pierre27 schreef:DDD schreef:Dat heb ik begrepen. Maar goed. Dat is een discussie apart die al in een ander draadje aan de orde was en waarvan ik mij afvraag of ik daar met argumenten iets tegen kan inbrengen dat jou zou overtuigen. Niemand heeft immers nog inhoudelijk onderbouwd dat deze uitspraak klopt. Er zijn alleen mensen die commentaar hebben dat iemand hier een punt van maakt. Dat vind ik verder prima omdat het inzicht geeft in de mogelijke reacties op zo'n opmerking. Het geeft des te duidelijker aan dat kerkenraden een belangrijke verantwoordelijkheid hebben om dit soort uitspraken te voorkomen.
Nou om eerlijk te zijn, met enige regelmaat zijn er argumenten van jouw kant waar ik iets mee kan en waar ik me in herken. Ook jij bent een persoon die niet vastgeroest zit in een systeem, durft te schuren tegen gangbare denkrichtingen en bent allerzins erop uit een eenheidsworst te zijn. Beiden praten we niet gauw mensen achterna. Verder denk ik dat jij ook met enige regelmaat buiten het eigen kerkverband/landsgrenzen kijk en kerk. Ik denk dat ik nu wel de meeste overeenkomsten benoemd heb. Maar ik kom vaak van een andere kant de discussie ingevlogen en heb daar ook mijn standpunten in. Dat zal ongetwijfeld met mijn kerkelijke achtergrond/studies en levensomstandigheden te maken hebben. Wat me op RF veelal stoort is de anonieme betweterige drang om kerkenraden/predikanten de dingen te laten zeggen op een manier waarvan dan gedacht wordt dat het de enige en juiste en Bijbelse is. In de meeste gevallen vergeten we dan dat kerkenraden de eerste aangewezen persoon zijn om vermeende misstanden aan de kaak te stellen. Daarom is jouw laatste zin gewoon waar dat kerkenraden een belangrijke verantwoordelijkheid hebben, maar in deze juist niet om te voorkomen maar gewoon te beamen:)
Ik geloof dat ik het met alles wat je zegt, wel eens ben. Maar ik heb nergens gezegd dat de kerkenraad zijn werk niet goed doet. Ik heb daar geen direct zicht op, maar ik zie geen reden om dat aan te nemen. Hooguit zou ik er zelf voor pleiten om deze preek niet online te zetten. Maar ik begrijp ook dat het middel misschien erger zal zijn dan de kwaal.
Maar ondertussen heeft nog niemand op enigerlei wijze aannemelijk gemaakt dat het lezen van de HSV een vorm van eigenwillige godsdienst zou zijn. En dat was wel de stelling waar ik over val.
Overigens ben ik, anders dan jij, niet anoniem.