Sprokkelhout

-DIA-

Re: Sprokkelhout

Bericht door -DIA- »

Johann schreef:Die standen is helemaal niet vreemd, en ik denk dat dat door heel Gods volk zo is...
Die uitspraken die jij daar noemt zijn anders wel bekent hoor...

Het zou triest zijn als alle kennis uit een boekje gehaald moest worden ja, daar ben ik het mee eens.
Ik weet niet hoe lang je dit forum volgt, maar ik kom hier weinig mensen tegen die onverkort vasthouden aan
deze oude bevindelijke waarheden. Dus dan weet ik wel dat de standenleer hier over het algemeen wel wat tegenkanting
oproept. De ervaring leert het je wel... vrees ik.
De eerste keer dat ik zei: Er groeit een geslacht op dat Jozef niet heeft gekend... dat vergeet ik nooit meer.
Ik dacht dat dit nog wel verstaan werd door mensen uit reformatorische kerken, maar dat bleek anders...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Johann

Bericht door Johann »

Hmmm. vanwaar zo fel tegen de standenleer dan?
Ja ik had het opzich ook wel verwacht, hoewel je het niet meer zoveel hoort, zoals je het ´´vroeger´´ hoorde, maar gelukkig bij ons nog wel zondags...

Maar goed het is misschien beter om on-topic te blijven en te bezinnen op die spreuken, en het te toetsen.. hoe het met ons zal zijn?!
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wij horen liever van onze onmacht preken dan van onze onwil.

Worden wij door genade geen vreemdeling van de wereld, dan blijven wij vreemdeling van genade.

Het echte dopen is ons kind aan Christus vermaken, tot behoudenis van de rechtvaardige verdoemenis.

Verschrikkelijk.
Om in de hel te kunnen komen, moet men Christus verwerpen.

Ds. Joh. van der Poel
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Johann

Bericht door Johann »

De zonde van onwil....

Het is waar...

En als we/jij/ik nu elke keer als we de Bijbel gelezen/preek geluisterd, eredienst bij gewoont hebben... en we leven onbekeerd verder...Hebben we weer het Bloed van de Heere Jezus Christus veracht... en dat alles door die zonde van onwil...

Dat het inderdaad maar eens verschrikkelijk mag worden
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
albion schreef:
huisman schreef:
26. Jongelings- en mannenverenigingen zijn meest fabrieken waarop ouderlingen,
diakenen en dominees gemaakt worden.
Klopt dat dan niet? :)
Ja... deels wel.

Ik zit zelf op een volwassenvereniging, maar volwassen zijn de meesten niet in het Woord en de kennis der Schriften.
We missen zo node de vaders in de genade waar het Woord van spreekt. (Ja, weer zoiets, van standen in het genadeleven
wil men tegenwoordig ook wel graag af, maar het is wel de praktijk, vraag het maar aan Gods volk.)
Er zijn wel hele mooie inleidingen soms, best wel leerzaam, maar toch...
als je alles uit een boekje moet halen is het ook niet echt goed gesteld dacht ik zo.

Als het hart spreekt is dat merkbaar. Dan is het geen droge geleerde stof. Dan 'gaat er wat van uit' zoals de ouden zeiden.
We kunnen ook zo zeggen: als de Geest in de raderen is is het merkbaar door de hoorders. Dan wordt er beslag gelegd
op de harten (ook weer zo'n uitdrukking die men schijnbaar niet meer kent).
vraag het maar aan Gods volk.)[/
@DIA vind je het erg dat ik het aan Gods Woord vraag ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Joannah

Bericht door Joannah »

-DIA- schreef:
Johann schreef:Die standen is helemaal niet vreemd, en ik denk dat dat door heel Gods volk zo is...

Het zou triest zijn als alle kennis uit een boekje gehaald moest worden ja, daar ben ik het mee eens.
Ik weet niet hoe lang je dit forum volgt, maar ik kom hier weinig mensen tegen die onverkort vasthouden aan
deze oude bevindelijke waarheden. Dus dan weet ik wel dat de standenleer hier over het algemeen wel wat tegenkanting
De eerste keer dat ik zei: Er groeit een geslacht op dat Jozef niet heeft gekend... dat vergeet ik nooit meer.
Ik dacht dat dit nog wel verstaan werd door mensen uit reformatorische kerken, maar dat bleek anders...
de standenleer is onbijbels, vandaar.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
albion

Bericht door albion »

-DIA- schreef:

Zo gooide ik de knuppel in het hoenderhok toen ik zei dat de beloften in Gods Woord alleen voor Gods volk is en dat begrijpt men ook niet meer. :bobo

Ik heb het nu niet over de algemene genade en bijzondere genade (ook begrippen wat niet meer te vatten is).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
albion schreef:
Ja... deels wel.

Ik zit zelf op een volwassenvereniging, maar volwassen zijn de meesten niet in het Woord en de kennis der Schriften.
We missen zo node de vaders in de genade waar het Woord van spreekt. (Ja, weer zoiets, van standen in het genadeleven
wil men tegenwoordig ook wel graag af, maar het is wel de praktijk, vraag het maar aan Gods volk.)
Er zijn wel hele mooie inleidingen soms, best wel leerzaam, maar toch...
als je alles uit een boekje moet halen is het ook niet echt goed gesteld dacht ik zo.

Als het hart spreekt is dat merkbaar. Dan is het geen droge geleerde stof. Dan 'gaat er wat van uit' zoals de ouden zeiden.
We kunnen ook zo zeggen: als de Geest in de raderen is is het merkbaar door de hoorders. Dan wordt er beslag gelegd
op de harten (ook weer zo'n uitdrukking die men schijnbaar niet meer kent).
vraag het maar aan Gods volk.)
@DIA vind je het erg dat ik het aan Gods Woord vraag ?

Zet dan wel een goede bril op, dan is het vanzelf goed.
Verwerp niet moedwillig wat je liever niet hoort.
Dat zou het zeer profijtelijk kunnen zijn.
Joannah

Bericht door Joannah »

albion schreef:
-DIA- schreef:

Zo gooide ik de knuppel in het hoenderhok toen ik zei dat de beloften in Gods Woord alleen voor Gods volk is en dat begrijpt men ook niet meer. :bobo

Ik heb het nu niet over de algemene genade en bijzondere genade (ook begrippen wat niet meer te vatten is).
2 verschillende genade's, waar lees ik dat in de Schrift?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Joannah schreef:
albion schreef:
-DIA- schreef:

2 verschillende genade's, waar lees ik dat in de Schrift?
We hoeven niet alles in de Schrift te lezen wat waar is. Dat een opgewonden wekker tikt staat niet in de Schrift, maar het is wel waar.
Onder de algemene genade kunnen we verstaan dat we nog zijn die we zijn. Dat God nog niet gedaan heeft naar dat we waardig zijn.
Bijzondere genade is wat anders. Dat is het werk Gods door de Heilige Geest gewrocht in de harten van de Zijnen.
Joannah

Bericht door Joannah »

Ik snap het, maar de genade waar de Bijbel het over heeft is de laatste, de gave (uit EFeze 2:8)
jvdg

Bericht door jvdg »

De boog kan niet altijd gespannen staan.
Daarom vond ik dit houtsprokkeltje wel aardig om even te quoten:
Dominees en schoolmeesters zijn de hoogmoedigste mensen.
:)

Voor het overige vond ik heel veel houtjes behartenswaardig, maar vele daarvan hoor ik heden ten dage, weliswaar vaak in andere bewoordingen, nog steeds terug bij de huidige predikanten.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Johann Gottfried Walther schreef: Om in de hel te kunnen komen, moet men Christus verwerpen.

Ds. Joh. van der Poel
met deze spreuk kan ik van harte instemmen!! Want zo liggen de feiten. helaas hoor ik hier op het forum het omgedraaide: je komt in de hel omdat Christus je verworpen heeft.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

JolandaOudshoorn schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Om in de hel te kunnen komen, moet men Christus verwerpen.

Ds. Joh. van der Poel
met deze spreuk kan ik van harte instemmen!! Want zo liggen de feiten. helaas hoor ik hier op het forum het omgedraaide: je komt in de hel omdat Christus je verworpen heeft.

Eens, en Jolanda ik kan je goed begrijpen. Het gaat om de geopenbaarde wil waar wij mee te rekenen hebben. Bekeert u en leef.
Maar we laten toch wel de dubbele predestinatie staan ? Want dat is de andere kant, ik lees op dit forum veel waarvan ik denk, nog even en men zegt dat er vermogens in de mens liggen. En het is niet te hopen dat we die kant uitgaan. Het is een eenzijdig Gods Werk. Dat maakt het wonder ook uit, want anders zou niemand tot Hem komen. Dat is een beetje het punt in veel discussies op dit forum, er wordt regelmatig vanuit een bepaalde eenzijdigheid gereageerd.

En DIA, volgens mij zijn er hier velen die van harte staan achter de oude beproefde bevindelijke waarheid. Als je je niet kunt vinden in een gesystematiseerde standenleer betekent dat niet dat je een vijand van de oude waarheid zou zijn. Anders zouden we vele oudvader ook af kunnen schrijven.
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 01 okt 2010, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Wilhelm schreef:
JolandaOudshoorn schreef:

Ds. Joh. van der Poel

Eens, en Jolanda ik kan je goed begrijpen. Het gaat om de geopenbaarde wil waar wij mee te rekenen hebben. Bekeert u en leef.
Maar we laten toch wel de dubbele predestinatie staan ? Want dat is de andere kant, ik lees op dit forum veel waarvan ik denk, nog even en men zegt dat er vermogens in de mens liggen. En het is niet te hopen dat we die kant uitgaan. Het is een eenzijdig Gods Werk. Dat maakt het wonder ook uit, want anders zou niemand tot Hem komen. Dat is een beetje het punt in veel discussies op dit forum, er wordt regelmatig vanuit een bepaalde eenzijdigheid gereageerd.
Die dubbele predestinatie laat ik staan waar hij staat, nl bij God. Ik ga daar niet aankomen of dat begrijpen. Dat is iets waar we later achter zullen komen. Het zelfde geldt eigenlijk voor de inwendige en uitwendige roeping. Daar mogen we niet mee beginnen, daar mogen we wel bij eindigen! Zodat we alle lof aan God mogen toedichten: door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie