Meldpunt Kerk & Christendom in de media

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Meldpunt Kerk & Christendom in de media

Bericht door Bert Mulder »

eilander schreef:
Eens. Maar ga een verhaal van Mientje Vrijdag, ouderling Slager of Jan Arentsz of welk kind van God dan ook, ook niet voor waarzeggerij uitmaken. Want dan lopen we echt gevaar om werk van God niet alleen verdacht te maken, maar ook af te keuren.

We weten allemaal ook wel voorbeelden van kinderen van God die het mis hadden. Dus laten we er niet te veel van maken. Maar waarzeggerij ervan maken, is echt het andere uiterste.
GOED!

Ik drijf de zaken op de spits hier, door het over waarzeggerij te hebben. Sorry.

Maar, DIA vooral, en anderen, moeten nu eens ophouden om dit forum voor die onzin verhaaltjes te gebruiken, en in dezelfde adem te klagen hoe slecht het is met de kerk van vandaag, tegelijk zeggende dat men zelf nog geen kennis aan Christus hebben (Dus, die geestelijke zaken verstaat men niet, daar die alleen geestelijk verstaan worden.)

Op die manier maakt men God! en Zijn Woord verdacht, daar God heeft belooft met Zijn kerk te zijn tot het einde der aarde. Men gedraagt zich op deze manier alsof God dood is.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
henriët

Bericht door henriët »

Bert Mulder schreef:
eilander schreef:
Eens. Maar ga een verhaal van Mientje Vrijdag, ouderling Slager of Jan Arentsz of welk kind van God dan ook, ook niet voor waarzeggerij uitmaken. Want dan lopen we echt gevaar om werk van God niet alleen verdacht te maken, maar ook af te keuren.

We weten allemaal ook wel voorbeelden van kinderen van God die het mis hadden. Dus laten we er niet te veel van maken. Maar waarzeggerij ervan maken, is echt het andere uiterste.
GOED!

Ik drijf de zaken op de spits hier, door het over waarzeggerij te hebben. Sorry.

Maar, DIA vooral, en anderen, moeten nu eens ophouden om dit forum voor die onzin verhaaltjes te gebruiken, en in dezelfde adem te klagen hoe slecht het is met de kerk van vandaag, tegelijk zeggende dat men zelf nog geen kennis aan Christus hebben (Dus, die geestelijke zaken verstaat men niet, daar die alleen geestelijk verstaan worden.)

Op die manier maakt men God! en Zijn Woord verdacht, daar God heeft belooft met Zijn kerk te zijn tot het einde der aarde. Men gedraagt zich op deze manier alsof God dood is.
goed Bert! excuses aanvaart!
En verder begrijp ik het goed!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
alias

Bericht door alias »

Bert Mulder schreef:Maar, DIA vooral, en anderen, moeten nu eens ophouden om dit forum voor die onzin verhaaltjes te gebruiken, en in dezelfde adem te klagen hoe slecht het is met de kerk van vandaag, tegelijk zeggende dat men zelf nog geen kennis aan Christus hebben (Dus, die geestelijke zaken verstaat men niet, daar die alleen geestelijk verstaan worden.)

Als iemand die nog geen kennis aan Christus heeft al ziet hoe slecht het met de kerk gaat, laat degenen die Hem kennen dan eens getuigen dat het anders is!
henriët

Bericht door henriët »

alias schreef:
Bert Mulder schreef:Maar, DIA vooral, en anderen, moeten nu eens ophouden om dit forum voor die onzin verhaaltjes te gebruiken, en in dezelfde adem te klagen hoe slecht het is met de kerk van vandaag, tegelijk zeggende dat men zelf nog geen kennis aan Christus hebben (Dus, die geestelijke zaken verstaat men niet, daar die alleen geestelijk verstaan worden.)

Als iemand die nog geen kennis aan Christus heeft al ziet hoe slecht het met de kerk gaat, laat degenen die Hem kennen dan eens getuigen dat het anders is!
Hoe bedoel je dat concreet?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
alias

Bericht door alias »

henriët schreef:
alias schreef:

Hoe bedoel je dat concreet?
Laat dan hen die geestelijk leven kennen getuigenis geven, dat het er met de kerk niet slecht voor staat.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:Toen was de canon van de Schrift nog niet compleet...

Net zo als het spreken in talen opgehouden heeft, zo ook profetien... Ze zijn niet meer nodig om de waarheid van de Schrift, en de prediking der apostelen te bevestigen.
Staat dit allemaal in de Bijbel? Dat er geen profetieën meer zijn en het spreken der talen heeft opgehouden, omdat de canon compleet is? Dat is een aanname, maar de Bijbel zelf zegt dat helemaal niet!
8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
Wanneer is dat?
Bert Mulder
Contacteer:

Afgewezen schreef: Wanneer is dat?
Wanneer heeft het spreken in vreemde talen opgehouden?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef: Wanneer is dat?
Wanneer heeft het spreken in vreemde talen opgehouden?
Dat is een cirkelredenering. Je moet dan vaststellen dat er geen vreemde talen meer gesproken worden, maar daar denkt niet iedereen zo over.
Jij interpreteert 'het volmaakte' in 1 Kor. 13 als de tijd na het voltooid zijn van de canon. Maar is dat terecht?
WimA

Bericht door WimA »

huisman schreef:
WimA schreef:Ik kan me zo voorstellen dat Henoch, waarvan de Schrift zegt dat hij met God wandelde, ook veel kritiek heeft gekregen van anderen. Jaloers zijn op begenadigde kinderen van God die dicht bij de Heere leven is niet erg, maar het uiten door verdachtmakingen of het in twijfel trekken indien er iets van openbaar komt is dat wel.
Dit is nu net het probleem.Jij zet een door de Heilige Geest geïnspireerd gedeelte van Gods Woord op dezelfde hoogte als de verhalen van b.v. Mientje Vrijdag. Dat kan echt niet.
Met deze manier van redeneren kan men elk voorbeeld ons gegeven in de Schrift terzijde schuiven met de opmerking dat dat geinspireerde gedeelten zijn en dat die nu niet meer gelden als voorbeelden. Omdat de canon nu compleet is. Feitelijk wordt hier de zeggingskracht van de Schrift onderuit gehaald. Ik stel geen enkele geschiedenis uit de (kleine) kerkgeschiedenis op dezelfde hoogte als de Schrift. Er staan vele voorbeelden in de Schrift over de laster en smaad die Gods kinderen wordt aangedaan. Maar in dit topic mag men allerlei mensen - die wij, zie de NBG - voor ware gelovigen hebben te houden voor duivelskunstenaars uitmaken. En als o.a. ik dan zeg: "Pas op" dan mag dat niet, want we leven in de tijd na de canon en dan mag het blijkbaar ongestraft worden gedaan.

Nogmaals wil ik benadrukken dat het levensgevaarlijk is wat hier gebeurd. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat hoogmoed de onderliggende moverende reden voor dit soort redeneringen is. De redeneertrant is: "Als ik het niet - bevindelijk - heb meegemaakt dan is het ook niet bijbels".
Laatst gewijzigd door WimA op 08 jun 2012, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

WimA schreef:
huisman schreef:
WimA schreef:Ik kan me zo voorstellen dat Henoch, waarvan de Schrift zegt dat hij met God wandelde, ook veel kritiek heeft gekregen van anderen. Jaloers zijn op begenadigde kinderen van God die dicht bij de Heere leven is niet erg, maar het uiten door verdachtmakingen of het in twijfel trekken indien er iets van openbaar komt is dat wel.
Dit is nu net het probleem.Jij zet een door de Heilige Geest geïnspireerd gedeelte van Gods Woord op dezelfde hoogte als de verhalen van b.v. Mientje Vrijdag. Dat kan echt niet.
Met deze manier van redeneren kan men elk voorbeeld ons gegeven in de Schrift terzijde schuiven met de opmerking dat dat geinspireerde gedeelten zijn en dat die nu niet meer gelden als voorbeelden. Omdat de canon nu compleet is. Feitelijk wordt hier de zeggingskracht van de Schrift onderuit gehaald. Ik stel geen enkele geschiedenis uit (kleine) kerkgeschiedenis op dezelfde hoogte als de Schrift. Er staan vele voorbeelden in de Schrift over de laster en smaad die Gods kinderen wordt aangedaan. Maar in dit topic mag men allerlei mensen - die wij, zie de NBG - voor ware gelovigen hebben te houden voor duivelskunstenaars uitmaken. En als o.a. ik dan zeg: "Pas op" dan mag dat niet, want we leven in de tijd na de canon en dan mag het blijkbaar ongestraft worden gedaan.

Nogmaals wil ik benadrukken dat het levensgevaarlijk is wat hier gebeurd. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat hoogmoed de onderliggende moverende reden voor dit soort redeneringen is. De redeneertrant is: "Als ik het niet - bevindelijk - heb meegemaakt dan is het ook niet bijbels".
Zijn er behalve uit de 20e eeuw ook degelijke verhalen uit de 19e eeuw of eerder?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:
WimA schreef:
huisman schreef:
Met deze manier van redeneren kan men elk voorbeeld ons gegeven in de Schrift terzijde schuiven met de opmerking dat dat geinspireerde gedeelten zijn en dat die nu niet meer gelden als voorbeelden. Omdat de canon nu compleet is. Feitelijk wordt hier de zeggingskracht van de Schrift onderuit gehaald. Ik stel geen enkele geschiedenis uit (kleine) kerkgeschiedenis op dezelfde hoogte als de Schrift. Er staan vele voorbeelden in de Schrift over de laster en smaad die Gods kinderen wordt aangedaan. Maar in dit topic mag men allerlei mensen - die wij, zie de NBG - voor ware gelovigen hebben te houden voor duivelskunstenaars uitmaken. En als o.a. ik dan zeg: "Pas op" dan mag dat niet, want we leven in de tijd na de canon en dan mag het blijkbaar ongestraft worden gedaan.

Zijn er behalve uit de 20e eeuw ook degelijke verhalen uit de 19e eeuw of eerder?
Hallo, heb je de topic gevolgd? Zie het voorbeeld van eilander.
huisman

Bericht door huisman »

WimA schreef:
huisman schreef:
Met deze manier van redeneren kan men elk voorbeeld ons gegeven in de Schrift terzijde schuiven met de opmerking dat dat geinspireerde gedeelten zijn en dat die nu niet meer gelden als voorbeelden. Omdat de canon nu compleet is. Feitelijk wordt hier de zeggingskracht van de Schrift onderuit gehaald. Ik stel geen enkele geschiedenis uit de (kleine) kerkgeschiedenis op dezelfde hoogte als de Schrift. Er staan vele voorbeelden in de Schrift over de laster en smaad die Gods kinderen wordt aangedaan. Maar in dit topic mag men allerlei mensen - die wij, zie de NBG - voor ware gelovigen hebben te houden voor duivelskunstenaars uitmaken. En als o.a. ik dan zeg: "Pas op" dan mag dat niet, want we leven in de tijd na de canon en dan mag het blijkbaar ongestraft worden gedaan.

Henoch gelijkstellen met Mientje Vrijdag ? Dat vind jij kunnen ? Ik denk niet dat Mientje Vrijdag deze vergelijking passend had gevonden. Ik schrik van de onderwaardering van Gods Woord en de overwaardering van "bevindelijke" verhalen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bert Mulder
Contacteer:

WimA schreef:

HOHOHO!

Hier is niemand! door mij niet, en door anderen niet! Geen enkele ware gelovige is over zijn of haar geestelijke staat aangevallen. Maar wij zijn allen zondige schepsels, en zelfs de allerheiligsten onder ons hebben maar een klein begin van de nieuwe gehoorzaamheid.

Was Mientje Vrijdag een gelovige vrouw? Ik neem het graag aan van degenen die hier van haar getuigen. Persoonlijk heb ik haar niet gekend.

Over Bijbel heiligen gesproken, Adam was beslist een kind van God. Maar, de Bijbel spreekt ook wijd en breed over zijn zonden, onder andere dat hij de duivel toegevallen was. Maar hij is door genade zalig geworden. Net zo David, begenadigd als hij was, is in grove zonden gevallen.

Was Mientje Vrijdag zonder zonden? Onaantastbaar? Reacties hier lijken alsof ze het was...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:@GJdeBruijn, dit gaat over mensen die proberen in te dringen in Gods verborgen raad.
Ik lees niet dat Jan Arentsz zich hier op zijn sterfbed mee bezig hield. Maar wel kreeg hij van Godswege geopenbaard wat er zou gebeuren met de stad, die op dat moment belegerd werd. Had hij dat voor zich moeten houden?
En... Mientje Vrijdag had toch ook niet om die openbaringen gevraagd om in te dringen in de verborgen Raad Gods? Ze had een nauw leven met de Heere, en werd 's nachts door Hem Zelf gewekt. Zij bracht de nachten door met bidden voor land, kerk en volk. Het was een opgebonden zaak. En het heeft de Heere behaagd haar diep in te leiden. Ik weet dat het nu niet meer zo gehoord wordt, maar dat tekent toch ook ons ver-afleven van de Heere.
Dit zijn trouwens geen verhalen uit een ver vaag verleden, want er zijn er nog velen in het land der levenden die haar persoonlijk gekend hebben.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Coosje

Bericht door Coosje »

Waarom toch zo hoog opgeven van Mientje Vrijdag en anderen?
Ze zouden dit zeker zelf niet hebben gewild.
Als het goed is moeten de bevindingen van Mientje Vrijdag etc. overeenkomen met de Bijbelheiligen, Paulus, David, Petrus etc.
Laten we ons daaraan liever toetsen.
Dan weten we zeker dat we de veilige Koninklijke Weg bewandelen.
Plaats reactie