Er wordt hier niemand tot een martelaar gemaakt. Hou aub op met het behandelen en gedragen als martelaar....SecorDabar schreef:Beste Mara,Mara schreef:Dit advies is al vaker gegeven hier. Blijkbaar gaat dat bij sommigen erg makkelijk.Mister schreef:
Spulletjes inpakken en verhuizen is ook een optie.
Secor Dabar moet zich intussen behoorlijk ongemakkelijk voelen, door het gebrek aan empathie.
Dat ik gebrek aan empathie krijg, begrijp ik ook wel van trouwe kerkgangers zoals de forumleden zijn.
Ik neem aan dat iedereen met blijdschap naar zijn of haar kerk gaat.
Dus is het inlevingsvermogen aangaande thuislezen ook moeilijk te noemen.
Ieder denkt vanuit zijn of haar denkkader, en kan zich dus ook moeilijk verplaatsen in omstandigheden van thuislezers.
Als de apostel Paulus vermaant om de onderlinge samenkomsten niet na te laten, zoals sommigen de gewoonte hebben, dan gaat hij personen vermanen die o.a. de prediking moedwillig verzuimen.
De prediking is toch het belangrijkste onderdeel van de samenkomst.
Deze personen hebben geen behoefte aan onderwijs tot spijziging van het zieleleven.
Dat is bij de meeste thuislezers niet het geval, want deze lezen met ernst predikaties niet alleen op zondag maar ook wel door de weeks op gezette tijden. Het is hun lust om eerlijkmakende preken te lezen waar het kostelijke van het snode wordt onderscheiden. Er zijn thuislezers die weleens een kerkdienst bezoeken, maar toch zaken aangaande het geloofsleven missen. Dat gemis vinden ze dan verklaard in het overjarige koren, preken uit de tijd van de reformatie en nadere reformatie.
En dit raakt de kern van wat ik van het 'thuislezen' verafschuw! Men zit men de tranen in de ogen thuis een preekje te lezen, huilende dat de vaderlandse kerk zoals die zogenaamd tijdens de reformatie bestond, er niet is. Maar men wil geen steentje bijdragen, door middel van lidmaatschap der gemeente en ondersteuning van elkander om te werken om de kerk zuiver te maken en houden. Net zoals de beste stuurlui, staan de thuislezers ook aan wal.