eilander schreef:Herman schreef:eilander schreef:Tja, ik snap dus je vraag niet. Mijn opmerking was tegen Dodo gericht, maar jij veegt die samen op één hoop.
Er bestaan blijkbaar geen Gereformeerde Bond gemeentes. Dat was de quote van dodo. Daarmee betuig jij je instemming.
In het gewone spraakgebruik is 'Gereformeerde bond gemeente' echter een volkomen reguliere uitdrukking. Zoals je dat ook in andere kringen ziet. Je hebt bewaar-het-pand gemeentes, gekrookte riet dominees, enz enz.
Mijn vraag is waarom dat zo stellig ontkend moet worden? Waarom kwalificeert Hervormd-Gereformeerd beter als benaming? En is dat nog wel de juiste kwalificatie voor een gereformeerde kerkelijk gemeente binnen de PKN. Dan ben je toch 'protestants-gereformeerd'. Enfin. Ik ben op zoek naar de gevoeligheden achter de naampjes.
Ik ben blijkbaar niet zo duidelijk in uitleggen. Ik ben het namelijk met jou eens, ik heb alleen geschreven dat - welke naam je er ook aan geeft - wel begrepen wordt over welke gemeenten we het hebben.
Bij wat eens "Het gekrookte riet" was, was er nog sprake van een bevindelijk element. Dat mis ik nu meer in kerken die zichzelf als Bondsgemeente beschouwen. Ik ben verre van 'kerkistisch', maar ik zou beslist niet kunnen kerken in een 'bondsgemeente' als hier.
Het element van zonde, schuld, noodzaak van wedergeboorte, enz. raakt hier steeds meer weg. De gemeente wordt meer en meer beschouwd als een 'Verbondsgemeente'.
Ik vraag me af in hoeverre men b.v. in Rijssen nog kan spreken van de oude gereformeerde beginselen, zoals die bij de oprichting van de bond voor ogen stond. Men wilde een Gereformeerde prediking in de Ned. Hervormde Kerk. Daar zijn ook inderdaad verschillende predikanten geweest die voluit bevindelijk preekten.