Op het diepst vernederd

ejvl

Re: Op het diepst vernederd

Bericht door ejvl »

Erasmiaan schreef:Dat het 100% mensenwerk is bijv. Dat wij de deur open kunnen doen. Enz.
Dat is trouwens een uitspraak van een predikant in een rechtse gemeente die ook Hellenbroek leert, 100% Godswerk en 100% mensenwerk, oftewel, het geloof is de hand die God schenkt (100% Godswerk) om het geloof aan te nemen en ook om de deur open te doen.(100% mensenwerk).
Heb je de laatste zin van het door mij gequote deel ook gelezen?
basculier

Bericht door basculier »

---knip--- Onbijbelse post
François Turretini

Bericht door François Turretini »

basculier schreef:Als men gelooft dat de Here Jezus niet voor de wereld gestorven is opdat een ieder die gelooft eeuwig leven zal hebben dan ben ik hier niet op een Bijbels forum vrees ik, tenzij men mij kan vertellen, wat er niet deugd aan de uitleg van Titus: "De genade Gods is verschenen aan alle mensen"
Lees de Bijbeltekst in Joh 3 nog eens goed, want je citeert hem verkeerd

Joh 3:16 in SV
"Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe"

Er staat hier helemaal niet dat Jezus voor iedereen gestorven is. Er staat juist dat God Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft niet verderve maar het eeuwige leven hebbe. De tekst impliceert juist dat Jezus gestorven is voor iedereen die gelooft; in jouw parafraseerde van deze tekst in bovenstaand citaat voeg je er gewoon 'voor de wereld' aan toe, maar dat staat er niet. Ik snap nooit zo goed waarom deze tekst er altijd voor wordt gebruikt om deze leer aan te vallen, er zijn teksten waarmee je het me veel moeilijker zo kunnen maken hoor, om dit standpunt uit te dragen.

Op naar de volgende tekst die je gebruikt dan,

Titus 2:11
"Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen."

"Verschenen aan alle mensen" is toch niet hetzelfde als "voor alle mensen"? Wat mij betreft moet iedereen in ieder geval gewoon opgeroepen worden tot bekering en geloof, met de belofte dat 'ieder die zoekt zal vinden'. Ik denk niet dat er iemand is die het oneens is met dat je "als jij je bekeert en gelooft dan zul je deel hebben aan de genade van God" tegen iedereen mag zeggen, mits je goed uitlegt wat een waarachtige bekering en een waar geloof is.

Ja, ieder die zoekt zal vinden, maar dan lezen we in de Bijbel dat er niemand is die God zoekt.... maar dat is weer een ander probleem! Gelukkig is Gods genade ook genoeg om dat probleem te verhelpen, zodat het niet enkel is dat eenieder die gelooft zal leven, want als dat alles was, dan zou er niemand leven, omdat er niemand uit zichzelf gelooft. Maar God heeft ons liefgehad toen we nog zondaren waren, en Hij zal Zich een volk maken, dat in Hem gelooft, en dus zal leven.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

ejvl schreef:
Erasmiaan schreef:Dat het 100% mensenwerk is bijv. Dat wij de deur open kunnen doen. Enz.
Dat is trouwens een uitspraak van een predikant in een rechtse gemeente die ook Hellenbroek leert, 100% Godswerk en 100% mensenwerk, oftewel, het geloof is de hand die God schenkt (100% Godswerk) om het geloof aan te nemen en ook om de deur open te doen.(100% mensenwerk).
Het is volledig Gods werk, met uitsluiting van alle menselijke werken. A L L E W E R K E N!

De schenking gaat voor de aanneming, dat hebben alle Gereformeerden altijd volgehouden. Dus het is alles van U.

Dit soort ongerijmdheid ga je dan niet meer op dit forum rondstrooien: "De oproep tot geloof ben bekering komt zo enorm vaak in de bijbel voor, direct gesproken tot mensen, als de mens hierin geen rol speelt zou het niet zo in de bijbel staan, de bijbel liegt niet. Als God iets zegt, kunnen we dat ook.".

God eist het van ons, het werkverbond bestaat nog in zijn eis. Maar het eeuwige leven is er sinds de val niet meer mee te verdienen.

Daarom drijven we alleen op genade.

En dan leren we met Hellenbroek:
Zijn dan alle geboden, bedreigingen en beloften van God niet tevergeefs (omdat we onder de zonden geestelijk onmachtig zijn en geen vrije wil of eigen natuurkrachten hebben tot geestelijk goed):
Nee, dat zijn middelen waardoor God de mens, als een redelijk schepsel, bewerken wil tot zijn plicht.
Simon

Bericht door Simon »

Zie, ik sta aan de deur en Ik klop.
Indien iemand naar Mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd houden en hij met Mij.
Wie overwint, hem zal Ik geven met mij te zitten op Mijn troon, gelijk ook Ik heb overwonnen.
en gezeten ben met Mijn Vader op Zijn troon.

Onthou wat de apostel zei over een ieder die een ander Evangelie verkondigt!
Laatst gewijzigd door Simon op 19 nov 2012, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
refo

Bericht door refo »

De schenking gaat voor de aanneming, dat hebben alle Gereformeerden altijd volgehouden. Dus het is alles van U.

Daar gaat niets van af.

Maar waar nu al tientallen jaren over gebakkeleid wordt in de kerken ter rechterzijde: moet dat dan ook consequenties hebben voor de aanbieding van het heil? Het antwoord is dan: nee!!
Fjodor

Bericht door Fjodor »

ejvl schreef:Door de val in het paradijs was het zo dat het gehele menselijk geslacht verloren was.
Door het offer van Jezus is er de mogelijkheid tot herstel van de breuk in het paradijs.

Wij kunnen niet zeggen dat adam gezondigd heeft dus adam is verantwoordelijk voor het hele menselijk geslacht (tot zover waar) en dus kunnen wij er niks aan doen of dat wij onmachtig zijn en er dus niks aan kunnen doen.
De oproep tot geloof ben bekering komt zo enorm vaak in de bijbel voor, direct gesproken tot mensen, als de mens hierin geen rol speelt zou het niet zo in de bijbel staan, de bijbel liegt niet.
Als God iets zegt, kunnen we dat ook.

Inderdaad is de mens onwillig om dat te doen.
De eis van God tot bekering en een onwillig hart, dan kun je aan God belijden dat het onze eigen schuld is.
Dan kan er niet gescholen worden achter onmacht of onwil, maar dan is het onze eigen schuld.
En daartegenover staan weer de beloften dat een ieder die Hem aanneemt en de deur opent, want God klopt, zalig zal worden.
En God wil de onmacht en onwil uit het leven wegnemen zodat Jezus wel aangenomen kan worden!
En dat alles niet uit eigen kracht, maar met behulp van Gods Geest die beloofd dat hij het willen en werken wil geven.
Erasmiaan schreef:
ejvl schreef:
Het is volledig Gods werk, met uitsluiting van alle menselijke werken. A L L E W E R K E N!

Dit soort ongerijmdheid ga je dan niet meer op dit forum rondstrooien: "De oproep tot geloof ben bekering komt zo enorm vaak in de bijbel voor, direct gesproken tot mensen, als de mens hierin geen rol speelt zou het niet zo in de bijbel staan, de bijbel liegt niet. Als God iets zegt, kunnen we dat ook.".

God eist het van ons, het werkverbond bestaat nog in zijn eis. Maar het eeuwige leven is er sinds de val niet meer mee te verdienen.

Zijn dan alle geboden, bedreigingen en beloften van God niet tevergeefs (omdat we onder de zonden geestelijk onmachtig zijn en geen vrije wil of eigen natuurkrachten hebben tot geestelijk goed):
Nee, dat zijn middelen waardoor God de mens, als een redelijk schepsel, bewerken wil tot zijn plicht.
Volgens mij kan je de post van ejvl die ik hierboven gepost heb moeilijk als remonstrants beschouwen. Heb je wel eens gelezen hoe Calvijn de vroege kerk verdedigt? Dan verdedigt hij uitspraken die echt wel verder gaan dan dat wat ejvl hierboven beschrijft..
Als ejvl bijvoorbeeld aangeeft dat "als God iets zegt, kunnen we dat ook", bedoelt hij dan te zeggen dat we dat uit eigen kracht kunnen of dat we dat door de Heilige Geest kunnen? Zo verkeerd hoeft dit denk ik niet te zijn..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Simon

Bericht door Simon »

Erasmiaan schreef:
ejvl schreef:

Dat was het nooit, volgens mij.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Keep It Short and Simple : Filip 2:13: werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven, want het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken.

Bekeer jezelf, want God doet het.

Niemand die het begrijpt, en laat dat vooral zo.
Ga niet uit zitten pluizen hoe het allemaal zit, maar vertrouw op Zijn Woord, dat Hij je zaligheid wilt en bekeer je tot Hem!

Achteraf kun je in gaan zien, dat het allemaal Gods Geest was die het deed, maar wees daar vooraf zeker niet mee bezig. Dan kan je alleen maar afleiden van je eigen verantwoording en rol in de bekering.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

jakobmarin schreef:Keep It Short and Simple : Filip 2:13: werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven, want het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken.

Bekeer jezelf, want God doet het.

Niemand die het begrijpt, en laat dat vooral zo.
Ga niet uit zitten pluizen hoe het allemaal zit, maar vertrouw op Zijn Woord, dat Hij je zaligheid wilt en bekeer je tot Hem!

Achteraf kun je in gaan zien, dat het allemaal Gods Geest was die het deed, maar wees daar vooraf zeker niet mee bezig. Dan kan je alleen maar afleiden van je eigen verantwoording en rol in de bekering.
En wie heeft zichzelf al bekeerd ?
Want dat is toch de gevolgtrekking van dit antwoord.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
ejvl

Bericht door ejvl »

Erasmiaan schreef: Het is volledig Gods werk, met uitsluiting van alle menselijke werken. A L L E W E R K E N!
Inderdaad, de genade, de mogelijkheid tot zalig worden voor een ieder die in Hem geloofd is inderdaad volledig Gods werk, daar hoeft een mens niets meer voor te doen, geen goede werken, geen opknappen of reformeren helpt daarbij, niets wat de mens doet is nodig omdat Jezus Christus het al volbracht heeft, prachtig toch? Maar dat sluit niet aan dat de mens door genade alleen Hem moet aannemen, dat staat in de bijbel zelfs!
Natuurlijk is de mogelijkheid van zaligworden 100% Godswerk, maar het is ook 100% mensenwerk om door genade Hem aan te mogen nemen, want de mens kan Hem aannemen of Hem verwerpen.
Schenking, inlijving en aanneming en het laatste punt, zal de mens daar geen rol in spelen? Of we nemen Hem aan of we verwerpen Hem!
In een post schreef ik ook, "Met behulp van Gods Geest". Ik zei dat de mens deze strijd niet alleen hoeft te strijden, als dit wel zo zou zijn kwam het niet goed en werd er geen mens zalig.
Gelukkig niet, want als er iets te verdienen zou zijn waar de mens een rol in speelt (let op verdienen) kwam het nooit goed!

1 Timotheus 3:
15 En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is.
16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
17 Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.
Walter Marshall:
Dit onderwijs hóe wij heilig kunnen leven, is echter niet zo eenvoudig als de
bekendmaking, dát wij heilig moeten leven. Wij moeten namelijk eerst afleren,
wat wij aan eigen wijsheid menen te bezitten om vervolgens wijs te kunnen
worden in God.
Enfin, lees het hele artikel op http://dswpieters.nl/bestanden/Walter%20Marshall.pdf
Vanaf het kopje De Evangelische heiligmaking, HOOFDSTUK 1

Zacharius Ursinus, een opsteller van de Heidelbergsche Catechismus leert in zijn Schatboek
zondag 23: ‘ Dat de rechtvaardigmaking van God uitgaat maar dat de rechtvaardigmaking
niet kan plaatsvinden zonder de toe-eigening van de mens dóór het geloof’.

SecorDabar schreef:
En wie heeft zichzelf al bekeerd ?
Want dat is toch de gevolgtrekking van dit antwoord.
Joh, vd Poel zou vragen, heb je het al geprobeerd? :super
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Simon schreef:Dat was het nooit, volgens mij.
Nee? Doet dat en gij zult leven. Als de mens zich hield aan het proefgebod was daar het eeuwige leven aan verbonden.
ejvl schreef:Inderdaad, de genade, de mogelijkheid tot zalig worden voor een ieder die in Hem geloofd is inderdaad volledig Gods werk, daar hoeft een mens niets meer voor te doen, geen goede werken, geen opknappen of reformeren helpt daarbij, niets wat de mens doet is nodig omdat Jezus Christus het al volbracht heeft, prachtig toch? Maar dat sluit niet aan dat de mens door genade alleen Hem moet aannemen, dat staat in de bijbel zelfs!
Natuurlijk is de mogelijkheid van zaligworden 100% Godswerk, maar het is ook 100% mensenwerk om door genade Hem aan te mogen nemen, want de mens kan Hem aannemen of Hem verwerpen.
Hem verwerpen is mensenwerk (en wel 100%), Hem aannemen is Gods genade. Gebruik alsjeblieft dat afschuwelijke "100% mensenwerk" nooit meer op een reformatorisch forum.
Schenking, inlijving en aanneming en het laatste punt, zal de mens daar geen rol in spelen? Of we nemen Hem aan of we verwerpen Hem!
Ook het aannemen schenkt de Heere en is dus Gods werk. Maar het verwerpen doen wij.
In een post schreef ik ook, "Met behulp van Gods Geest". Ik zei dat de mens deze strijd niet alleen hoeft te strijden, als dit wel zo zou zijn kwam het niet goed en werd er geen mens zalig.
Dus de Geest werkt met ons mee? Zie je nu niet dat je met al je geredeneer in Pelagiaanse wateren bent gekomen? Leest toch de oudvaders over deze punten, zoals Van der Groe in zijn toetssteen van de ware en de valse genade, en Comrie en het boek "De eigenschappen des geloofs" en zijn verklaring van zondag 7.
Gelukkig niet, want als er iets te verdienen zou zijn waar de mens een rol in speelt (let op verdienen) kwam het nooit goed!
Waarom gebruik je elke keer dan die onbijbelse (Heartcry) term dat het 100% Godswerk is en 100% ons werk?

Wat betreft Ursinus: natuurlijk is er een toe-eigening door het geloof, maar het geloof is Gods gave. Geloven sluit werken uit. En om nu je eigen standpunt met een citaat van Van der Poel te verdedigen, dat is wel heel erg bijzonder...
ejvl

Bericht door ejvl »

Erasmiaan schreef: Wat betreft Ursinus: natuurlijk is er een toe-eigening door het geloof, maar het geloof is Gods gave. Geloven sluit werken uit. En om nu je eigen standpunt met een citaat van Van der Poel te verdedigen, dat is wel heel erg bijzonder...
Ik denk eerder dat er sprake is van miscommunicatie tussen ons.
Je zegt dus wel dat er een toe-eigening is door het geloof, er is dus wel sprake van een aanneming van Jezus door het geloof?
Wat vind je van de uitspraak:
Het geloof is de hand die God schenkt om Zijn weldaden aan te nemen?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

ejvl schreef:
Erasmiaan schreef: Wat betreft Ursinus: natuurlijk is er een toe-eigening door het geloof, maar het geloof is Gods gave. Geloven sluit werken uit. En om nu je eigen standpunt met een citaat van Van der Poel te verdedigen, dat is wel heel erg bijzonder...
Ik denk eerder dat er sprake is van miscommunicatie tussen ons.
Je zegt dus wel dat er een toe-eigening is door het geloof, er is dus wel sprake van een aanneming van Jezus door het geloof?
Wat vind je van de uitspraak:
Het geloof is de hand die God schenkt om Zijn weldaden aan te nemen?
Er is geen miscommunicatie. Er is een verkeerde focus van jou en verkeerde gevolgtrekkingen. Natuurlijk ontken ik niet dat er geloof en geloven is, want dat is Bijbels. Maar je gevolgtrekkingen daaruit zijn door en door remonstrants.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Eens met @Erasmiaan, hoewel ik denk dat ejvl de door hem vaak gebruikte term "100%-mensenwerk" niet verkeerd bedoelt. Maar als er staat "de mens kan Hem verwerpen of aannemen" lijkt dat dezelfde keus als bij een kruispunt: je kunt links of rechts gaan. Maar zo is het niet.

Als evjl bedoelt dat een mens en zijn wil niet uitgeschakeld wordt, dan heeft hij wel gelijk. Maar lees de Dordtse Leerregels voor het evenwicht. Mooier dan daarin kan ik het niet verwoorden:
Dordtse Leerregels, H3/4 art. 16 schreef:....alzo werkt ook deze Goddelijke genade der wedergeboorte in de mensen niet als in stokken en blokken, en vernietigt den wil en zijn eigenschappen niet, en dwingt dien niet met geweld zijns ondanks, maar maakt hem geestelijk levend, heelt hem, verbetert hem, en buigt hem tegelijk lieflijk en krachtiglijk; alzo dat, waar de wederspannigheid en tegenstand des vleses tevoren ten enenmale de overhand had, daar nu een gewillige en oprechte gehoorzaamheid des Geestes de overhand begint te krijgen; waarin de waarachtige en geestelijke wederoprichting en vrijheid van onzen wil gelegen is. En tenware dat die wonderbaarlijke Werkmeester alles goeds in dezer voege met ons handelde, de mens zou ganselijk geen hoop hebben van uit den val te kunnen opstaan door zijn vrijen wil, waardoor hij zichzelven toen hij nog stond, in het verderf heeft gestort.
Plaats reactie