WimA schreef:
Met deze manier van redeneren kan men elk voorbeeld ons gegeven in de Schrift terzijde schuiven met de opmerking dat dat geinspireerde gedeelten zijn en dat die nu niet meer gelden als voorbeelden. Omdat de canon nu compleet is. Feitelijk wordt hier de zeggingskracht van de Schrift onderuit gehaald. Ik stel geen enkele geschiedenis uit de (kleine) kerkgeschiedenis op dezelfde hoogte als de Schrift. Er staan vele voorbeelden in de Schrift over de laster en smaad die Gods kinderen wordt aangedaan. Maar in dit topic mag men allerlei mensen - die wij, zie de NBG - voor ware gelovigen hebben te houden voor duivelskunstenaars uitmaken. En als o.a. ik dan zeg: "Pas op" dan mag dat niet, want we leven in de tijd na de canon en dan mag het blijkbaar ongestraft worden gedaan.
Nogmaals wil ik benadrukken dat het levensgevaarlijk is wat hier gebeurd. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat hoogmoed de onderliggende moverende reden voor dit soort redeneringen is. De redeneertrant is: "Als ik het niet - bevindelijk - heb meegemaakt dan is het ook niet bijbels".
HOHOHO!
Hier is niemand! door mij niet, en door anderen niet! Geen enkele ware gelovige is over zijn of haar geestelijke staat aangevallen. Maar wij zijn allen zondige schepsels, en zelfs de allerheiligsten onder ons hebben maar een klein begin van de nieuwe gehoorzaamheid.
Was Mientje Vrijdag een gelovige vrouw? Ik neem het graag aan van degenen die hier van haar getuigen. Persoonlijk heb ik haar niet gekend.
Over Bijbel heiligen gesproken, Adam was beslist een kind van God. Maar, de Bijbel spreekt ook wijd en breed over zijn zonden, onder andere dat hij de duivel toegevallen was. Maar hij is door genade zalig geworden. Net zo David, begenadigd als hij was, is in grove zonden gevallen.
Was Mientje Vrijdag zonder zonden? Onaantastbaar? Reacties hier lijken alsof ze het was...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.