Werd de weduwe, die dagelijks in de tempel verkeerde, ook bestraft hiervoor?Wim Anker schreef: Waarom? Omdat we de Schrift laten prevaleren boven de vrome rat-race: Wie kan het langst en het meest in de kerk zitten?
Wanneer ga je de grens van werkheiligheid dan over?Wim Anker schreef:De kinderen moeten worden voorgeleefd in een godzalig leven. Maar we hoeven ze niet voor te leven in het veel werkheiligheid beoefenen. Farizeeërs dachten ook het goede voorbeeld te geven.
Als er nu de forumthermometer wordt vastgesteld...Mara schreef:Help mijn computer sloeg op hol.
Dodo schreef:Als er nu de forumthermometer wordt vastgesteld...Mara schreef:Help mijn computer sloeg op hol.
Wilde je er zeker van zijn dat we je posting lazen?Mara schreef:Dodo schreef:Als er nu de forumthermometer wordt vastgesteld...Mara schreef:Help mijn computer sloeg op hol.ik snap er niks van.
Het is ook allemaal op dezelfde tijd, zie je dat?
Niet het vele posten is goed maar het goede posten is veel.Mara schreef:...
Thanks Zita, we hebben een serieus probleem, manlief is al 2 uur bezig om te vinden waar de fout zit. Een volgende keer ga ik het nog eens proberen of het lukt zoveel berichten in 1 minuut te plaatsen.Zita schreef:Gelukkig kunnen mods wel knippen![]()
Ontopic maar weer.
Luther, vertaling H.C. van WoerdenPasen (2015)
Dit is niet alleen om hem [d.i. Abraham] geschreven, dat het hem toegerekend is, maar ook om ons, die het zal toegerekend worden, indien wij geloven in Hem, Die onze Heere Jezus opgewekt heeft uit de dood – Die overgeleverd is om onze zonden, en opgewekt is om onze rechtvaardiging (Romeinen 4:24-25, weergave DB 1545).
(…) U hebt in de eerste aanblik gezien: dat uw zonden aan de hals van Christus zijn gehangen en dat uw zonden Hem aan het kruis hebben gehecht. Nu ziet u dat deze droeve aanblik niet lang duurt, want op derde dag staat Hij op uit de dood. Dan brengt onze lieve Heere Christus een nieuw, schoon, genezen, vriendelijk en vrolijk gelaat met Zich. Dit tweede beeld moet u óók zien: namelijk dat u aan Hem geen zonden meer kunt zien, maar alleen zuivere gerechtigheid, geen smart of droefheid, maar alleen vreugde en blijdschap, geen dood, maar alleen leven.
Wat u nu ziet, is het eeuwige leven dat het tijdelijke leven oneindig te boven gaat. Bij deze tweede aanblik moet men zich verheugen. Het eerste beeld, wanneer wij dat met uitwendige ogen zien, is wel afschuwelijk, maar als wij de oorzaak weten waardoor dit gekomen is, moeten we er vrede mee hebben. Dan ziet u immers dat God uw zonden van u heeft afgenomen – u kon die niet dragen, u moest in uw zonden omkomen – en die op Zijn Zoon heeft gelegd, de eeuwige God, Die sterk genoeg is om uw zonden te dragen (vgl. Jesaja 9:5). Laat daar uw zonden liggen, want er is geen betere plaats. U zult geen andere plaats kunnen vinden waar ze u zo weinig drukken en bezwaren.
Neem daarna dit beeld ook in u op: u ziet dat uw Heere Christus, Die om uw zonden zo’n gruwelijke en ellendige gestalte had, nu schoon, rein, heerlijk en vrolijk is, en alle zonden aan Hem verdwenen zijn. Hier moet u de rekening verder opmaken: als uw zonde niet meer op u liggen omwille van Christus’ lijden, maar door God Zelf van u afgenomen en op Christus gelegd zijn – en na Zijn opstanding óók niet meer op Christus liggen – waar zouden ze dan zijn? Dan is het immers waar wat Micha zegt: ‘Ze zijn in de diepte der zee verzonken’ (vgl. Micha 7:19). Daar zal geen duivel of enig schepsel ze ooit weer kunnen terugvinden.
Am Ostertag 1531, Hauspostille 1544, vgl. WA 52, 247, 10 – 248, 2 (verkort).
Geboden van mensen...-DIA- schreef:Onze predikant gaf ons een raad op de Goede Vrijdag om de Stille Zaterdag, stil in mediatie door te brengen.
Posthoorn schreef:Geboden van mensen...-DIA- schreef:Onze predikant gaf ons een raad op de Goede Vrijdag om de Stille Zaterdag, stil in mediatie door te brengen.