Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

De kerken moeten ook maatregelen nemen

Eens
47
55%
Oneens
35
41%
Geen mening
4
5%

Totaal aantal stemmen: 86

Jantje
Verbannen

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Jantje »

Sinds oktober mag er bij ons niet meer gezongen worden. Er zijn enkele voorzangers die om de beurt zingen.

Maar gisterenmorgen zong de dominee ook uit volle borst mee. En dat kon hij goed ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Re: RE: Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:Bij ons is het zingen weer aangepast ipv het eerste en laatste lied gezamenlijk zingen, mag nu alleen de eerste rij of voorzangers weer zingen.
Bij ons alleen de 'dienstdoende ambtsdragers en de organist'. Gisteren zat mijn voorganger 5 rijen voor me. Toen heb ik zachtjes gezongen achter mijn hand.
Sjonge. Al dat onverantwoordelijke gedrag :-)
Ik zat ook met rode koontjes en diep in mijn kraag weggedoken Herman...:-)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Ik zat ook met rode koontjes en diep in mijn kraag weggedoken Herman...:-)
Ik zing tegenwoordig zeer ingetogen, hetgeen ik terug laat komen in een bescheiden houding maar zonder aanpassing van het volume.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Ik zat ook met rode koontjes en diep in mijn kraag weggedoken Herman...:-)
Ik zing tegenwoordig zeer ingetogen, hetgeen ik terug laat komen in een bescheiden houding maar zonder aanpassing van het volume.
Hoe zing je ingetogen zonder aanpassing van het volume?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Door het opzetten van een neutraal gezicht, het hoofd lichtjes nederwaarts gebogen en de handen devoot samengevouwen. Zoiets.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Door het opzetten van een neutraal gezicht, het hoofd lichtjes nederwaarts gebogen en de handen devoot samengevouwen. Zoiets.
:yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Forummer

Bericht door Forummer »

Ik vind er niks lolligs aan. Het getuigt mijns inziens van een hoge mate van eigenwijsheid en onaangepast gedrag. Niet perse iets om trots op te zijn of grapjes over te maken.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Door het opzetten van een neutraal gezicht, het hoofd lichtjes nederwaarts gebogen en de handen devoot samengevouwen. Zoiets.
Ik zal dan toch eens goed in de spiegel kijken als ik rugwaarts naar je toe zit.

Feit blijft dat de voorzang minder 'vol' klinkt dan de volgende psalmen waarbij de mannenbroeders mee zingen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Forummer schreef:Ik vind er niks lolligs aan. Het getuigt mijns inziens van een hoge mate van eigenwijsheid en onaangepast gedrag. Niet perse iets om trots op te zijn of grapjes over te maken.
Welnee, een prima uitvoering van een onlogisch gestelde regel.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Forummer

Bericht door Forummer »

pierre27 schreef:
Forummer schreef:Ik vind er niks lolligs aan. Het getuigt mijns inziens van een hoge mate van eigenwijsheid en onaangepast gedrag. Niet perse iets om trots op te zijn of grapjes over te maken.
Ok, dus we bepalen zelf wel wat goed is :?:
Dus zowel degenen die wereldlijk als degenen die kerkelijk over ons gesteld zijn, mogen we ongehoorzaam zijn omdat we iets onlogisch vinden :?:

Ik kan er niet bij. Dit is denk ik niet zoals het in het 5e gebod bedoeld wordt...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het probleem is dat ingetogen zingen niet te definiëren valt. Het gaat dus blijkbaar om een houding, of om volume. Het is dus aan een ieder zelf in te vullen, hoe dat dan precies moet.
Als de kerkenraad van mening is dat ingetogen gelijk valt aan op fluistertoon zingen, dan hadden ze daar een andere benaming voor moeten kiezen.
Verder is het niet bedoeld om gehoorzaamheid af te dwingen, maar vooral voor die leden van de kudde, die graag niet meer zouden zingen met het oog op een schijnbaar besmettingsrisico. Zo ver ik weet is in de gemeente nog niemand aangesproken op zijn of haar zanggedrag, hoewel een aantal zeer lustige zangers tijdens de dienst aanwezig is. Het is dus helemaal geen issue. Bij de inventarisatie in juni, heb ik me laten vertellen, hebben slechts twee gemeenteleden aangegeven graag helemaal met het zingen te stoppen. Dat waren te weinig om een besluit op te nemen.
Het geheel overziende is dit dus een element, waar je best met een korretje zout over kan discussiëren, zonder het gezag van de kerkenraad aan te tasten.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Zacht en ingetogen, dat is helderder.
- Niet meer zo actief -
Adje

Bericht door Adje »

Forummer schreef:
pierre27 schreef:
Ok, dus we bepalen zelf wel wat goed is :?:
Dus zowel degenen die wereldlijk als degenen die kerkelijk over ons gesteld zijn, mogen we ongehoorzaam zijn omdat we iets onlogisch vinden :?:

Ik kan er niet bij. Dit is denk ik niet zoals het in het 5e gebod bedoeld wordt...
Inderdaad, we doen wat goed is in eigen oog!
Wat dat betreft lees ik met verbazing op dit forum hoe sommigen de dringende adviezen vanuit de overheid naast zich neerleggen.

Als christen gedragen we ons niet anders dan degene die niets met God en godsdienst te maken wil hebben.

Zijn we echt in deze zaken een lichtend licht en een zoutend zout?!

De ernstige zieken en mensen die overlijden aan het coronavirus gaat de gereformeerde gezindte toch niet voorbij? Besmettingen vinden ook plaats in de kerk en kerkelijk verenigingswerk, ook al houden we ons nog zo goed aan de maatregelen. Hoe dat dan kan weet ik niet, maar het komt voor. Dat gegeven mag ons best voorzichtig doen zijn.
Bruna

Bericht door Bruna »

Artikelen en items over aantal bezoekers bij kerken in Barneveld, Opheusden in diverse media. Interview in ND met Grapperhaus.

Is 10-15% bezoekers tov plaatsen verantwoord met daarbij aantekening dat gezinnen bij elkaar zitten dus er nog meer ruimte ontstaat?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bruna schreef:Artikelen en items over aantal bezoekers bij kerken in Barneveld, Opheusden in diverse media. Interview in ND met Grapperhaus.

Is 10-15% bezoekers tov plaatsen verantwoord met daarbij aantekening dat gezinnen bij elkaar zitten dus er nog meer ruimte ontstaat?
Ik vind dat het aantal bezoekers qua verantwoording gelegd moet worden naast de meetlat van de besmettelijkheid. Als het virus meer rondwaard betekent niet dat de methodes die je hanteert om besmetting te voorkomen opeens niet meer kloppen. Dus een objectieve regel als goede ventilatie en 1,5 meter afstand zou onder alle omstandigheden verantwoord moeten zijn in een kerkgebouw.

Probleem is echter dat het gedrag van de mensen zodanig is, dat die regels niet gehouden worden. Dan gaat het volgens mij niet meer om het vraagstuk of 'het verantwoord is' maar om de vraag, hoe kunnen we de mensen zo sturen dat ze eindelijke eens gaan nadenken. En dat doet de overheid door een lockdown af te kondigen waarmee ze het aantal onderlinge ontmoetingen proberen terug te brengen.
Plaats reactie