren kan ook prima met druivensap.
Zoveel kan, maar Jezus koos wijn. Ik zie het gevaar van een slokje wijn niet, maar misschien onderschat ik de ruggengraat van andere.
zomaar iemand schreef: ↑Vandaag, 18:57 Allereerst: ex-verslaafden bestaan niet. Eens een verslaafde is altijd een verslaafde. Het gaat erom hoe lang je clean bent en hoe je dat blijft. Eén slokje wijn/alcohol kan funest zijn voor zo iemand en dat heeft niets met ruggengraat te maken, maar met wat verslaving met zo iemand heeft gedaan en daarom ook terecht wat DDD opmerkt. Dat het Heilig Avondmaal voor zulke mensen ingewikkeld ligt hierom, kan ik mij heel goed voorstellen.
1 Korinthe 6:10 18Dwaalt niet: cnoch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers 19zullen het Koninkrijk Gods beërven.
11 dEn dit waart gij 20sommigen; maar 21gij zijt eafgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd 22in den Naam van den Heere Jezus en door den Geest onzes Gods.
21 Dat is, van de heersende macht zulker zonden gezuiverd; namelijk door uw heiligmaking of wedergeboorte, en door uw rechtvaardigmaking, bestaande in de vergeving der zonden en toerekening der gerechtigheid van Christus, waarvan de doop een teken en zegel is. Zie Mark. 1:4. Hand. 22:16. Rom. 6:4. Ef. 5:26. Tit. 3:5. 1 Petr. 3:21
Het is maar net hoeveel je er van drinkt. Daarnaast wordt de een sneller dronken dan de ander.
Konijntje, ik weet niet waar je die wetenschap van hebt, maar ik maak geregeld wijn, meestal van vruchten zoals bessen, niet van druiven.Konijntje schreef: ↑Vandaag, 20:30
Het is maar net hoeveel je er van drinkt. Daarnaast wordt de een sneller dronken dan de ander.
In ieder geval ligt het niet voor de hand dat in de tijd van de Oudheid er wijnen waren met een alcoholpercentage van 9 procent of hoger. Hoogstwaarschijnlijk zal dat (gezien de wijze van produceren) meer tussen de 1 en 5 procent hebben gelegen. En daar kun je natuurlijk ook dronken van worden.
Uiteindelijk is het met alcohol hetzelfde zoals met andere producten: overdaad schaadt.