Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Geplaatst: 17 jul 2020, 18:29
Exact mijn gevoel.Geytenbeekje schreef: Hier word een meelezer echt niet wijzer op hoor.
Exact mijn gevoel.Geytenbeekje schreef: Hier word een meelezer echt niet wijzer op hoor.
Ik kan de postings van Valcke van harte onderschrijven in deze discussie.Wim Anker schreef:Wat ik niet goed begrijp is waarom er zo gesteggeld wordt over iets wat wij niet kunnen weten. (En dat zegt de bijbel wel). Is het van belang om te weten wanneer de ziel in het kind komt? Ik denk het niet. Zegt spreuken en de Heere Jezus zelf niet "Gij weet niet"?
Is dat zo? De insteek van Samanthi en daarmee voor al haar verdedigers lijkt me toch een andere.Posthoorn schreef:Het gaat in de discussie om een meningsverschil over de bevinding, of anders gezegd, over de beleving van de zondaar. Niet zozeer om de vraag hoe die beleving dogmatisch geduid moet worden - waar Valcke helaas voornamelijk op inzet - maar over de vraag hoe zij in het leven van de zondaar gestalte krijgt.
Is het dan niet van groot belang dat er tenminste de theorie, zeg maar,de manier waarop God werkt, kennen? Als we dat niet meer weten wat dan? Neem dan heel eenvoudig de onder ons bekende catechisatieboekjes, of onze belijdenisgeschriften. Blijkbaar voldoen die niet meer voor de Mens van Nu.Posthoorn schreef:Het gaat in de discussie om een meningsverschil over de bevinding, of anders gezegd, over de beleving van de zondaar. Niet zozeer om de vraag hoe die beleving dogmatisch geduid moet worden - waar Valcke helaas voornamelijk op inzet - maar over de vraag hoe zij in het leven van de zondaar gestalte krijgt.
Dat klopt helemaal, numoeten mensen die dood zijn in zonden en misdaden ootmoedig zijn en zich geschikt maken voor de Heere Jezus ipv zoals het in de Bijbel staat, dat doden horen de Stem van de Zoon van God en in de rechtvaardiging van een goddeloze.-DIA- schreef:Is het dan niet van groot belang dat er tenminste de theorie, zeg maar,de manier waarop God werkt, kennen? Als we dat niet meer weten wat dan? Neem dan heel eenvoudig de onder ons bekende catechisatieboekjes, of onze belijdenisgeschriften. Blijkbaar voldoen die niet meer voor de Mens van Nu.Posthoorn schreef:Het gaat in de discussie om een meningsverschil over de bevinding, of anders gezegd, over de beleving van de zondaar. Niet zozeer om de vraag hoe die beleving dogmatisch geduid moet worden - waar Valcke helaas voornamelijk op inzet - maar over de vraag hoe zij in het leven van de zondaar gestalte krijgt.
Dat mensen zich 'geschikt moeten maken', wordt nergens gezegd. Dat een mens zich voor God moet vernederen, wel. En dat is ook heel Bijbels. Denk maar eens aan de tollenaar in de tempel. Die vernederde zich voor God - en werd verhoogd. Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die (de Farizeeër); want een ieder die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.samanthi schreef:Dat klopt helemaal, numoeten mensen die dood zijn in zonden en misdaden ootmoedig zijn en zich geschikt maken voor de Heere Jezus ipv zoals het in de Bijbel staat, dat doden horen de Stem van de Zoon van God en in de rechtvaardiging van een goddeloze.-DIA- schreef:Is het dan niet van groot belang dat er tenminste de theorie, zeg maar,de manier waarop God werkt, kennen? Als we dat niet meer weten wat dan? Neem dan heel eenvoudig de onder ons bekende catechisatieboekjes, of onze belijdenisgeschriften. Blijkbaar voldoen die niet meer voor de Mens van Nu.
Het gaat over het tijdstip, voor de levensmaking of erna.Posthoorn schreef:Dat mensen zich 'geschikt moeten maken', wordt nergens gezegd. Dat een mens zich voor God vernedert, wel. En dat is ook heel Bijbels. Denk maar eens aan de tollenaar in de tempel. Die vernederde zich voor God - en werd verhoogd. Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die (de Farizeeër); want een ieder die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.samanthi schreef:Dat klopt helemaal, numoeten mensen die dood zijn in zonden en misdaden ootmoedig zijn en zich geschikt maken voor de Heere Jezus ipv zoals het in de Bijbel staat, dat doden horen de Stem van de Zoon van God en in de rechtvaardiging van een goddeloze.-DIA- schreef:Is het dan niet van groot belang dat er tenminste de theorie, zeg maar,de manier waarop God werkt, kennen? Als we dat niet meer weten wat dan? Neem dan heel eenvoudig de onder ons bekende catechisatieboekjes, of onze belijdenisgeschriften. Blijkbaar voldoen die niet meer voor de Mens van Nu.
Het tijdstip waarvan? Het gaat hier over twee zaken, namelijk eerst de vernedering, daarna de verhoging. Eerst het buigen onder het oordeel en het aanvaarden van het vonnis, dán de vrijspraak.samanthi schreef:Het gaat over het tijdstip, voor de levensmaking of erna.
Ze worden verslagen in het hart door Gods Geest. Ze worden een groot beest in eigen oog en een doemwaardig zondaar. Ze zijn en gaan verloren. Dan krijgt het heerlijk Evangelie pas echt glans.samanthi schreef:Dat klopt helemaal, numoeten mensen die dood zijn in zonden en misdaden ootmoedig zijn en zich geschikt maken voor de Heere Jezus ipv zoals het in de Bijbel staat, dat doden horen de Stem van de Zoon van God en in de rechtvaardiging van een goddeloze.-DIA- schreef:Is het dan niet van groot belang dat er tenminste de theorie, zeg maar,de manier waarop God werkt, kennen? Als we dat niet meer weten wat dan? Neem dan heel eenvoudig de onder ons bekende catechisatieboekjes, of onze belijdenisgeschriften. Blijkbaar voldoen die niet meer voor de Mens van Nu.Posthoorn schreef:Het gaat in de discussie om een meningsverschil over de bevinding, of anders gezegd, over de beleving van de zondaar. Niet zozeer om de vraag hoe die beleving dogmatisch geduid moet worden - waar Valcke helaas voornamelijk op inzet - maar over de vraag hoe zij in het leven van de zondaar gestalte krijgt.
Dat buigen kan niet voor een Heere die je niet kent.Posthoorn schreef:Het tijdstip waarvan? Het gaat hier over twee zaken, namelijk eerst de vernedering, daarna de verhoging. Eerst het buigen onder het oordeel en het aanvaarden van het vonnis, dán de vrijspraak.samanthi schreef:Het gaat over het tijdstip, voor de levensmaking of erna.