Gereformeerde Bond als meerstromenland

huisman

Re: Gereformeerde Bond als meerstromenland

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
huisman schreef:
Hendrikus schreef:
Mister schreef:Werden? Bleven. ;)
:nonnon
Die gevoeligheden heb ik als afgescheidene niet ;)
Elk nadeel heb z'n voordeel, zei Cruyff :hum
Was die ook Hervormd?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Hendrikus schreef:
huisman schreef:
Hendrikus schreef:
Elk nadeel heb z'n voordeel, zei Cruyff :hum
maar het blijft een nadeel :)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
:langue
Ichtus

Bericht door Ichtus »

Hendrikus schreef:
hmm, dit durfde ik gister niet aan, maar dacht hetzelfde
;)
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Hoewel ik met overtuiging het werkwoord 'bleven' gebruik, is het niet de bedoeling van dit topic om een nieuwe broederstrijd in het leven te roepen.
Hier beneden is het niet.
Auto

Bericht door Auto »

Germanicus schreef:Hoewel ik met overtuiging het werkwoord 'bleven' gebruik, is het niet de bedoeling van dit topic om een nieuwe broederstrijd in het leven te roepen.
Inderdaad! On-topic!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

huisman schreef:
Hendrikus schreef:
mmm... ik als HHK-er ook niet.

we zijn allemaal wat anders geworden, de oude NHK bestaat niet meer, helaas.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Marco

Bericht door Marco »

MarthaMartha schreef:
huisman schreef:
Hendrikus schreef:
mmm... ik als HHK-er ook niet.

we zijn allemaal wat anders geworden, de oude NHK bestaat niet meer, helaas.
Ik vraag me trouwens wel af, in hoeverre deze drie 'stromingen' ook binnen de HHK vertegenwoordigd zijn. Dat de bevindelijk-piëtistische goed vertegenwoordigd is, is bekend, maar hoe zit dat met de andere twee?
jvdg

Bericht door jvdg »

Marco schreef:Ik vraag me trouwens wel af, in hoeverre deze drie 'stromingen' ook binnen de HHK vertegenwoordigd zijn. Dat de bevindelijk-piëtistische goed vertegenwoordigd is, is bekend, maar hoe zit dat met de andere twee?
Die zijn ook in de HHK vertegenwoordigd maar in een andere verhouding (qua aantal) als in de oude NHK.
(Flauw, maar er is geen nieuwe NHK)
claus

Bericht door claus »

Ds. Lam constateert terecht dat er 3 stromingen zijn in de Geref. Bond. De ene stroming is, zo stelt hij die hoort bij de lijn van wijlen dr. A. Kuijper. Dat zijn mensen van de veronderstelde wedergeboorte. De tweede stroom, de middenstroom, wel orthodox, maar erg verbondsmatig. Dat noem ik de lijn van de veronderstelde belijdenis. Heb je belijdenis gedaan, dan zit het goed met je. De derde stroom is er ook vanouds her, nl. de stroom van de schriftuurlijk-bevindelijken. Vroeger wijlen ds. I. Kieviet. Zijn zoon behoorde veel meer tot de middengroep. Sommigen zijn moeilijk in te delen in één van die drie groepen, maar met zoals ds. Lam het stelt, kun je, ook heden ten dage, veruit de meeste Bonders in één van die drie groepen 'stallen'.
Marco

Bericht door Marco »

claus schreef:Ds. Lam constateert terecht dat er 3 stromingen zijn in de Geref. Bond. De ene stroming is, zo stelt hij die hoort bij de lijn van wijlen dr. A. Kuijper. Dat zijn mensen van de veronderstelde wedergeboorte. De tweede stroom, de middenstroom, wel orthodox, maar erg verbondsmatig. Dat noem ik de lijn van de veronderstelde belijdenis. Heb je belijdenis gedaan, dan zit het goed met je. De derde stroom is er ook vanouds her, nl. de stroom van de schriftuurlijk-bevindelijken. Vroeger wijlen ds. I. Kieviet. Zijn zoon behoorde veel meer tot de middengroep. Sommigen zijn moeilijk in te delen in één van die drie groepen, maar met zoals ds. Lam het stelt, kun je, ook heden ten dage, veruit de meeste Bonders in één van die drie groepen 'stallen'.
Zijn de onderstreepte delen uitspraken van ds. Lam, of is dat jouw mening? Ik herken er niet veel van, en heb toch echt wel wat contacten met Bonders...
Germanicus

Marco schreef:
claus schreef:Ds. Lam constateert terecht dat er 3 stromingen zijn in de Geref. Bond. De ene stroming is, zo stelt hij die hoort bij de lijn van wijlen dr. A. Kuijper. Dat zijn mensen van de veronderstelde wedergeboorte. De tweede stroom, de middenstroom, wel orthodox, maar erg verbondsmatig. Dat noem ik de lijn van de veronderstelde belijdenis. Heb je belijdenis gedaan, dan zit het goed met je. De derde stroom is er ook vanouds her, nl. de stroom van de schriftuurlijk-bevindelijken. Vroeger wijlen ds. I. Kieviet. Zijn zoon behoorde veel meer tot de middengroep. Sommigen zijn moeilijk in te delen in één van die drie groepen, maar met zoals ds. Lam het stelt, kun je, ook heden ten dage, veruit de meeste Bonders in één van die drie groepen 'stallen'.
Zijn de onderstreepte delen uitspraken van ds. Lam, of is dat jouw mening? Ik herken er niet veel van, en heb toch echt wel wat contacten met Bonders...
Ik ben een Bonder, maar het helemaal niet eens met Claus. Ds. Lam stelt helemaal niet dat de Kuyperiaanse stroming uitgaat van veronderstelde wedergeboorte, maar
Tot op de dag van vandaag vertoont de Gereformeerde Bond kuyperiaanse trekken, aldus ds. Lam. Hij wees op het geharnaste optreden, het denken vanuit de antithese en een geneigdheid tot organisatie.
(bron: Refdag)

Dat de verbondsmatige stroming stelt dat het na belijdenis doen 'wel goed met je zit', is absoluut onwaar. Gisteravond ben ik op een avond van de Gereformeerde Bond over de kinderdoop geweest, waar het voorrecht van het verbond sterk werd benadrukt, maar absoluut geen verbondsautomatisme werd gepropageerd.

Claus maakt in zijn analyse een aantal kardinale fouten. Jammer.
Germanicus

@Claus: Zou je de tegenstelling, die je met deze zin impliceert, willen toelichten?
De tweede stroom, de middenstroom, wel orthodox, maar erg verbondsmatig.
Democritus

Bericht door Democritus »

Germanicus schreef:
Marco schreef:
Ik ben een Bonder, maar het helemaal niet eens met Claus. Ds. Lam stelt helemaal niet dat de Kuyperiaanse stroming uitgaat van veronderstelde wedergeboorte, maar
Tot op de dag van vandaag vertoont de Gereformeerde Bond kuyperiaanse trekken, aldus ds. Lam. Hij wees op het geharnaste optreden, het denken vanuit de antithese en een geneigdheid tot organisatie.
(bron: Refdag)

Dat de verbondsmatige stroming stelt dat het na belijdenis doen 'wel goed met je zit', is absoluut onwaar. Gisteravond ben ik op een avond van de Gereformeerde Bond over de kinderdoop geweest, waar het voorrecht van het verbond sterk werd benadrukt, maar absoluut geen verbondsautomatisme werd gepropageerd.

Claus maakt in zijn analyse een aantal kardinale fouten. Jammer.
Ik sluit mij hierbij aan.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
refo

Bericht door refo »

We missen de tekst van de hele rede. In het krantenstukje wordt wel degelijk verwezen naar dr Kuijpers theologie. We moeten weten wat ds Lam gezegd heeft voor we conclusies kunnen trekken á la claus.
Plaats reactie