Afgewezen schreef:huisman schreef:Sorry Afgewezen ik vond het een mooi artikel en zal Israël nooit aanduiden als anti-christenen maar als beminden om der vaderen wil. "28 Zo zijn zij wel vijanden aangaande het Evangelie, om uwentwil, maar aangaande de verkiezing zijn zij beminden, om der vaderen wil; "
Ja, en om het eerste kunnen we niet samen met hen psalmen zingen, zolang ze in hun ongeloof blijven. Want de psalmen zien ten diepste op Christus, Die zij verwerpen. Daarom maak ik bezwaar tegen dat 'samen met'.
We moeten niet net doen of de Joden al zo'n beetje halve christenen zijn en dat we vast samen met hen kunnen optrekken. Het NT spreekt strenge woorden uit over wie de Zoon loochent en verbiedt gemeenschap met hen te hebben (2 Joh.).
Maar Paulus zegt niet " Zo zijn zij wel vijanden aangaande het Evangelie, om uwentwil, zo noem ze maar anti-christenen." Nee hij zegt "maar aangaande de verkiezing zijn zij beminden, om der vaderen wil"
En in Rom 11 : 23 en 24 gaat hij gelukkig nog verder, natuurlijk moeten ze tot Christus komen. Paulus en ik leren geen aparte weg tot zaligheid voor de joden. Maar er is wel verwachting voor de beminden, om der vaderen wil
23 Maar ook zij, indien zij in het ongeloof niet blijven, zullen ingeent worden ; want God is machtig om dezelve weder in te enten.
24 Want indien gij afgehouwen zijt uit den olijfboom, die van nature wild was, en tegen nature in den goeden olijfboom ingeent; hoeveel te meer zullen deze, die natuurlijke takken zijn, in hun eigen olijfboom geent worden?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.