Kerkelijk jaarboek GG

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Ik denk niet, dat ds. Moerkerken met deze alinea refoforum bedoelt.
Dan vraag ik me toch af
a. op welk forum ds. M. dan wél meeleest
b. wie die Moerkerken is die hier meeleest en ook weleens post
Tiberius schreef:Al moet ik wel zeggen, dat sommige posters zo heftig uit de hoek komen, dat er van de andere kant ook heftig op gereageerd wordt.
Sommige posters begrijpen nu absoluut niet waar je 't over hebt, vrees ik :mrgreen:
MBE

Bericht door MBE »

refo schreef:
MBE schreef:
refo schreef: Of misschien wel van God Zelf.
Leg eens uit?
Lezen...
Ik lees dat het misschien wel Gods schuld is......
jacob

Bericht door jacob »

MBE schreef:
refo schreef:
MBE schreef:
refo schreef: Of misschien wel van God Zelf.
Leg eens uit?
Lezen...
Ik lees dat het misschien wel Gods schuld is......
Of het ontbreken van een goede prediking.....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Sommige posters begrijpen nu absoluut niet waar je 't over hebt, vrees ik :mrgreen:
Die posters bedoel ik. :mrgreen:
Kislev

Bericht door Kislev »

Afgelopen zondag zei iemand uit een ander refomatorisch kerkverband tegen mij:
Bij jullie in de GerGem kun je over het algemeen nog het beste kerken. Of je nu Van der Net, Meeuse, P. Mulder of Brugge hoort, er zijn altijd grenspalen die geslagen zijn. Je hoort nog dat je van dood levend moet worden (wat ze in haar eigen gemeente niet hoort terwijl die ds. op diverse terreinen in de reformatorisch kring actief is / stukjes schrijft). Ze was voor zichzelf tot de conclusie gekomen dat het een goede zaak was dat de GerGem een curatorium heeft.

Kijk zoiets mag ook wel eens hier gezegd worden!
Frans Jozef

Bericht door Frans Jozef »

Kislev schreef:Afgelopen zondag zei iemand uit een ander refomatorisch kerkverband tegen mij:
Bij jullie in de GerGem kun je over het algemeen nog het beste kerken. Of je nu Van der Net, Meeuse, P. Mulder of Brugge hoort, er zijn altijd grenspalen die geslagen zijn. Je hoort nog dat je van dood levend moet worden (wat ze in haar eigen gemeente niet hoort terwijl die ds. op diverse terreinen in de reformatorisch kring actief is / stukjes schrijft). Ze was voor zichzelf tot de conclusie gekomen dat het een goede zaak was dat de GerGem een curatorium heeft.

Pas op hoor!!!!
Dit soort berichten daar houden ze hier helemaal niet zo van.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Frans Jozef schreef:
Kislev schreef:Afgelopen zondag zei iemand uit een ander refomatorisch kerkverband tegen mij:

Pas op hoor!!!!
Dit soort berichten daar houden ze hier helemaal niet zo van.
Welk soort bedoel je? Die van Kislev of die van jezelf? :wink:
rekcor

Bericht door rekcor »

Frans Jozef schreef:Daar kan ik zo moeilijk tegen ze bevuilen hun eigen nest, waaruit ze komen!
Even terzijde: de uitdrukking 'je eigen nest mag je niet bevuilen' heeft m.i. altijd een negatieve strekking: hij wordt gebruikt voor situaties waarin klokkeluiders terecht misstanden aan de kaak stellen in 'het nest', maar worden teruggevloten door de hoge heren omdat je je eigen nest nu eenmaal niet mag bevuilen (ook niet als het terecht is).

Ik denk dat een curatorium een groot goed is, ook voor de GG, maar dat datzelfde curatorium wel op een nuchter-bijbelse manier te werk moet gaan. D.w.z. ruimte openlaten voor verschillen in accent en beleving.
Kislev

Bericht door Kislev »

rekcor schreef:
Frans Jozef schreef:Daar kan ik zo moeilijk tegen ze bevuilen hun eigen nest, waaruit ze komen!

Ik denk dat een curatorium een groot goed is, ook voor de GG, maar dat datzelfde curatorium wel op een nuchter-bijbelse manier te werk moet gaan. D.w.z. ruimte openlaten voor verschillen in accent en beleving.
Wie zegt dat ze dat niet doen? Als je hier op het forum kijkt lijkt wel of het allemaal 3 keer niks is wat van de Theologische School komt. Nou, ik heb een tijd geleden stud. De Waard gehoord en daar kon je goed naar luisteren. Over stud. Joosse hoor ik heel veel goede berichten. Nu iemand uit Houten toegelaten en Kapelle-Biezelingen. GerGems die over het algemeen gerekend worden tot de "linkerflank" van de gergem.

Sorry, maar ik kan het allemaal niet zo somber zien. Ik heb juist het gevoel dat het curatorium heel nuchter is.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

@ refo: Ik hoorde van de week nog een uitspraak van een overleden dominee in een preek, die ik je niet wilde onthouden:
"Links zeggen ze dat er te weinig mensen bekeert worden, en rechts zeggen ze dat er teveel bekeert worden. Maar ik zeg je; er komt er niet één te veel en niet één te weinig! Ze komen aan door het Goddelijk licht geleidt! En ze zijn allen geteld, en al van eeuwigheid verkoren, om eeuwig Zijn lof te doen klimmen uit het stof!"

In die zin zou dan de kritiek op de prediking een stuk minder moeten zijn.
rekcor

Bericht door rekcor »

Erasmiaan schreef:@ refo: Ik hoorde van de week nog een uitspraak van een overleden dominee in een preek, die ik je niet wilde onthouden:
"Links zeggen ze dat er te weinig mensen bekeert worden, en rechts zeggen ze dat er teveel bekeert worden. Maar ik zeg je; er komt er niet één te veel en niet één te weinig! Ze komen aan door het Goddelijk licht geleidt! En ze zijn allen geteld, en al van eeuwigheid verkoren, om eeuwig Zijn lof te doen klimmen uit het stof!"

Deze opmerking lijkt te suggereren: we mogen maar wat aanrommelen, want als God wil dat iemand bekeerd wordt, gebeurt dat toch wel.

We zouden dan - even extreem stellen - zelfs uit de Koran kunnen gaan preken, want zelfs die kan God gebruiken om mensen naar Zijn Zoon te leiden. Ergo: de opmerking van deze dominee is een gevaarlijke. Aan ons - en de dominees - de taak om het evangelie zo goed mogelijk te brengen. Niet links, niet rechts maar evenwichtig.
jacob

Bericht door jacob »

Erasmiaan schreef:@ refo: Ik hoorde van de week nog een uitspraak van een overleden dominee in een preek, die ik je niet wilde onthouden:

Sterker nog laten we het preken subiet staken.

Ik beveel je graag deze preek aan. Duurt een beetje lang. MAar de preek is op zich heel kort.

http://oldstreams.audioserver.nl/record ... 4-1930.mp3

De Heere werkt door de predking. En als die niet meer functioneert dan kan je je afvragen over net nog wel sprake is van een prediking.
limosa

Bericht door limosa »

Kislev schreef:Wie zegt dat ze dat niet doen? Als je hier op het forum kijkt lijkt wel of het allemaal 3 keer niks is wat van de Theologische School komt. Nou, ik heb een tijd geleden stud. De Waard gehoord en daar kon je goed naar luisteren. Over stud. Joosse hoor ik heel veel goede berichten. Nu iemand uit Houten toegelaten en Kapelle-Biezelingen. GerGems die over het algemeen gerekend worden tot de "linkerflank" van de gergem.

Sorry, maar ik kan het allemaal niet zo somber zien. Ik heb juist het gevoel dat het curatorium heel nuchter is.
Ik quote je nog meer een keer Kislev, de idee dat we alleen maar zouden moeten schelden en klagen is denk ik (ik ben geen GG dus ik zie het vanaf een afstand) onterecht, goed dat je een positief geluid laat horen!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

rekcor schreef:

Deze opmerking lijkt te suggereren: we mogen maar wat aanrommelen, want als God wil dat iemand bekeerd wordt, gebeurt dat toch wel.

We zouden dan - even extreem stellen - zelfs uit de Koran kunnen gaan preken, want zelfs die kan God gebruiken om mensen naar Zijn Zoon te leiden. Ergo: de opmerking van deze dominee is een gevaarlijke. Aan ons - en de dominees - de taak om het evangelie zo goed mogelijk te brengen. Niet links, niet rechts maar evenwichtig.
Man, houdt toch op! Als er iets was wat hij niet bedoelde was het dat wel! Het ging hem om de troost die er is, die we uit de verkiezing kunnen trekken. En dat in het licht van kritiek van linkse en van rechtse kant.

@ Jaco: het gaat helemaal niet over het "niet functioneren van de prediking". Het gaat over kritiek op de prediking, die vaak zo ongenuanceerd is. Zowel linksom als rechtsom. Alsof wij de Heere wel even voorschrijven hoeveel mensen er bekeerd worden. NEE, NEE, NEE! En dan kunnen er in een kerk van 800 mensen maar 10 aan het avondmaal gaan, en in een kerk van 400 mensen wel 80. Wat de Heere doet is immers goed?
Unionist

Bericht door Unionist »

Maar de Heere werkt wel door ons werk. En als wij er een potje bvan maken, kunnen we wel stellen dat er blijkbaar magere jaren in Zijn plan stonden, maar er ligt daar wel een enorme verantwoordleijkheid.

Net als bij de verkiezing: Iedereen die in Zijn boek staat worddt hoe dan ook behouden, maar dat gaat niet buiten de middelen om en de verantwoordelijkheid van ons is ontzettend zwaar.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie