Het 'eigene van de GG'
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
MBE,
Het gaat mij niet om de slotopmerking van Brakel. Brakel heeft een ruimere verbondsopvatting dan vele in de gereformeerde traditie nú.
Natuurlijk zegt Brakel dat alleen aan de uitverkorenen de doop verzegelt wordt, maar waarschijnlijk was Kuyper het daar ook mee eens.
Je had het over DL. 1,17:
Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt.
Schriftuurlijk of niet MBE? Daarom kunnen we ook nooit zomaar onze kinderen dopen. De eis die geldt voor het heilig Avondmaal geldt ook voor de heilige Doop. Er staat in de Schrift dat de vrouw heilig is door de man, maar ook de kinderen. Uit kracht van dit tekstwoord mogen we goede hoop hebben voor jonggestorven kinderen van gelovige ouders.
Het gaat mij niet om de slotopmerking van Brakel. Brakel heeft een ruimere verbondsopvatting dan vele in de gereformeerde traditie nú.
Natuurlijk zegt Brakel dat alleen aan de uitverkorenen de doop verzegelt wordt, maar waarschijnlijk was Kuyper het daar ook mee eens.
Je had het over DL. 1,17:
Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt.
Schriftuurlijk of niet MBE? Daarom kunnen we ook nooit zomaar onze kinderen dopen. De eis die geldt voor het heilig Avondmaal geldt ook voor de heilige Doop. Er staat in de Schrift dat de vrouw heilig is door de man, maar ook de kinderen. Uit kracht van dit tekstwoord mogen we goede hoop hebben voor jonggestorven kinderen van gelovige ouders.
Daar zijn we het dan over eens. Maar hoe blijkt nu dat de kinderen niet heilig zijn? Toch alleen aan de vruchten die ze later openbaren?ndonselaar schreef:MBE,
Schriftuurlijk of niet MBE? Daarom kunnen we ook nooit zomaar onze kinderen dopen. De eis die geldt voor het heilig Avondmaal geldt ook voor de heilige Doop. Er staat in de Schrift dat de vrouw heilig is door de man, maar ook de kinderen. Uit kracht van dit tekstwoord mogen we goede hoop hebben voor jonggestorven kinderen van gelovige ouders.
Ik weet niet of je kinderen hebt, maar als dat zo is ken je toch ook wel iets van die worsteling of je vruchten mag zien in je jonge kinderen van het nieuwe leven. En als dat nu niet zo blijkt te zijn, dan moet je toch bekennen dat je weer een stinkende vrucht hebt voortgebracht, ondanks dat ze heilig zijn krachtens de doop.
Ik begrijp je niet helemaal. Elders ben je het mij eens dat bekering en heiligmaking in wezen dezelfde zijn.Afgewezen schreef:Bekering tót geloof en gehoorzaamheid en dán pas bekering dóór geloof en gehoorzaamheid.Bekering door geloof en gehoorzaamheid, oké?
Bekering, geloof en gehoorzaamheid zijn geen van drieen eenmalige gebeurtenissen. Ze beginnen bij de wedergeboorte en eindigen bij de dood.
Nergens worden we opgeroepen in de bijbel tot de wedergeboorte, wel tot geloof, bekering en gehoorzaamheid.
Er is toch verschil tussen de eerste bekering en de dagelijkse bekering (=heiligmaking)?Bekering, geloof en gehoorzaamheid zijn geen van drieen eenmalige gebeurtenissen. Ze beginnen bij de wedergeboorte en eindigen bij de dood.
Nergens worden we opgeroepen in de bijbel tot de wedergeboorte, wel tot geloof, bekering en gehoorzaamheid.
Well, en welke vrucht zou het gehoorzamen aan dat gebod van de bijbel hebben! Want door te proberen ons te bekeren, komen we er achter hoe onbekeerlijk we zijn, door te proberen te geloven komen we er achter hoe ongelovig we zijn...Lecram schreef:Ik begrijp je niet helemaal. Elders ben je het mij eens dat bekering en heiligmaking in wezen dezelfde zijn.Afgewezen schreef:Bekering tót geloof en gehoorzaamheid en dán pas bekering dóór geloof en gehoorzaamheid.Bekering door geloof en gehoorzaamheid, oké?
Bekering, geloof en gehoorzaamheid zijn geen van drieen eenmalige gebeurtenissen. Ze beginnen bij de wedergeboorte en eindigen bij de dood.
Nergens worden we opgeroepen in de bijbel tot de wedergeboorte, wel tot geloof, bekering en gehoorzaamheid.
Dat is toch ook goed?memento schreef:Well, en welke vrucht zou het gehoorzamen aan dat gebod van de bijbel hebben! Want door te proberen ons te bekeren, komen we er achter hoe onbekeerlijk we zijn, door te proberen te geloven komen we er achter hoe ongelovig we zijn...Lecram schreef:Ik begrijp je niet helemaal. Elders ben je het mij eens dat bekering en heiligmaking in wezen dezelfde zijn.Afgewezen schreef:Bekering tót geloof en gehoorzaamheid en dán pas bekering dóór geloof en gehoorzaamheid.Bekering door geloof en gehoorzaamheid, oké?
Bekering, geloof en gehoorzaamheid zijn geen van drieen eenmalige gebeurtenissen. Ze beginnen bij de wedergeboorte en eindigen bij de dood.
Nergens worden we opgeroepen in de bijbel tot de wedergeboorte, wel tot geloof, bekering en gehoorzaamheid.
En als we proberen te gehoorzamen komen we erachter hoe ongehoorzaam we zijn.memento schreef:Well, en welke vrucht zou het gehoorzamen aan dat gebod van de bijbel hebben! Want door te proberen ons te bekeren, komen we er achter hoe onbekeerlijk we zijn, door te proberen te geloven komen we er achter hoe ongelovig we zijn...Lecram schreef:Ik begrijp je niet helemaal. Elders ben je het mij eens dat bekering en heiligmaking in wezen dezelfde zijn.Afgewezen schreef:Bekering tót geloof en gehoorzaamheid en dán pas bekering dóór geloof en gehoorzaamheid.Bekering door geloof en gehoorzaamheid, oké?
Bekering, geloof en gehoorzaamheid zijn geen van drieen eenmalige gebeurtenissen. Ze beginnen bij de wedergeboorte en eindigen bij de dood.
Nergens worden we opgeroepen in de bijbel tot de wedergeboorte, wel tot geloof, bekering en gehoorzaamheid.
Vandaar dat de Christusprediking ook zo belangrijk is. Waar zullen we anders heengaan?
Johannes de doper verwoordde dat heel mooi: Hij moet groeien en ik minder worden.
Laatst gewijzigd door Lecram op 12 okt 2005, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Precies!Afgewezen schreef:Er is toch verschil tussen de eerste bekering en de dagelijkse bekering (=heiligmaking)?Bekering, geloof en gehoorzaamheid zijn geen van drieen eenmalige gebeurtenissen. Ze beginnen bij de wedergeboorte en eindigen bij de dood.
Nergens worden we opgeroepen in de bijbel tot de wedergeboorte, wel tot geloof, bekering en gehoorzaamheid.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Wat is het verschil dan?Leonius schreef:Precies!Afgewezen schreef:Er is toch verschil tussen de eerste bekering en de dagelijkse bekering (=heiligmaking)?Bekering, geloof en gehoorzaamheid zijn geen van drieen eenmalige gebeurtenissen. Ze beginnen bij de wedergeboorte en eindigen bij de dood.
Nergens worden we opgeroepen in de bijbel tot de wedergeboorte, wel tot geloof, bekering en gehoorzaamheid.