concerta of ritalin?

vlinder

Re: concerta of ritalin?

Bericht door vlinder »

Wilde eerst niet reageren voor m'n privacy, maar ach, ik ben ik.

Ik ben heel erg afgevallen van ritalin. Eten lukte echt niet de eerste 6 weken. Ik ben in 3 weken tijd 5 kilo afgevallen en dat terwijl ik daarvoor ook al 10 kg kwijt was. In mijn (soms zware) werk had ik genoeg aan 2 schepjes soep tussen de middag.
Verder kreeg ik slaap problemen. Inslapen was een drama. Iom psychiater om 20.00 uur de laatste nemen en als ik een verjaardag had of laat naar bed ging om 22.30 uur de laatste (halfje). Ik kreeg er 4,5 tot 5 per dag. (Is een zware dosering, want het gaat op lichaamsgewicht en ik woog nog geen 55 kg)
Als ik net te laat was met m'n volgende dosis (en dat gebeurde nogal eens) dan had ik erg last van het rebound-effect. Mensen in mijn omgeving vonden het nodig mij te attenderen op mijn volgende pilletje. Ik vond dat confronterend en belasten. Ten eerste voelde ik me zwak dat ik het niet zelf kon en ten tweede vond ik het echt heel erg dat anderen er mee gingen bemoeien wanneer het tijd was voor mijn pilletje....

Intussen gebruik ik niets meer. Toch als ik een stressvolle dag heb zou ik er wel eens eentje willen om even rustig te worden. Ik kan het allemaal goed handelen nu, maar er blijft altijd een gejaagdheid in je hoofd. Alles snel doen, nooit rust hebben, altijd energie over. Daarnaast zijn er altijd mensen die je snel te druk vinden e.d. Ach ja, ik vind sommige mensen te rustig.... :huhu

Als ik nu zou moeten kiezen zou ik niet weten wat te kiezen.
Concerta schijnt niet bij iedereen goed te werken, dus zou ik voor Ritalin kiezen.
Prijstechnisch zou ik ook voor Ritalin kiezen.
Voor het gemak van 1 pilletje per dag zou ik Concerta kiezen.
Voor de bijwerkingen zou ik ook Concerta kiezen.

Als een vrouw in verwachting wil raken mag ze geen Ritalin gebruiken omdat dit de groei van de hersenen belemmerd bij de baby. Het is uitermate schadelijk voor de ongeboren vrucht. Dit geldt trouwens ook voor Concerta.

Ik ervaar zelf een rustige omgeving en persoonlijke aandacht als het beste medicijn.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

naar aanleiding van de ervaring met onze 'weekendkindjes'....

als het financieel kan zou ik voor concerta gaan.

Onze twee ADHD-ertjes zijn stabieler rustig.... gewoon veel natuurlijker.
Voorheen met de ritalin zaten ze bij elk pilletje in een golf: poosje té rustig, dan gewoon, later hyper, en dan het volgende pilletje weer hetzelfde.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
albion

Bericht door albion »

Mara schreef:
albion schreef:
helma schreef:heeft een van jullie ervaring met deze medicijnen?
een van onze kinderen moet eind van deze week beginnen met medicatie en wij moeten (mogen) een keus maken
ritalin wordt vergoed; concerta kost 58 euro per doosje...
concerta schijnt beter te zijn.
wie weet er meer van?

Mijn zoon slikte eerst ritalin maar vergat vaak de tweede keer een pilletje te slikken ('s middags). Dus dat hielp niet.
We zijn overgestapt op concerta. Dan hoeft hij alleen maar 's morgens een tabletje te slikken.

Ik zelf merkte geen verschil tussen concerta en ritalin. Het is nu zover dat mijn zoon helemaal geen concerta en ook geen ritalin meer slikt. Hij heeft ADD met componenten van ODD, volgens anderen heeft hij ook iets autistisch maar is wel 'abnormaal' sociaal. Trekt alle problemen naar zich toe, terwijl hijzelf ook een probleemgeval is (hij vindt het zelf alleen niet). Op dit moment slikt hij helemaal geen medicijnen.
Dat klinkt bijzonder.
Een auti heeft over het algemeen GEEN probleem, het is immers de schuld van de ander.
Of bedoel je met naar zich toe trekken, dat hij de problemen a.h.w. aan trekt ?
Een bekende uitspraak is: jij HEBT geen problemen, jij MAAKT ze.
Bedoel je dat ?

Nee hij heeft ook GEEN probleem, want een ander heeft het altijd gedaan. Maar hij wil graag de problemen van de ander oplossen en omdat hij goed kan luisteren (niet naar ons, is ook een ander luisteren) voelen ze zich door hem 'geholpen'. Vb: er staat een meisje bij de huisartsenpost helemaal overstuur. Hij gaat er gewoon naar toe, praat met d'r en krijgt haar gekalmeerd. Neemt haar naar binnen en geeft dit door aan degene die bij de balie zit (hij kent het kind niet eens). Komt in het ziekenhuis dus goed over. Terwijl hij zelf naar de HAP ging vanwege zijn overspannen gedrag en niet voor rede vatbaar was.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

Wat ik zelf heel fijn vond is de NEUROFEEDBACK. 'Jan' heeft daar wel baat bij gehad. Vooral voor ADHD kinderen boeken ze goed resultaten.

Het is wel grappig om te zien.

Hier wordt hij onderzocht wat er precies aan de hand is

Afbeelding

En hier is hij bezig naar een film/spel te kijken (mag je zelf meenemen). Als hij niet oplet krijgt hij een zwart scherm en ziet hij niets. Zodra
zijn hersens weer 'bij de les' zijn komt er weer wat op het scherm. Het hangt ervan af hoe intensief hij ermee bezig is of niet.

Afbeelding

Helma, ik kan je het alleen maar aanraden. Ik kreeg het vergoed. Het hangt van je zorgverzekeraar af.
Laatst gewijzigd door albion op 04 okt 2010, 21:42, 3 keer totaal gewijzigd.
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Moedig van je om deze foto's te plaatsen!
Ik heb zelf ook moeite om dingen hier te ventileren, maar heb zeker kennis van ADHD en Autisme, ook met gebruik van medicijnen.
Met name dipiperon, ritalin en slaapmedicatie.
albion

Bericht door albion »

oesterschelpje schreef:Moedig van je om deze foto's te plaatsen!
Ik heb zelf ook moeite om dingen hier te ventileren, maar heb zeker kennis van ADHD en Autisme, ook met gebruik van medicijnen.
Misschien gaan ze er wel weer af als zoonlief ziet dat ik ze er op geplaatst heb. Hij komt zo thuis dus zal ik het hem wel laten zien. :)
albion

Bericht door albion »

albion schreef:
:)
jvdg

Bericht door jvdg »

albion schreef:
Misschien gaan ze er wel weer af als zoonlief ziet dat ik ze er op geplaatst heb. Hij komt zo thuis dus zal ik het hem wel laten zien. :)
Waarom zou je hem die foto laten zien?
Ik vrees dat Jan heel boos wordt.
Mijn advies is om hem buiten jouw openhartigheid op dit forum, er hem juist niet op te wijzen.
Laat het onder ons blijven, en bij voorkeur, houdt het binnenshuis.
Ik begrijp dat je je hart wel eens wilt luchten, maar beperk die ontluchting tot man en echte vrienden.
Of in het pastoraat.
albion

Bericht door albion »

jvdg schreef:
albion schreef:
Mijn advies is om hem buiten jouw openhartigheid op dit forum, er hem juist niet op te wijzen.
Ik begrijp dat je je hart wel eens wilt luchten, maar beperk die ontluchting tot man en echte vrienden.
Of in het pastoraat.

Ik heb Jan de foto's laten zien en hij heeft er hélemáal geen moeite mee. Vond het prima. Jan is niet zo moeilijk.... :yahoo
Mara

Bericht door Mara »

Ik zou het ook niet doen Albion !
Wat niet weet wat niet deert :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

Ow, begrijpt hij de reikwijdte wel ?
albion

Bericht door albion »

jvdg schreef:
albion schreef:
Of in het pastoraat.

Dat is het verschil in karakters. De ene is erg open en heeft er geen moeite mee. De andere maakt zich druk om een 'kleinigheidje'. En ik ken gezinnen die zeer gesloten zijn, ook niet alles!
Ik heb niets te verbergen en wat ik niet wil zeggen zeg ik ook niet :) :garde
albion

Bericht door albion »

Mara schreef:Ow, begrijpt hij de reikwijdte wel ?
hij weet de reikwijdte :)
Laatst gewijzigd door albion op 05 okt 2010, 04:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara

Bericht door Mara »

Nou dan is het geen probleem :)
haaf

Bericht door haaf »

Mara schreef:
albion schreef:
helma schreef:heeft een van jullie ervaring met deze medicijnen?
een van onze kinderen moet eind van deze week beginnen met medicatie en wij moeten (mogen) een keus maken
ritalin wordt vergoed; concerta kost 58 euro per doosje...
concerta schijnt beter te zijn.
wie weet er meer van?

Mijn zoon slikte eerst ritalin maar vergat vaak de tweede keer een pilletje te slikken ('s middags). Dus dat hielp niet.
We zijn overgestapt op concerta. Dan hoeft hij alleen maar 's morgens een tabletje te slikken.

Ik zelf merkte geen verschil tussen concerta en ritalin. Het is nu zover dat mijn zoon helemaal geen concerta en ook geen ritalin meer slikt. Hij heeft ADD met componenten van ODD, volgens anderen heeft hij ook iets autistisch maar is wel 'abnormaal' sociaal. Trekt alle problemen naar zich toe, terwijl hijzelf ook een probleemgeval is (hij vindt het zelf alleen niet). Op dit moment slikt hij helemaal geen medicijnen.
Dat klinkt bijzonder.
Een auti heeft over het algemeen GEEN probleem, het is immers de schuld van de ander.
Daar ben ik het dus niet mee eens! Er zijn zat auties die hun eigen probleem wel degelijk zien! Om dat over te brengen naar een ander is dan weer een ander verhaal.
Maar om te zeggen dat auties over het algemeen geen problemen heeft omdat het de schuld van een ander is, dat is veel te kort door de bocht!
Plaats reactie