Wat ik bedoel, voor het geval dat nog niet duidelijk was: Ik stel niet dat de HC niet opkomt uit de Schrift. Ik stel alleen dat het nodig is om te laten zien dat de waarheden die in de HC staan opkomen uit de Schrift. Dus behandel Schriftgedeelten waaruit die waarheid blijkt. Laat de gemeente zien dat het in de Schrift staat. In plaats van domweg uitleggen wat de HC zegt. In een tijd waarin de belijdenissen hun gezag kwijt zijn, is het nodig dat de gemeente de waarheden uit de belijdenis vanuit de Schrift kan verdedigen.jvdg schreef:Je gaat me toch niet vertellen dat de HC niet opkomt vanuit de schrift?memento schreef:Leerdient: Goed!
Gebruik van belijdenisgeschriften, zoals HC: Goed!
Preken vanuit HC (waarbij de HC als een bijbeltekst behandeld wordt, die uitgelegd wordt): Niet zo goed.
Ik zou zeggen: Neem een artikel/zondag uit de HC (of DL of NGB) als richtlijn, en behandel vervolgens aan de hand van één of meerdere Schriftplaatsen de inhoud van dat artikel/zondag. Als er ergens behoefte aan is, dan is het wel dat de leer in de Schrift gegrond wordt. Gods Woord is het uitgangspunt, en juist in onze tijd is het belangrijk om de gemeente te leren dat de leer, dat de belijdenis, uit de Schrift opkomt. De belijdenis is niet een waarheid, die de Schrift verklaard. Maar de belijdenis is waar, omdat ze opkomt uit de Schrift.
En uiteraard, bij de prediking vanuit de HC kan nooit het fundament vanuit de Bijbel terzijde worden gelegd.
Maar in dit topic gaat het over de regelmaat van het houden van leerdiensten en hoe wij daar tegenover staan.
In die zin is jouw reactie off-topic.
Waarheden uitleggen is m.i. niet het doel van een kerkdienst. In een kerkdienst moet Gods Woord, de Schrift, spreken. Door dat Woord bekeerd God mensen. Niet door het uitleggen van waarheden...
Kortom: Als onder leerdiensten verstaan wordt: Dogmatische of bevindelijke verhandelingen over waarheden, aan de hand van de HC of een ander belijdenisgeschrift dan wijs ik dat af. De kerkdienst is de plaats waar Gods Woord moet spreken, niet koude afgeleide waarheden.
Als onder leerdienst verstaan wordt: Vanuit de Schrift benoemen van Gods waarheden, en deze vanuit de Schrift uitleggen dan ben ik daar warm voorstander van.