Ontslag dreigt voor hondenbelastingweigerambtenaar
‘Belastingverordening druist tegen alle principes van hondenman in’
Door Cornelis Tjakke • donderdag 17 november 2011, 11:02
De gemeente Terneuzen wil een ambtenaar ontslaan die op principiële gronden weigert hondenbelasting te innen. Slachtoffer is Frans van der Peek, belastinginspecteur en hondenliefhebber.
Een voorlichter van de gemeente: “Het gaat ons om de voorbeeldfunctie van de overheid. Je kunt tegen een notoire hondenbelastingontduiker niet zeggen dat hij moet betalen als één van je ambtenaren tegen de hondenbelasting is. Natuurlijk mag de heer Van der Peek als burger in alle stilte bezwaren hebben tegen het innen van belastingen op honden, als ambtenaar moet hij gewoon de wet uitvoeren.”
De zaak kwam aan het rollen toen Van der Peek zich in hondenlifestylemagazine Doggo uitsprak tegen hondenbelasting. “De blaftaks gaat in tegen de gelijkheid van alle huisdieren, en daarmee tegen de gelijkheid van alle mensen,” aldus Van der Peek. “Waarom moet ík als hondenliefhebber wel belasting betalen voor mijn hond, en mijn buurman, die van andere beesten houdt, niet voor zijn kat? De hondenbelasting gaat tegen mijn diepste principes als hondenman in.”
De kwestie is een politieke splijtzwam in Den Haag. Terwijl het CDA en de VVD vinden dat iedereen zich aan de lokale verordeningen moet houden, zeker als het om belastingen gaat, vindt de PVV juist dat hondenbezit voor iedereen moet zijn weggelegd. Dierenliefhebber Dion Graus: “Dion Graus kan aan Henk en Ingrid niet uitleggen dat ze voor hun hond moeten betalen, terwijl buurvrouw Fatima op drie hoog achter gewoon een gratis geit heeft.”
Premier Rutte laat in een schriftelijke verklaring weten dat het Kabinet garandeert dat er in iedere gemeente genoeg ambtenaren werken die de hondenbelasting wel willen innen. “Wij zien ons genoodzaakt de Raad van State om advies te verzoeken.”
Van der Peek zegt ‘intens bedroefd en teleurgesteld’ te zijn. “Iedereen heeft het maar over de vrijheid van meningsuiting. Maar hoe vrij is een land als het een burger onmogelijk wordt gemaakt om in alle openheid zijn liefde voor honden te belijden?”
(
www.speld.nl)