Luther schreef:Twee vragen:
1. Aan gehuwden: Mag je een andere dan je eigen vrouw aantrekkelijk vinden?
Dat denk ik wel. Anders ben je wel erg bezig je eigen werkelijkheid aan het creëren.
Bovendien heb je aantrekkelijkheid in verschillende aspecten: uiterlijk, in de zin van fysieke schoonheid, maar ook innerlijk, bijvoorbeeld iemand is aantrekkelijk vanwege manier van denken/spreken/reageren.
Je kan moeilijk volhouden dat alleen je eigen vrouw fysiek aantrekkelijk is, of aantrekkelijk vanwege de andere aspecten.
Als ik jouw posting zo lees, Luther (waar ik bovenstaande uit geknipt heb), denk ik dat jij twee zaken door elkaar haalt: hoe pubers en hoe volwassenen aantrekkelijkheid ervaren.
Dat pubers zo over vrouwen en meisjes praten (zeker onderling in een groep, dat is ook een aspect dat meeweegt) weet ik ook wel. Maar dat wil niet zeggen, dat volwassen ook zo denken en reageren.
Ergens in de opvoeding moet men respect leren voor vrouwen en meisjes. En niet denken reageren zoals jij beschreef. Misschien wel een taak voor jou als opvoeder...
Als volwassen, gehuwde man kan je een vrouw of meisje wel aantrekkelijk vinden, zonder zulke gedachten te krijgen. Anders is er meen ik toch wel wat mis.
Vergelijk het met bijvoorbeeld mooie auto's. Als een puber een mooi sportwagen ziet staan, zijn er veel die zo'n auto mooi vinden en er gelijk achteraan zeggen: "zo één wil ik ook wel (later)".