Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?
Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?
Zij noemt nestbevuiling enz. Dat zie ik hier in dit topic niet terug, alleen persoonlijke antwoorden op een eerlijke vraag van iemand, die overweegt van kerkverband te veranderen.
In sommige situaties herkenbaar, in andere niet.
In sommige situaties herkenbaar, in andere niet.
Daar ben ik eigenlijk ook best benieuwd naar.Zeeuw schreef:Hoe wist jij dit?Ad Anker schreef:Ik ben zelf gewisseld van kerkverband.Jouw vertrekpunt lijkt te zijn dat je eigenlijk niet van kerkverband mag wisselen.
Maar hoe zie jij het voor je als er meerdere mensen, en getuige de bijdragen van anderen op dit forum niet alleen uit mijn omgeving, biddend de weg naar een ander kerkverband gegaan zijn, en daar persoonlijk grote zegen op gehad hebben van God Zelf?
Verder wil je de bewijslast voor het mogen overstappen leggen bij de grote zegen die ervaren wordt. Dat is natuurlijk erg lastig. Dan gaat het over ervaring en beleving. Juist een punt waar ook weer niet altijd de nadruk op gewenst wordt.
Hoe weet je, buiten de ervaring om, vanuit Gods Woord zeker dat de weg die je gaat de juiste is?
Misschien dat Ouderling het woord nestbevuiling bezigt omdat een forumlid bijvoorbeeld zaken zegt zoals 'Hoe vind jij het als een predikant 2x vlak achter elkaar een gemeente verwoest en vervolgens toch gewoon door mag gaan naar de volgende gemeente' etc?Tiberius schreef:Zij noemt hier nestbevuiling enz. Dat zie ik hier verder in dit topic niet terug, alleen persoonlijke antwoorden op een eerlijke vraag van iemand, die overweegt van kerkverband te veranderen.
In sommige situaties herkenbaar, in anderen niet.
Van dichtbij ken ik mensen die van kerkverband wisselden om onder de sociale controle uit te komen van familie. Het was een trapje naar 'niks'. Ze gingen in de GG nog maar sporadisch en wij verwachtten ook dat ze met hun gezin (pubers) de wereld in zouden gaan. Later zeiden ze dat ze dat inderdaad van plan waren geweest; ze dachten dat zij toch nooit bekeerd konden worden.
In de HHK kwamen ze tot verandering. Moeder mag inmiddels aan het Avondmaal gaan, vader worstelt nog. Hun kinderen hebben in die gemeente een levensgezel gevonden en zijn er getrouwd. De ouders zijn daar diep verwonderd over.
Dus ook al zijn motieven niet zuiver, God gaat door met Zijn werk van genade. Godzijdank, genade is altijd ondanks ons.
In de HHK kwamen ze tot verandering. Moeder mag inmiddels aan het Avondmaal gaan, vader worstelt nog. Hun kinderen hebben in die gemeente een levensgezel gevonden en zijn er getrouwd. De ouders zijn daar diep verwonderd over.
Dus ook al zijn motieven niet zuiver, God gaat door met Zijn werk van genade. Godzijdank, genade is altijd ondanks ons.
Zou kunnen, maar dan gebruikt ze het woord nestbevuiling niet goed.GGotK schreef:Misschien dat Ouderling het woord nestbevuiling bezigt omdat een forumlid bijvoorbeeld zaken zegt zoals 'Hoe vind jij het als een predikant 2x vlak achter elkaar een gemeente verwoest en vervolgens toch gewoon door mag gaan naar de volgende gemeente' etc?Tiberius schreef:Zij noemt hier nestbevuiling enz. Dat zie ik hier verder in dit topic niet terug, alleen persoonlijke antwoorden op een eerlijke vraag van iemand, die overweegt van kerkverband te veranderen.

Als @Ouderling een vrouw is dan gaat dat volgens mij tegen de regels in van RG.
RF wellicht.CvdW schreef:Als @Ouderling een vrouw is dan gaat dat volgens mij tegen de regels in van RG.
Of ze is vrouw van een predikant. Die worden wel de beste ouderlingen genoemd.
- Niet meer zo actief -
welke regel en van wie?CvdW schreef:Als @Ouderling een vrouw is dan gaat dat volgens mij tegen de regels in van RG.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Er was na mijn verhuizing in de buurt geen kerk van mijn kerkverband. Ik leefde mee met de gemeente waar ik toen lid geworden ben.Zeeuw schreef: Hoe wist jij dit?
- Maanenschijn
Ik lees hier veel over diepe worstelingen en geestelijke overdenkingen van hen die van kerkverband gewisseld zijn, of forummers die dergelijke mensen kennen.
Ik ken ze nauwelijks.
Ik ben wel twee keer van kerk veranderd. Daar was ook weinig geestelijks aan, vooral ingegeven door praktische motieven. Zoals bij de meesten die ik ken. Waarbij ik onder praktische motieven ook versta dat er geen gezeur meer was over het hebben van televisie of dragen van een broek (bij vrouwen).
Onze praktische motieven hadden twee keer te maken met een verhuizing. Maar, in mijn geval zijn beide wisselingen niet zonder gevolgen gebleven. De eerste wisseling heeft in mijn persoonlijk leven voor grote lauwheid, dorheid en wereldgelijkvormigheid gezorgd. De tweede wisseling is tot zegen (geweest) en heeft er tot op heden voor gezorgd dat ondanks ‘gerommel’ (in de marge) in de gemeente, ik die niet meer graag zou verlaten. De Heere heeft in deze gemeente kennelijk willen werken. Dat geeft ook liefde (in mijn geval) voor ons clubje van onhandige en zondige mensen.
In mijn geval dus: niets geestelijks aan het veranderen van een kerkverband/genootschap aan mijn kant, maar de Heere heeft er iets goeds mee uitgewerkt.
Ik ken ze nauwelijks.
Ik ben wel twee keer van kerk veranderd. Daar was ook weinig geestelijks aan, vooral ingegeven door praktische motieven. Zoals bij de meesten die ik ken. Waarbij ik onder praktische motieven ook versta dat er geen gezeur meer was over het hebben van televisie of dragen van een broek (bij vrouwen).
Onze praktische motieven hadden twee keer te maken met een verhuizing. Maar, in mijn geval zijn beide wisselingen niet zonder gevolgen gebleven. De eerste wisseling heeft in mijn persoonlijk leven voor grote lauwheid, dorheid en wereldgelijkvormigheid gezorgd. De tweede wisseling is tot zegen (geweest) en heeft er tot op heden voor gezorgd dat ondanks ‘gerommel’ (in de marge) in de gemeente, ik die niet meer graag zou verlaten. De Heere heeft in deze gemeente kennelijk willen werken. Dat geeft ook liefde (in mijn geval) voor ons clubje van onhandige en zondige mensen.
In mijn geval dus: niets geestelijks aan het veranderen van een kerkverband/genootschap aan mijn kant, maar de Heere heeft er iets goeds mee uitgewerkt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: RE: Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?
Ja, diepe worstelingen en geestelijke overdenkingen zijn hier inderdaad te lezen. Ik zou daar ook nog het verdriet aan toe willen voegen van hen die mede-gemeenteleden zien gaan. Als we het beeld van de gemeente als een lichaam (Lichaam) consequent hanteren, dan impliceert dat gelijk iets van de pijn die het geeft bij hen die mede-lidmaten zien en voelen vertrekken. Ook zou ik aandacht willen vragen voor het verdriet van ambtsdragers wanneer een deel van hun kudde vertrekt.Maanenschijn schreef:Ik lees hier veel over diepe worstelingen en geestelijke overdenkingen van hen die van kerkverband gewisseld zijn (...)
Al dit verdriet, in alle gevallen, geeft iets weer van de diepe gebrokenheid van ons bestaan. Wat kun je uitzien naar de dag waarop ieder lid van Christus elkaar definitief (terug)vindt zonder dat er nog enige verwijdering zal zijn.
Heel erg mooi en ontroerend.Maanenschijn schreef:Dat geeft ook liefde (in mijn geval) voor ons clubje van onhandige en zondige mensen.
Ik vind het vooral ontzettend verdrietig, wat ik hier allemaal lees...... Lekker gg-bashen.... Eens met ouderling, dat bekering blijkt in de vruchten (zachtmoedigheid, matigheid, goedertierenheid etc). Ik lees vooral frustratie, laster etc.
- Maanenschijn
Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?
Ik lees dat nergens, waar zie jij dat concreet? Het zal dan voor je niet veel inspanning zijn om wat quotes van bashen onder elkaar te zetten.Thea schreef:Ik vind het vooral ontzettend verdrietig, wat ik hier allemaal lees...... Lekker gg-bashen.... Eens met ouderling, dat bekering blijkt in de vruchten (zachtmoedigheid, matigheid, goedertierenheid etc). Ik lees vooral frustratie, laster etc.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
- Verbannen
Dat denk ik ook. En de opmerkingen van @Forummer schieten bij mij ook in het verkeerde keelgat. Ik zal daar nog apart op reageren. Uiteraard heeft @Ouderling helemaal gelijk. Degenen die hier het felst tegen in gaan, betuigen daarmee dat wat hij zegt ook daadwerkelijk klopt, omdat ze zich waarschijnlijk het meest voelen aangesproken. Als het hen niets deed, waren ze vermoedelijk ook niet zo fel.GGotK schreef:Misschien dat Ouderling het woord nestbevuiling bezigt omdat een forumlid bijvoorbeeld zaken zegt zoals 'Hoe vind jij het als een predikant 2x vlak achter elkaar een gemeente verwoest en vervolgens toch gewoon door mag gaan naar de volgende gemeente' etc?Tiberius schreef:Zij noemt hier nestbevuiling enz. Dat zie ik hier verder in dit topic niet terug, alleen persoonlijke antwoorden op een eerlijke vraag van iemand, die overweegt van kerkverband te veranderen.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 23 mar 2022, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen
Re: Gereformeerde Gemeenten
Je opmerkingen bevat zoveel verdachtmakingen, onzinbeweringen en onwaarheden, dat het geen zin heeft om hierop fatsoenlijk in te gaan. Ik verwijs je graag naar de terechte post van @Ouderling. Neem en lees!!!Forummer schreef:Wat is dat nu weer voor vreemde insinuatie. Natuurlijk is wisselen van kerkverband bij mij niet gekoppeld aan bekering.Ad Anker schreef:Dan heb je het over de waarachtige bekering? Want die bekering werkt honger. Dus dat kan ook gewoon in je eigen kerkverband plaatsvinden toch? Of is wisseling gekoppeld aan bekering bij jou?Forummer schreef:
In veel gevallen zullen de dwalingen niet nieuw zijn, maar luisteren de betreffende luisteraars met nieuwe oren. Voorheen was kerkgang gewoonte, nu is kerkgang noodzaak geworden. Geestelijke honger tegenover geestelijke onverschilligheid voorheen.
Maar dat kan toch ook binnen het eigen kerkverband? Ik zie de link niet met de noodzaak om te wisselen van kerkverband.Forummer schreef:Dus ook tijdens het belijdenis doen en tijdens het dopen (indien van toepassing) bestonden deze dwalingen al, alleen waren ze zich dat niet bewust.
Het valt mij persoonlijk op dat het veelal twintigers en dertigers betreft. Een mogelijkheid is dat men voorheen druk was met materiële zaken (huisje boompje beestje) en als dat allemaal op de rit is gaat men zich afvragen wat de zin van het leven is, of er komen kinderen en ineens wordt er een zware verantwoordelijkheid gevoeld waardoor men dieper dan voorheen na gaat denken. Wat ook mee kan spelen is dat deze generatie meer op een open manier over het geloof spreekt, en men jaloers gemaakt word doordat anderen goed van hun Meester spreken.
Wanneer spreek je bij een voorwaardelijke prediking en teveel nadruk op één zijde? Is dat te meten? Een voorwaardelijke prediking en de nadruk op onze diepe verdorvenheid is Bijbels en geen dwaling. Mocht je daar toch éénzijdigheid in ervaren, is er dan ook een andere mogelijkheid om met die nood om te gaan dan het wisselen van kerkverband?Het zal plaatselijk verschillen. Dwalingen die ik onder andere ben tegengekomen zijn voorwaardelijke prediking en teveel nadruk op de onmogelijkheid waardoor lijdelijkheid in de hand gewerkt wordt.
Ik ken er wel verschillenden uit familie, vrienden en kennissen kring waarvoor de overgang naar een ander kerkverband dan GG (in de meeste gevallen naar HHK), tot grote zegen, ja tot bekering heeft mogen leiden. Maar ik ken er net zo goed die ook in de HHK worstelen met de persoonlijke toeëigening van het heil.
Jouw vertrekpunt lijkt te zijn dat je eigenlijk niet van kerkverband mag wisselen.
Maar hoe zie jij het voor je als er meerdere mensen, en getuige de bijdragen van anderen op dit forum niet alleen uit mijn omgeving, biddend de weg naar een ander kerkverband gegaan zijn, en daar persoonlijk grote zegen op gehad hebben van God Zelf?
Voorwaardelijke prediking betekent dat er voorwaarden gesteld worden om tot Christus te mogen komen: je moet je zondekennis wel diep genoeg doorleefd hebben, je moet wel voldoende berouw hebben, en meer van deze menselijke regels.
Spreken over je geloof is binnen deze cultuur eigenlijk verdacht. Ambtsdragers twijfelen openlijk aan je persoonlijke geloof, als je eens de moed hebt om goed van je Meester te spreken. Je begint aan de verkeerde kant, je berouw is niet voldoende of niet echt genoeg, je hebt je zonden niet genoeg beweend. Kleine plantjes worden uitgerukt om te kijken of de wortel wel echt is. Met als gevolg dat het plantje dood gaat.
Jij kunt die link niet (willen?) zien, het lijkt me duidelijk dat dit binnen de GG zeer regelmatig voorkomt. Lees alle bijdragen maar eens en neem het eens serieus!