Moderne uitingen in reformatorische bladen
Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen
Deze discussie wordt behoorlijk verbreed, en dat mag uiteraard.
Dit topic ging echter over de vraag, of het verstandig is van het RD om - terwijl men weet dat het bezitten van een tv in het trouwste deel van het abonneebestand censurabel is, of minstens sterk wordt afgewezen - een foto bij een verhaal over ruziemaken te plaatsen, waarop in de huiskamer de TV als centraal meubelstuk in de zithoek wordt gepresenteerd.
Dat is echt nieuw ten opzichte van de lijn die het RD altijd heeft gehad.
(Of gaat de ruzie tussen die beide echtgenoten over de TV die in huis gekomen is?)
Natuurlijk zit er een knop op dat ding, en natuurlijk zit de zonde niet in het apparaat als zodanig, maar in ons. Ik begrijp alleen niet waarom je de drempel zou verlagen om avond aan avond al zappend rond te hangen op vele zenders die veelal alleen de zonde uitgebreid etaleren. Of - om maar eens iets concreets te noemen - spelprogramma's en wedstrijdsporten te volgen
@Bezorgd beweerde dat zappen via de PC nog makkelijker gaat dan via de tv. Mag ik daar tegenin brengen:
1. De PC staat hopelijk niet centraal in de gezinszithoek, want daar ben je er voor elkaar, en zit je niet naar een beeldscherm te staren.
2. Op de PC staat een filter, waardoor commerciële zenders niet bekeken kunnen worden en van de publieke omroep een behoorkijk deel ook niet.
3. Die filternet kan ook bij bepaalde kabelpakketten gekozen worden, maar niet zodanig dat sport bijvoorbeeld helemaal weggefilterd wordt. Net zo min als de vermaakprogramma's van de publieke omroep, of (weer even concreet) series als Klem, Flikken Maastricht, Toren C, Boer zoekt vrouw, Penoza, etc. etc.
Maar goed, dit zijn inhoudelijke argumenten. Het ging mij in eerste instantie om het signaal dat een foto afgeeft en dat vervreemdend kan en zal werken bij het trouwste deel van de achterban. In tweede instantie zijn hier allerlei claims neergelegd, als zouden jonge echtparen bijna allemaal een tv als apparaat in de huiskamer hebben staan. Ook wordt het beeld neergezet dat de huidige generatie veel beter in staat is om met de knop op de tv, de pc en de mobiele telefoon om te gaan.
Dat laatste zie ik niet. Wat ik wel zie, is een enorme fundamentele verschuiving van woord naar beeld. (En nee, dat betreft niet een enorme toename van het aantal kijkers naar de zaterdagavonduitzendingen van de Reformatorische Omroep.) Vraag aan een gemiddelde catechisatiegroep of reformatorische schoolklas hoeveel Netflix-abonnementen er zijn... Het is schrikbarend hoog. Vraag hoe vaak men 's avonds op mobiel filmpje na filmpje via YouTube kijkt.... Dat neemt exponentieel toe. En dát heeft linksom of rechtsom ernstige gevolgen voor het geestelijke leven in onze gezindte.
Ben ik somber? Enerzijds wel. En de redenen zitten in bovenstaande.
Ben ik alleen maar somber? Nee, want Gods welbehagen gaat voorspoedig voort. De bouw van Zijn gemeente ligt gelukkig in Zijn handen. (Jes. 53:12)
Dit topic ging echter over de vraag, of het verstandig is van het RD om - terwijl men weet dat het bezitten van een tv in het trouwste deel van het abonneebestand censurabel is, of minstens sterk wordt afgewezen - een foto bij een verhaal over ruziemaken te plaatsen, waarop in de huiskamer de TV als centraal meubelstuk in de zithoek wordt gepresenteerd.
Dat is echt nieuw ten opzichte van de lijn die het RD altijd heeft gehad.
(Of gaat de ruzie tussen die beide echtgenoten over de TV die in huis gekomen is?)
Natuurlijk zit er een knop op dat ding, en natuurlijk zit de zonde niet in het apparaat als zodanig, maar in ons. Ik begrijp alleen niet waarom je de drempel zou verlagen om avond aan avond al zappend rond te hangen op vele zenders die veelal alleen de zonde uitgebreid etaleren. Of - om maar eens iets concreets te noemen - spelprogramma's en wedstrijdsporten te volgen
@Bezorgd beweerde dat zappen via de PC nog makkelijker gaat dan via de tv. Mag ik daar tegenin brengen:
1. De PC staat hopelijk niet centraal in de gezinszithoek, want daar ben je er voor elkaar, en zit je niet naar een beeldscherm te staren.
2. Op de PC staat een filter, waardoor commerciële zenders niet bekeken kunnen worden en van de publieke omroep een behoorkijk deel ook niet.
3. Die filternet kan ook bij bepaalde kabelpakketten gekozen worden, maar niet zodanig dat sport bijvoorbeeld helemaal weggefilterd wordt. Net zo min als de vermaakprogramma's van de publieke omroep, of (weer even concreet) series als Klem, Flikken Maastricht, Toren C, Boer zoekt vrouw, Penoza, etc. etc.
Maar goed, dit zijn inhoudelijke argumenten. Het ging mij in eerste instantie om het signaal dat een foto afgeeft en dat vervreemdend kan en zal werken bij het trouwste deel van de achterban. In tweede instantie zijn hier allerlei claims neergelegd, als zouden jonge echtparen bijna allemaal een tv als apparaat in de huiskamer hebben staan. Ook wordt het beeld neergezet dat de huidige generatie veel beter in staat is om met de knop op de tv, de pc en de mobiele telefoon om te gaan.
Dat laatste zie ik niet. Wat ik wel zie, is een enorme fundamentele verschuiving van woord naar beeld. (En nee, dat betreft niet een enorme toename van het aantal kijkers naar de zaterdagavonduitzendingen van de Reformatorische Omroep.) Vraag aan een gemiddelde catechisatiegroep of reformatorische schoolklas hoeveel Netflix-abonnementen er zijn... Het is schrikbarend hoog. Vraag hoe vaak men 's avonds op mobiel filmpje na filmpje via YouTube kijkt.... Dat neemt exponentieel toe. En dát heeft linksom of rechtsom ernstige gevolgen voor het geestelijke leven in onze gezindte.
Ben ik somber? Enerzijds wel. En de redenen zitten in bovenstaande.
Ben ik alleen maar somber? Nee, want Gods welbehagen gaat voorspoedig voort. De bouw van Zijn gemeente ligt gelukkig in Zijn handen. (Jes. 53:12)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Forummen?Jantje schreef: Bovendien heb ik ook andere zaken te doen.
Zo kort door de bocht is het wat mij betreft onzin, Hendrien. Natuurlijk zijn er mensen die heel selectief met tv-kijken omgaan, en daartegenover mensen (refo's ook) die van alles en nog wat op hun pc/laptop zitten kijken. Maar zomaar ieder persoon die selectief een aantal dingen terugkijkt op zijn laptop, vergelijken met tv-kijken is veel te generaliserend. Dat is geen eerlijke vergelijking.Hendrien schreef:Dag @Jantje, ik trap misschien een beetje op je tenen? Maar weet je, dit is net waar ik bij heel veel keurige refo's tegenaan loop. En dat irriteert me enorm. Zeg nou maar gewoon eerlijk dat je televisie hebt en kijkt. Want dat geklets over: "Ik kijk weleens iets op internet", dat ben ik gewoon zat.
Helaas wordt het nu een beetje over jou uitgestort! Maar ik waardeer je eerlijkheid en ik heb echt niets tegen je persoon!!
Ik kan me altijd redelijk in je postings vinden.
En op mijn tenen trap je niet, want ik kijk eigenlijk nauwelijks wat terug.
En laat je frustraties iets minder duidelijk naar voren komen, daar wordt een discussie ook wat beter van.
Los van het probleem of deze twee zinnen op elkaar betrekking hebben.Luther schreef: In tweede instantie zijn hier allerlei claims neergelegd, als zouden jonge echtparen bijna allemaal een tv als apparaat in de huiskamer hebben staan.[...]
Dat laatste zie ik niet.
Werkelijk niet? Kom je bij die jonge stellen over de vloer? Volgens mij is de jonge generatie (onder de 30) echt anders dan daarboven. Ik ken maar een minderheid van de jonge stellen in mijn gemeente zonder tv, en die gemeente bestaat uit een mengeling van HHK en alles wat daar rechts van is opgegroeid.
En daarbij lijkt er een correlatie te zijn tussen tv bezit en kerkgang. En daar heb ik afgelopen zondag echt van in de put gezeten.
-
- Verbannen
Ik heb geen tv. En in mijn ogen ben ik ook geen tv-kijker. Iemand die dat doet, zit elke avond aan de buis gekluisterd, mist nooit een journaal, en weet precies wat er op (bijvoorbeeld) woensdagavond om 21.00 uur wordt uitgezonden.Hendrien schreef:Dag @Jantje, ik trap misschien een beetje op je tenen? Maar weet je, dit is net waar ik bij heel veel keurige refo's tegenaan loop. En dat irriteert me enorm. Zeg nou maar gewoon eerlijk dat je televisie hebt en kijkt. Want dat geklets over: "Ik kijk weleens iets op internet", dat ben ik gewoon zat.
Helaas wordt het nu een beetje over jou uitgestort! Maar ik waardeer je eerlijkheid en ik heb echt niets tegen je persoon!!
Bovendien: waarom zou ik voor die paar fragmenten en die politieke debatten een tv aanschaffen? Ten eerste kost dat geld, ten tweede is het verspilling van stroom en ten derde zit je ook nog met het punt dat daar veel moeilijker een filter op te zetten valt, en al hetgeen er op de commerciële zenders uitgezonden wordt, één vuile bak met gif is.
Verder sluit ik mij van ganser harte aan bij @Luther, en wijs ik je ook op @eilanders post.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Natuurlijk weet en zie ik dat. Maar dat is niet het geval in een groot deel van de gereformeerde gezindte. Dat te stellen is echt onzin. Veel jonge echtparen in OGGN, GGiN, grootste deel GG, deel HHK en CGK en GB hebben dat niet. En ja, natuurlijk weet ik dat velen losse programma's volgen of later terugkijken via internet. Daarover heb ik net een aantal dingen gezegd.Herman schreef:Los van het probleem of deze twee zinnen op elkaar betrekking hebben.Luther schreef: In tweede instantie zijn hier allerlei claims neergelegd, als zouden jonge echtparen bijna allemaal een tv als apparaat in de huiskamer hebben staan.[...]
Dat laatste zie ik niet.
Werkelijk niet? Kom je bij die jonge stellen over de vloer? Volgens mij is de jonge generatie (onder de 30) echt anders dan daarboven. Ik ken maar een minderheid van de jonge stellen in mijn gemeente zonder tv, en die gemeente bestaat uit een mengeling van HHK en alles wat daar rechts van is opgegroeid.
Ja, dat verband zie ik ook. Zeer helaas! Dat bevestigt alleen maar de argumenten en zorgen in mijn langere post van zojuist.Herman schreef:En daarbij lijkt er een correlatie te zijn tussen tv bezit en kerkgang. En daar heb ik afgelopen zondag echt van in de put gezeten.
Laatst gewijzigd door Luther op 05 feb 2019, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
- Verbannen
Daar heb ik nog nooit over nagedacht. Maar nu je het schrijft, het zou zomaar één van de oorzaken kunnen zijn.Herman schreef:En daarbij lijkt er een correlatie te zijn tussen tv bezit en kerkgang. En daar heb ik afgelopen zondag echt van in de put gezeten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik vind als je via internet kijkt, je gewoon tv hebt...Jantje schreef:Ik heb geen tv. En in mijn ogen ben ik ook geen tv-kijker. Iemand die dat doet, zit elke avond aan de buis gekluisterd, mist nooit een journaal, en weet precies wat er op (bijvoorbeeld) woensdagavond om 21.00 uur wordt uitgezonden.Hendrien schreef:Dag @Jantje, ik trap misschien een beetje op je tenen? Maar weet je, dit is net waar ik bij heel veel keurige refo's tegenaan loop. En dat irriteert me enorm. Zeg nou maar gewoon eerlijk dat je televisie hebt en kijkt. Want dat geklets over: "Ik kijk weleens iets op internet", dat ben ik gewoon zat.
Bovendien: waarom zou ik voor die paar fragmenten en die politieke debatten een tv aanschaffen? Ten eerste kost dat geld, ten tweede is het verspilling van stroom en ten derde zit je ook nog met het punt dat daar veel moeilijker een filter op te zetten valt, en al hetgeen er op de commerciële zenders uitgezonden wordt, één vuile bak met gif is.
Verder sluit ik mij van ganser harte aan bij @Luther, en wijs ik je ook op @eilanders post.
Mensen met tv zitten ook niet allemaal ge hele dag voor de buis, mensen die via interne kijken zouden wel de hele dag voor de buis kunnen zitten, ik zie geen verschil.
vroeger, voor de internetperiode, wilde een jongen naar de sound of music, de ouders hadden TV, in de eerste instantie vonden ze het niet erg, ze dachten dat hij bij iemand een video ging kijken, toe ze hoorden dat het in de bioscoop was mocht het opeens niet...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
- Maanenschijn
Een correlatie is niet het zelfde als oorzaak en gevolg. Ik denk dat die conclusie te ver voert. Wel dunkt me dat een strikte levenswijze ook een strikte kerkgang met zich mee brengt. Bij een stikte en bijbelse levenswijze behoort ook ons kijk, lees en bezoekgedrag.Herman schreef: En daarbij lijkt er een correlatie te zijn tussen tv bezit en kerkgang. En daar heb ik afgelopen zondag echt van in de put gezeten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Al meer gezegd: De tv is een grote, zo niet de grootste aanjager geweest van wereldgelijkvormigheid, en daaruit vloeit vanzelf een lossere band met de kerk. En uit een lossere band met de kerk vloeit weer de kerkverlating. Zo staat alles met alles in verband.Jantje schreef:Daar heb ik nog nooit over nagedacht. Maar nu je het schrijft, het zou zomaar één van de oorzaken kunnen zijn.Herman schreef:En daarbij lijkt er een correlatie te zijn tussen tv bezit en kerkgang. En daar heb ik afgelopen zondag echt van in de put gezeten.
Alleen we moeten de puzzelstukjes wel in zijn geheel en op zijn plaats zien.
We kenden zeker vanaf de vorige eeuw enkele punten van belang, om onze tijd te verstaan:
1.De prediking veranderde, waardoor veel mensen in veel kerken erdoor prikten:
Waarom kunnen we niet één maal per zondag naar de kerk en de middag voor familiebezoek? Of andere contacten?
2.Daardoor ontstond langzaam maar zeker een kerk die zich veelal niet meer zo serieus werd genomen, immers de kerk waarschuwde niet tegen
zondagsontheiliging?
3. Midden vorige eeuw zagen na de radio de tv in veel huizen verschijnen.
Dat was voor mensen aantrekkelijk. Het is ook een feit, ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb,
dat de tv juist de grootste oorzaak is geweest van wereldgelijkvormigheid.
Het zat niet in de tv, toch? Maar waar zat het dan in? In de mens?
4. Valt het niet op, dat kerken, die niet meededen met allerlei (liturgische) vernieuwingen
het minst van kerkverlaters merkten? Men zei: Vreemde lui die zware lui: Ze zitten bijkans twee uur in de kerk
en de kerk zit nog vol ook!? Daar benevens was het vreemde: deze mensen weerden (tot ergernis en verbaasdheid)
de tv uit de gezinnen.
5. De tv was aantrekkelijk voor de mens: Wie zou ze kunnen tellen, die om de tv, hun kerk verlieten,
om te kunnen genieten van wat de tv hun bracht?
6. Nu de verzwakking van binnenuit: Internet deed zijn intrede. Niemand kon er welhaast meer buiten.
De grote wereldgelijkvormigheid werd alleen maar meer, en kerken stroomden verder leeg. 'Gelovigen' konden ook via tv
en internet aan hun religieuze behoeften voldoen. En intussen is het zo ver dat elke week, in Nederland alleen al, ergens
een kerk wordt gesloten.
Misschien geeft deze kettingreactie wel een beter zicht op de tijd waarin wij leven: Losser, vrijer, maar.... Ook gelukkiger?
Heeft radio, tv, en internet de mens gelukkig gemaakt?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wat Jantje schrijft, vind ik ook heel erg. Dit zijn echt geen redenen om je van de kerk af te scheuren.Mara schreef:@Jantje: heb je weleens gehoord van mensen dat zij lijden aan hun kerk? Spreek je die weleens?Jantje schreef: Het spijt me zeer, maar dit zou ik genoeg vinden om (A) de dominee op te bellen en mijn bezwaren hierover mee te delen, (B) de classis hierover te informeren en (C) mijn lidmaatschap per direct op te vragen. Zo ga je niet om met Gods Woord. Het is gewoon een zuivere vorm van spotternij.
Er zitten wekelijks mensen in diverse kerken die lijden, vanwege bepaalde veranderingen, vernieuwingen en hebben zich "vrijgemaakt" doordat ze de k.r. of predikant hebben benaderd.
Ik ken iemand die zich met hand en tand verzet heeft tegen de camera in de kerk en toen dat niet lukte, wel bezwaar maakte tegen het uitzenden van het H.A.
Er veranderde echter niets.
Maar dit was even een zijsprongetje. Misschien dat hier al een topic over is![]()
Lijden aan de kerk, wanneer mag of moet je weg?
Het kan ook door externe factoren moeten. Als de kerk verzaakt echt kerk te zijn verstoot ze haar leden.DDD schreef:Wat Jantje schrijft, vind ik ook heel erg. Dit zijn echt geen redenen om je van de kerk af te scheuren.Mara schreef:@Jantje: heb je weleens gehoord van mensen dat zij lijden aan hun kerk? Spreek je die weleens?Jantje schreef: Het spijt me zeer, maar dit zou ik genoeg vinden om (A) de dominee op te bellen en mijn bezwaren hierover mee te delen, (B) de classis hierover te informeren en (C) mijn lidmaatschap per direct op te vragen. Zo ga je niet om met Gods Woord. Het is gewoon een zuivere vorm van spotternij.
Er zitten wekelijks mensen in diverse kerken die lijden, vanwege bepaalde veranderingen, vernieuwingen en hebben zich "vrijgemaakt" doordat ze de k.r. of predikant hebben benaderd.
Ik ken iemand die zich met hand en tand verzet heeft tegen de camera in de kerk en toen dat niet lukte, wel bezwaar maakte tegen het uitzenden van het H.A.
Er veranderde echter niets.
Maar dit was even een zijsprongetje. Misschien dat hier al een topic over is![]()
Lijden aan de kerk, wanneer mag of moet je weg?
Fijn, mocht er ooit iemand van welke kerk dan ook zijn die het nodig vind om bij mij een thuisbezoek af te leggen om mij te verwijten dat ik een tv heb.Luther schreef: De afgumenten tegen de TV zijn de laatste dertig jaar steeds terechter geworden, en zeer uitbreidbaar naar YouTube en Netflix. Jantje wijst er terecht op dat er nog steeds kerken zijn waarin het bezit van een TV tuchtwaardig is. Dat is wel de achterban.
(Een hele grote nog wel, met alle toeters en bellen) mag hij gelijk weer stande pede vertrekken!
Ik lig momenteel thuis met griep en vermaak me prima met het "zappen" naar geestelijke
en kerkelijke documentaires.
Daag.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Ik dacht eigenlijk dat een christen niet zo sprak... Dat valt er wel heel hard uit.Van Ewijk schreef:Fijn, mocht er ooit iemand van welke kerk dan ook zijn die het nodig vind om bij mij een thuisbezoek af te leggen om mij te verwijten dat ik een tv heb.Luther schreef: De afgumenten tegen de TV zijn de laatste dertig jaar steeds terechter geworden, en zeer uitbreidbaar naar YouTube en Netflix. Jantje wijst er terecht op dat er nog steeds kerken zijn waarin het bezit van een TV tuchtwaardig is. Dat is wel de achterban.
(Een hele grote nog wel, met alle toeters en bellen) mag hij gelijk weer stande pede vertrekken!
Ik lig momenteel thuis met griep en vermaak me prima met het "zappen" naar geestelijke
en kerkelijke documentaires.
Daag.
Mijn waarde Dia, ik heb een beetje genoeg van die-DIA- schreef: Ik dacht eigenlijk dat een christen niet zo sprak... Dat valt er wel heel hard uit.
Wie-een-tv-in-huis-heeft-deugt-eigenlijk-niet tendens.
Ikzelf blijf overtuigd van het feit dat het bezit van iets materieels een mens niet aanspoort tot laksheid in geloof en geweten, maar zijn/haar eigen ik.
U mag als mede-christen bij mij trouwens altijd een bakje komen doen om te aanschouwen dat het met die vermeende hardheid wel meevalt.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''