Ik hoop dan maar dat Erkinees de toelichtingen van ds. A. Schreuder in de Saambinder over het werk van het curatorium net zo aannemelijk en geloofwaardig gaat vinden. Verder verplicht ik jou/u niet om mij te geloven. Ik spreek over een kandidaat die enkele jaren geleden is opgegaan. Persoonlijk heb ik dat in een gesprek met hem doorgenomen. De andere kandidaat heeft bij een eerdere afwijzing te horen gekregen wat ze duidelijk misten in zijn verhaal.Erskinees schreef:Volgens ds. A. Schreuder (bron: RD): "Kandidaten willen soms weten waarom zij zijn afgewezen, maar daar geven we geen toelichting op, ook niet aan kerkenraden." Ik vind dat toch eerder geloofwaardig dan de beweringen van Pierre.
Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)
Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)
Laatst gewijzigd door pierre27 op 27 mei 2021, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik denk dat deze 17 opgelucht naar huis zijn gegaan en hun "roeping" hebben teruggelegd bij de Heere. Regelt U het maar! En mischien God danken dat hun gebed "Heere, ik kan dit niet'" is verhoord met de afwijzing " Je hoeft ook niet". En vervolgens verder gaan met het uitoefenen van hun Goddelijk beroep.
Wie weet is het de wil van de Heere dat iemand in een ander kerkverband alsnog predikant wordt, via een andere opleiding. Ik weet daar uit mijn eigen omgeving een voorbeeld van.Wim Anker schreef:Ik denk dat deze 17 opgelucht naar huis zijn gegaan en hun "roeping" hebben teruggelegd bij de Heere. Regelt U het maar! En mischien God danken dat hun gebed "Heere, ik kan dit niet'" is verhoord met de afwijzing " Je hoeft ook niet". En vervolgens verder gaan met het uitoefenen van hun Goddelijk beroep.
Dat kan inderdaad. Met toestemming van het kerkelijk gezag waaraan is beloofd zich te onderwerpen. Anders is het niet de wil van de Heere maar eigen gekozen wegen waarbij Gods goede geboden terzijde worden geschoven.Gerrit35 schreef:Wie weet is het de wil van de Heere dat iemand in een ander kerkverband alsnog predikant wordt, via een andere opleiding. Ik weet daar uit mijn eigen omgeving een voorbeeld van.Wim Anker schreef:Ik denk dat deze 17 opgelucht naar huis zijn gegaan en hun "roeping" hebben teruggelegd bij de Heere. Regelt U het maar! En mischien God danken dat hun gebed "Heere, ik kan dit niet'" is verhoord met de afwijzing " Je hoeft ook niet". En vervolgens verder gaan met het uitoefenen van hun Goddelijk beroep.
Laat deze terugtocht nu de gang geweest zijn van een goede vriend van me.Wim Anker schreef:Ik denk dat deze 17 opgelucht naar huis zijn gegaan en hun "roeping" hebben teruggelegd bij de Heere. Regelt U het maar! En mischien God danken dat hun gebed "Heere, ik kan dit niet'" is verhoord met de afwijzing " Je hoeft ook niet". En vervolgens verder gaan met het uitoefenen van hun Goddelijk beroep.
-
- Verbannen
Kun je dit ook Bijbels onderbouwen, daar lees ik dat men geroepen word in Gods wijngaard en nergens lees ik over een kerkverband.Wim Anker schreef:Dat kan inderdaad. Met toestemming van het kerkelijk gezag waaraan is beloofd zich te onderwerpen. Anders is het niet de wil van de Heere maar eigen gekozen wegen waarbij Gods goede geboden terzijde worden geschoven.Gerrit35 schreef:Wie weet is het de wil van de Heere dat iemand in een ander kerkverband alsnog predikant wordt, via een andere opleiding. Ik weet daar uit mijn eigen omgeving een voorbeeld van.Wim Anker schreef:Ik denk dat deze 17 opgelucht naar huis zijn gegaan en hun "roeping" hebben teruggelegd bij de Heere. Regelt U het maar! En mischien God danken dat hun gebed "Heere, ik kan dit niet'" is verhoord met de afwijzing " Je hoeft ook niet". En vervolgens verder gaan met het uitoefenen van hun Goddelijk beroep.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Soms kan dat ook lastig te realiseren zijn als je als kandidaat al jaren tevergeefs op een gemeente wacht. Ik weet van twee kerkverbanden waar dit een feit was/is. Wat een verdriet zal dit met zich meebrengen. Een beetje off-topic maar ok:)Gerrit35 schreef:Wie weet is het de wil van de Heere dat iemand in een ander kerkverband alsnog predikant wordt, via een andere opleiding. Ik weet daar uit mijn eigen omgeving een voorbeeld van.Wim Anker schreef:Ik denk dat deze 17 opgelucht naar huis zijn gegaan en hun "roeping" hebben teruggelegd bij de Heere. Regelt U het maar! En mischien God danken dat hun gebed "Heere, ik kan dit niet'" is verhoord met de afwijzing " Je hoeft ook niet". En vervolgens verder gaan met het uitoefenen van hun Goddelijk beroep.
Enerzijds denk ik bij zo'n reactie: 'tja, zo kom je er altijd uit.' Maar ik vind dit tóch een waardevolle reactie, temidden van veel negatieve reacties.Wim Anker schreef:Ik denk dat deze 17 opgelucht naar huis zijn gegaan en hun "roeping" hebben teruggelegd bij de Heere. Regelt U het maar! En mischien God danken dat hun gebed "Heere, ik kan dit niet'" is verhoord met de afwijzing " Je hoeft ook niet". En vervolgens verder gaan met het uitoefenen van hun Goddelijk beroep.
Kijk, als je vindt dat het curatorium opgeheven moet worden, is het een heel ander verhaal. Maar als het curatorium er is, moeten we ons er bij neerleggen dat er ook mensen afgewezen worden. Natuurlijk is dat zo! Anders kun je net zo goed iemand met een stempel daar neerzetten, die zonder te kijken een stempel op een formulier zet.
Ik ben er vast van overtuigd dat de Heere ordelijk en middellijk werkt. En daarom vind ik dat we ver weg moeten blijven van gedachten over links, rechts, bepaalde gemeenten wel/niet, bepaalde familie wel/niet, bepaalde beroepen wel/niet, mooie verhaaltjes wel/niet, enzovoorts. Nee, gewoon gerust overlaten aan de Heere.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat er best naar de procedure gekeken kan worden. En dat de verantwoordelijkheid van deze mannen groot is. Ze moeten zich in de eerste plaats voor God verantwoorden. Maar wat hier gesuggereerd werd, dat je je zou schamen als later iemand predikant van de HHK (ik noem maar wat) is geworden, dan deel ik ten enenmale niet. Je moet iedereen te allen tijde recht in de ogen kunnen blijven kijken, anders klopt er iets niet. In de wetenschap dat geen mens onfeilbaar is. Maar wie predikant in de GG moet worden, die wordt het ook.
Natuurlijk. Wel eens gelezen over het 5e gebod in de Heilige Schrift? En wel eens gelezen dat een belofte (een eed!) nagekomen moet worden? Al zou het ook tot schade wezen?Karlstad1970 schreef:Kun je dit ook Bijbels onderbouwen, daar lees ik dat men geroepen word in Gods wijngaard en nergens lees ik over een kerkverband.Wim Anker schreef:Dat kan inderdaad. Met toestemming van het kerkelijk gezag waaraan is beloofd zich te onderwerpen. Anders is het niet de wil van de Heere maar eigen gekozen wegen waarbij Gods goede geboden terzijde worden geschoven.Gerrit35 schreef:Wie weet is het de wil van de Heere dat iemand in een ander kerkverband alsnog predikant wordt, via een andere opleiding. Ik weet daar uit mijn eigen omgeving een voorbeeld van.Wim Anker schreef:Ik denk dat deze 17 opgelucht naar huis zijn gegaan en hun "roeping" hebben teruggelegd bij de Heere. Regelt U het maar! En mischien God danken dat hun gebed "Heere, ik kan dit niet'" is verhoord met de afwijzing " Je hoeft ook niet". En vervolgens verder gaan met het uitoefenen van hun Goddelijk beroep.
-
- Verbannen
Maar iemand die nog geen predikant is heeft toch geen eed gezworen?Wim Anker schreef:Natuurlijk. Wel eens gelezen over het 5e gebod in de Heilige Schrift? En wel eens gelezen dat een belofte (een eed!) nagekomen moet worden? Al zou het ook tot schade wezen?Karlstad1970 schreef:Kun je dit ook Bijbels onderbouwen, daar lees ik dat men geroepen word in Gods wijngaard en nergens lees ik over een kerkverband.Wim Anker schreef:Dat kan inderdaad. Met toestemming van het kerkelijk gezag waaraan is beloofd zich te onderwerpen. Anders is het niet de wil van de Heere maar eigen gekozen wegen waarbij Gods goede geboden terzijde worden geschoven.Gerrit35 schreef: Wie weet is het de wil van de Heere dat iemand in een ander kerkverband alsnog predikant wordt, via een andere opleiding. Ik weet daar uit mijn eigen omgeving een voorbeeld van.
-
- Verbannen
Wel. Alleen belijdende leden kunnen zich melden.
-
Ja, maar dan verbind je je aan de gemeente alhier....GerefGemeente-lid schreef:Wel. Alleen belijdende leden kunnen zich melden.
En vanuit die gemeente ben ik inmiddels overgestapt naar een andere gemeente.
Met andere woorden: ik voel me verbonden met de plaatselijke gemeente, maar niet met het kerkverband. Naar mijn idee heb ik ook geen eed afgelegd ten opzichte van het kerkverband. Maar wellicht heb ik het niet helemaal scherp hoor, dat kan.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Email: jvw850forum@gmail.com
Ik denk dat de kerkenraad van mijn gemeente raar opkijkt als een gemeentelid kwam vragen of hij lid dan wel predikant mocht worden in een ander kerkverband. Ik als ouderling zou ietes zeggen als: Broeder, daar ga jij samen met God over, ik ga niet over jouw geweten heersen en ik schrijf jou de weg niet voor. Ik betreur het dat jij die stap meent te moeten nemen, maar ik voel me niet geroepen daar al of geen toestemming voor te geven.
Maar goed, ik ben geen ouderling in de Ger Gem.
Maar goed, ik ben geen ouderling in de Ger Gem.
Who is John Galt? 

-
- Verbannen
En belijdenis zweer je een eed voor je gemeente of van je geloof? Het heet geloofs belijdenis waarin je belijd een waar Christen te zijn en niet dat je lid word en blijft van een bepaalde gemeente, een ieder moet gaan waar God hem roept en als dat een andere gemeente is om predikant te worden is dat voluit Bijbels, er is maar één gemeente en daar doe je belijdenis van dat je bij De Gemeente hoort van Christus.GerefGemeente-lid schreef:Wel. Alleen belijdende leden kunnen zich melden.
Dat laatste is voor mij geheel nieuw. Ik kijk daar van op. Zo zie je maar: er is geen bovengrens aan gekkigheid.Bruna schreef:Bij een aanmelding is het nog niet zo dat je ook langs hoeft te komen.Henk J schreef:CIP.nl heeft recent ook wat artikelen aan het curatorium besteed, daaruit blijkt ook dat er ieder jaar ongeveer 20 aanmeldingen zijn.
Ik weet van een GG - en heb dat al wel eens eerder hier geschreven - dat een persoon voor een 2e of 3e keer wilde gaan. De kerkenraad gaf hem een attest ook al wisten ze dat hij afgewezen zou worden om dezelfde redenen als de vorige keer. De kerkenraad gaf hem een attest zodat het niet aan hen zou liggen dat hij afgewezen werd. De persoon kreeg netjes een afwijzing en hoefde niet langs te komen.
Ik ken wel mensen die vaak een attest hebben gekregen en even zo vaak naar het curatorium zijn gegaan.
Maar nog nooit dat ze bij voorbaat niet hoefden te komen. Ik denk dat je dan als kerkenraad geroepen bent om deze misstand via de kerkelijke weg te bestrijden.