Ja, dat was nog al logisch in zijn tijd (en in zijn classis).memento schreef:In ieder geval is Schortinghuis geen onverdachte schrijver. Zijn boek het innig christendom is door de classis verboden, vanwege Godslasterlijke mystiek en drijverij.Erasmiaan schreef:Waarom? Dit zijn onverdachte schrijvers hoor.
Welke oudvaders horen minimaal in je boekenkast thuis
Re: Welke oudvaders horen minimaal in je boekenkast thuis
Mogelijk. Ik denk dat onze opvattingen daar sowieso over zullen verschillen. Maar ik had het over onderscheidingsvermogen. Spurgeon en Mallan kun je toch moeilijk op één hoop gooien. Om maar een voorbeeld te noemen.Erasmiaan schreef:Waarom? Dit zijn onverdachte schrijvers hoor.freek schreef:
Het ware te wensen dat je onderscheidingsvermogen toch wat meer kwame te vermeerderen.
Dat is juist het mooie. In de kern van de zaak wel. Alleen moet je bij Spurgeon wel opletten dat het door een betrouwbare vertaler is vertaald.freek schreef:Mogelijk. Ik denk dat onze opvattingen daar sowieso over zullen verschillen. Maar ik had het over onderscheidingsvermogen. Spurgeon en Mallan kun je toch moeilijk op één hoop gooien. Om maar een voorbeeld te noemen.Erasmiaan schreef:Waarom? Dit zijn onverdachte schrijvers hoor.freek schreef:
Het ware te wensen dat je onderscheidingsvermogen toch wat meer kwame te vermeerderen.
Een groot deel van de lijst vind ik off-topic, pas bij nr. 13 (de tweede nr. 13 dan....) kom ik een OUDVADER tegen. En daarna nog een paar. Ik weet niet precies waar de grens ligt (Wulfert Floor wel/geen oudvader?), maar nog in leven zijnde predikanten een oudvader noemen, gaat mij te ver (al zijn ze soms oud...)-DIA- schreef:Boekentips:
Al de werken van:
[...]
Ik heb maar een kleine greep gedaan uit lezenswaardige boeken.
-DIA-
Alleen bij jullie gemeenten? Of in alle 'zware' kerken? Ik heb wel eens gehoord dat Love remonstrants was, maar Schortinghuis??? Dat is echt nieuw voor mij.memento schreef:In ieder geval is Schortinghuis geen onverdachte schrijver. Zijn boek het innig christendom is door de classis verboden, vanwege Godslasterlijke mystiek en drijverij.Erasmiaan schreef:Waarom? Dit zijn onverdachte schrijvers hoor.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Dat is een kwestie van goed lezen, je ziet idd dat er heel verschillende accenten gelegd, maar uiteindelijk kan ik niet wat vinden in Spurgeon wat onreformatorisch is... Het ligt er heel sterk aan door welke bril je Spurgeon leest...freek schreef: Spurgeon en Mallan kun je toch moeilijk op één hoop gooien. Om maar een voorbeeld te noemen.
-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Overigens ben ík niet begonnen over de derde weg bij Bunyan, maar iemand anders.Bert Mulder schreef:Maak dan niet zo'n dwaze opmerking over 3 wegen. En dan doen alsof de BAPTIST Bunyan boven alle criticisme staat....eilander schreef: Ik begrijp het, geachte heer Mulder. Maar bij zo'n bekend boek en zo'n bekende schrijver hoeven we toch zo'n opmerking niet te maken!
Voor een goed begrip leg ik toch nog wat uit:
"een derde weg" is een begrip; meestal wordt daarmee bedoeld dat iemand leert (nooit expliciet) dat er drie soorten mensen zijn: ongelovigen, gelovigen en iets daar tussen in: wel serieus, liefde tot de waarheid, etc. maar die verder nog overal buiten staan. Naar mijn mening erg gevaarlijk! Dit leerde Bunyan beslist niet. Niet expliciet, niet inpliciet.
De derde weg bij Bunyan is toch iets anders: dit gaat over mensen die denken in de hemel te komen, maar zichzelf bedriegen.
Tenslotte heb ik ook niet gezegd dat Bunyan boven alle kritiek verheven is. Dat zou ik niet willen zeggen ook.
Volgens mij begrijpen we elkaar prima en zijn we het ook nog eens.
- MarthaMartha
dat dacht ik ook ja, er zitten er wel tussen die mijlenver uit elkaar liggen............freek schreef:
en onverdacht? dat is lastig als feit te poneren, kun je hooguit voor jezelf zeggen.
maar goed, er zitten er nog steeds zo'n stuk of 7 tussen die ik méér dan graag lees.
Kan ik in ieder geval ook vooruit

Laatst gewijzigd door MarthaMartha op 20 nov 2008, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Tuurlijk. Harinck en Kersten verschillen wezenlijk van elkaar. Het verschil tussen Spurgeon en Mallan zijn slechts accentjes-DIA- schreef:Dat is een kwestie van goed lezen, je ziet idd dat er heel verschillende accenten gelegd, maar uiteindelijk kan ik niet wat vinden in Spurgeon wat onreformatorisch is... Het ligt er heel sterk aan door welke bril je Spurgeon leest...freek schreef: Spurgeon en Mallan kun je toch moeilijk op één hoop gooien. Om maar een voorbeeld te noemen.
-DIA-

Wellicht bedoelde Erasmiaan - gezien zijn werkterrein - met 'onverdacht' iets anders...MarthaMartha schreef:en onverdacht? dat is lastig als feit te poneren, kun je hooguit voor jezelf zeggen.

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
- MarthaMartha
Ik denk bij onreformatorisch in ieder geval niet aan Spurgeon, hij bood al zijn luisteraars Christus aan, dat kun je van bepaalde andere niet zeggen.freek schreef:Tuurlijk. Harinck en Kersten verschillen wezenlijk van elkaar. Het verschil tussen Spurgeon en Mallan zijn slechts accentjes-DIA- schreef:Dat is een kwestie van goed lezen, je ziet idd dat er heel verschillende accenten gelegd, maar uiteindelijk kan ik niet wat vinden in Spurgeon wat onreformatorisch is... Het ligt er heel sterk aan door welke bril je Spurgeon leest...freek schreef: Spurgeon en Mallan kun je toch moeilijk op één hoop gooien. Om maar een voorbeeld te noemen.
-DIA-
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Dat heb je goed begrepen...freek schreef:Tuurlijk. Harinck en Kersten verschillen wezenlijk van elkaar. Het verschil tussen Spurgeon en Mallan zijn slechts accentjes-DIA- schreef:Dat is een kwestie van goed lezen, je ziet idd dat er heel verschillende accenten gelegd, maar uiteindelijk kan ik niet wat vinden in Spurgeon wat onreformatorisch is... Het ligt er heel sterk aan door welke bril je Spurgeon leest...freek schreef: Spurgeon en Mallan kun je toch moeilijk op één hoop gooien. Om maar een voorbeeld te noemen.
-DIA-
Dia, zou je dan wat dingen kunnen noemen waarin Harinck (ik neem aan dat je C. bedoelt) verschilt met Spurgeon? Misschien leer ik nog wat...-DIA- schreef:Dat heb je goed begrepen...freek schreef:Tuurlijk. Harinck en Kersten verschillen wezenlijk van elkaar. Het verschil tussen Spurgeon en Mallan zijn slechts accentjes
Sorry, maar ik vind het vermakelijk.-DIA- schreef:Dat heb je goed begrepen...freek schreef:Tuurlijk. Harinck en Kersten verschillen wezenlijk van elkaar. Het verschil tussen Spurgeon en Mallan zijn slechts accentjes-DIA- schreef: Dat is een kwestie van goed lezen, je ziet idd dat er heel verschillende accenten gelegd, maar uiteindelijk kan ik niet wat vinden in Spurgeon wat onreformatorisch is... Het ligt er heel sterk aan door welke bril je Spurgeon leest...
-DIA-
Ik bedoel ds. C. Harinck ja, maar of je nu F. C. of W. heet, maakt niet veel uit... Spurgeon leert bevindelijk, en gunt je geen rust op een bedriegelijke grond. Maar gevoel kan heel misleidend zijn, en ons hart is arglistig, meer dan enig ding... Daarom zou ik zelf ook voorzichtigheid betrachten bij het lezen van C.H. Spurgeon.memento schreef:Dia, zou je dan wat dingen kunnen noemen waarin Harinck (ik neem aan dat je C. bedoelt) verschilt met Spurgeon? Misschien leer ik nog wat...-DIA- schreef:Dat heb je goed begrepen...freek schreef:Tuurlijk. Harinck en Kersten verschillen wezenlijk van elkaar. Het verschil tussen Spurgeon en Mallan zijn slechts accentjes
Ds C. Harinck appeleert teveel op dat bedriegelijke gevoel. Daarmee kan je C.H. Spurgeon ook misbruiken, maar zoals ik al zei: Lees hem door een goede bril...
-DIA-