Had men vroeger minder geld nodig?

merel

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door merel »

De toon en muziek is sowieso wel iets dat opvallt op dit forum. Als je ergens een andere mening over hebt, word je snel weggezet als antichrist en het grote gevaar voor de ger belijdenis. De afkoelpauze waar Helma het over had, ken ik sinds dit forum ook wel.

Ik was eigenlijk van plan om hier niet meerr te komen, maar gisteren een preek gehoord over Galaten 2, waarin aangegeven werd dat ondanks de grote verschillen in de verschillende stromingen ( spreken in tongentaal of de uitverkiezing), waar je het mee eens of oneens bent, het uiteindelijk gaat of men elkaar herkent in Christus Jezus, dat is de kern van het evangelie.
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik zou het jammer vinden als je stopte.
Wat ik bij mezelf merk, is dat ik hier soms wat scherper reageer dan in het echte leven.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Probleem is, dat men op RF (redelijk) anoniem is. Daarom voelen mensen zich wat minder geremd om dingen te roepen. Daarnaast mis je ook de non-verbale communicatie.
Als je vindt, dat een bericht niet kan, kan je dat bericht rapporteren. Dan kijken wij als moderators er naar. Het gevalletje Pimpelmees was op het randje.
helma

Bericht door helma »

Ik zou het ook jammer vinden als je stopte.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:De toon en muziek is sowieso wel iets dat opvallt op dit forum. Als je ergens een andere mening over hebt, word je snel weggezet als antichrist en het grote gevaar voor de ger belijdenis. De afkoelpauze waar Helma het over had, ken ik sinds dit forum ook wel.

Ik was eigenlijk van plan om hier niet meerr te komen, maar gisteren een preek gehoord over Galaten 2, waarin aangegeven werd dat ondanks de grote verschillen in de verschillende stromingen ( spreken in tongentaal of de uitverkiezing), waar je het mee eens of oneens bent, het uiteindelijk gaat of men elkaar herkent in Christus Jezus, dat is de kern van het evangelie.
Ik denk dat veel forummers dit wel herkennen Merel.
Soms komt een opmerking op een heel verkeerd moment.
Ik merk dat ik soms ook harder overkom, dan dat ik het bedoeld had.
Het helpt heel goed om er even een pb aan te wagen met die betreffende persoon.
In pb contact leer je elkaar veel beter kennen en kun je het heel goed uitpraten. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Desiree

Bericht door Desiree »

merel schreef:De toon en muziek is sowieso wel iets dat opvallt op dit forum. Als je ergens een andere mening over hebt, word je snel weggezet als antichrist en het grote gevaar voor de ger belijdenis. De afkoelpauze waar Helma het over had, ken ik sinds dit forum ook wel.

Fijn Merel voor je. Inderdaad zoek je dat bij elkaar. Dat geeft vreugde. Verschil zal er altijd blijven, zolang er mensen leven. Fijne dag verder !
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

-DIA-

Bericht door -DIA- »

Dat is de oude EO gedachte uit begin jaren 70. Elkaar herkennen in Christus, al was het nog zo onmogelijk. Daar viel dan ook het reformatorisch volksdeel in de praktijk buiten, op een enkele 'linkerflanker' na.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Ik anders wel; aan een gulden zakgeld per week had ik genoeg.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Dat is de oude EO gedachte uit begin jaren 70. Elkaar herkennen in Christus, al was het nog zo onmogelijk. Daar viel dan ook het reformatorisch volksdeel in de praktijk buiten, op een enkele 'linkerflanker' na.
Ik heb juist andere ervaringen gezien in de praktijk.
Dat iemand uit de OGG herkenning heeft met iemand uit een evangelische gemeente.
Iemand het het reformatorisch volksdeel herkenning heeft met Roemeense christenen, die overigens totaal andere gewoonten hebben en geen ingewikkelde dogmatiek.
Iemand uit de GG herkenning heeft met christenen in de jungle, lees de verhalven van v Dooijweerd bijvoorbeeld. (http://www.evangelist-van-dooijeweert.com/235697841)
En zo kan ik nog wel veel voorbeelden noemen.

Eigenlijk is dit ook logisch nietwaar? Als in de praktijk blijkt dat het Nederlands reformatorisch volksdeel geen herkenning zou hebben met andere christenen, wereldwijd, zou de conclusie getrokken kunnen worden dat van de 2 miljard christenen wereldwijd, er slechts enkele duizenden in een miniscuul landje het bij het rechte eind heeft en de rest niet.
Als de zaken goed liggen zullen deze christenen zich herkennen in de kern, namelijk Jezus Christus.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:Dat is de oude EO gedachte uit begin jaren 70. Elkaar herkennen in Christus, al was het nog zo onmogelijk. Daar viel dan ook het reformatorisch volksdeel in de praktijk buiten, op een enkele 'linkerflanker' na.
Ik heb juist andere ervaringen gezien in de praktijk.
Dat iemand uit de OGG herkenning heeft met iemand uit een evangelische gemeente.
Iemand het het reformatorisch volksdeel herkenning heeft met Roemeense christenen, die overigens totaal andere gewoonten hebben en geen ingewikkelde dogmatiek.
Iemand uit de GG herkenning heeft met christenen in de jungle, lees de verhalven van v Dooijweerd bijvoorbeeld. (http://www.evangelist-van-dooijeweert.com/235697841)
En zo kan ik nog wel veel voorbeelden noemen.

Eigenlijk is dit ook logisch nietwaar? Als in de praktijk blijkt dat het Nederlands reformatorisch volksdeel geen herkenning zou hebben met andere christenen, wereldwijd, zou de conclusie getrokken kunnen worden dat van de 2 miljard christenen wereldwijd, er slechts enkele duizenden in een miniscuul landje het bij het rechte eind heeft en de rest niet.
Als de zaken goed liggen zullen deze christenen zich herkennen in de kern, namelijk Jezus Christus.
Maar u begrijpt wel dat dan heel fundamentele zaken niet meer gezegd kunnen (on mogen?) worden. Er is immers geen eenheid in Christus?
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Maar u begrijpt wel dat dan heel fundamentele zaken niet meer gezegd kunnen (on mogen?) worden. Er is immers geen eenheid in Christus?
Wat mij beteft mag dat prima gezegd worden en als het goed is zal de andere kant dat respecteren of in ieder geval een normaal gesprek mee gevoerd kunnen worden, ook al bereik je geen overeenstemming.
Er is wel eenheid in Christus, er is geen eenheid in zaken rondom, of de weg tot Christus, en dat komt doordat mensen denken als enige de juiste leer te hebben en de wijsheid in pacht te hebben en Christus de weg wel gaan voorschrijven hoe iemand bekeert moet worden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:Maar u begrijpt wel dat dan heel fundamentele zaken niet meer gezegd kunnen (on mogen?) worden. Er is immers geen eenheid in Christus?
Wat mij beteft mag dat prima gezegd worden en als het goed is zal de andere kant dat respecteren of in ieder geval een normaal gesprek mee gevoerd kunnen worden, ook al bereik je geen overeenstemming.
Er is wel eenheid in Christus, er is geen eenheid in zaken rondom, of de weg tot Christus, en dat komt doordat mensen denken als enige de juiste leer te hebben en de wijsheid in pacht te hebben en Christus de weg wel gaan voorschrijven hoe iemand bekeert moet worden.
Er mag dan van eenheid gesproken worden, maar de harten smelten niet meer ineen.
Het lijkt een bouwsel dat is opgetrokken uit leem en ijzer, en dat hecht niet.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:
Er mag dan van eenheid gesproken worden, maar de harten smelten niet meer ineen.
Dit is een prima onderwerp, maar niet voor dit topic.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef:
Dit is een prima onderwerp, maar niet voor dit topic.
Een nieuw topic heeft zeker weinig zin? Het zal het forum uiteendrijven denk ik. Maar aan de andere kant moeten we wel de realiteit onder ogen (durven) zien, of niet dan?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
Zita schreef:
-DIA- schreef: Dit is een prima onderwerp, maar niet voor dit topic.
Een nieuw topic heeft zeker weinig zin? Het zal het forum uiteendrijven denk ik. Maar aan de andere kant moeten we wel de realiteit onder ogen (durven) zien, of niet dan?
Een discussie is prima, zolang tenminste de forumregels niet worden overschreden. Open dus gerust een nieuw topic.
Plaats reactie