Leesdiensten
Het is in veel kerken inderdaad een gegeven dat ouderlingen preken lezen. STerker nog. Bij ons is pas nog uitgesproken dat diakenen geen preek mogen lezen (Vertaald in eigen woorden).
Maar dit is heel ontterecht. Want niet alleen diakenen mogen een preek lezen, maar ook leden (denk aan schoolmeesters). Wel onder verantwoording van de ouderlingen. MAar het predikambt is voorbehouden aan de predikanten. Dat ouderlingen lezen doen ze als hulp-predikant
Dit is dus helemaal niet voorbehouden aan het ouderlingenambt, maar in deze kan iedereen deze hulpdienst waarnemen.(volgens mij is dat ook te vinden in het vraag en antwoordboek (toch van de Gier?))
Maar dit is heel ontterecht. Want niet alleen diakenen mogen een preek lezen, maar ook leden (denk aan schoolmeesters). Wel onder verantwoording van de ouderlingen. MAar het predikambt is voorbehouden aan de predikanten. Dat ouderlingen lezen doen ze als hulp-predikant
Dit is dus helemaal niet voorbehouden aan het ouderlingenambt, maar in deze kan iedereen deze hulpdienst waarnemen.(volgens mij is dat ook te vinden in het vraag en antwoordboek (toch van de Gier?))
Ik stel voor dat jij niet meer in 'Kerkelijk erf' breekt. Je breekjes worden steeds beroerder............Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Lijkt mij gruwelijk slaapverwekkend........zo'n leesdienst......
Of wordt het om het kwartier onderbroken door een muzikaal intermezzo?
De aandachtsboog kan maar 20 min. omspannen!!!!
Langer durende monologen kun je niet meer handlen!
Een 'breekje' van Breekijzertje
Ik heb genoeg monologen (preken) gehoord van langer dan 20 min. die me de gehele tijd konden boeien en waar ik totaal geen moeite bij had om mn aandacht bij te houden. Een gemiddelde caberetier praat ook makkelijk een uur achter elkaar zonder te vervelen.De aandachtsboog kan maar 20 min. omspannen!!!!
Langer durende monologen kun je niet meer handlen!
Ik ben niet heel goed op de hoogte, maar volgens mij mogen toch wel alleen de predikanten en ouderlingen het grote gebed doen? Niet iedereen kan dus de hele dienst waarnemen als dat zo is?Oorspronkelijk gepost door Adryan
Het is in veel kerken inderdaad een gegeven dat ouderlingen preken lezen. STerker nog. Bij ons is pas nog uitgesproken dat diakenen geen preek mogen lezen (Vertaald in eigen woorden).
Sure. Dat wordt dan ook meestal gedaan! De ouderling doet de gebeden en de diaken leest voor.Oorspronkelijk gepost door JongereIk ben niet heel goed op de hoogte, maar volgens mij mogen toch wel alleen de predikanten en ouderlingen het grote gebed doen? Niet iedereen kan dus de hele dienst waarnemen als dat zo is?Oorspronkelijk gepost door Adryan
... leesdiensten komen bij ons voor, maar toch zelden. Overigens worden ze door de gemeente wel gewaardeerd, gezien de opkomst. Het voordeel: de dienst duurt niet zo langggg (anders altijd preken van 50 min.), de inhoud heel duidelijk. Er worden geen oud-vaders gelezen, maar dat zal te maken hebben met het type kerkgenootschap.
Mensen, laten we nou bidden dat het Curatorium dezer dagen een stuk of 30 mannen toe mag laten, dan wordt dat geklaag over preeklezen over een aantal jaren heel wat minder!Oorspronkelijk gepost door AdrianusDie moeten zwijgen. Ik elk geval in de gemeenteOorspronkelijk gepost door Pim
En onderwijzeressen?? Die kunnen vaak goed voorlezen!![]()
[/quote]
Mensen, laten we nou bidden dat het Curatorium dezer dagen een stuk of 30 mannen toe mag laten, dan wordt dat geklaag over preeklezen over een aantal jaren heel wat minder! [/quote]
... wat ik niet begrijp: de gergem groeien landelijk nog steeds, terwijl er een enorm tekort aan predikanten is en een bijna net zo'n groot aantal gemeenteleden wat het niet naar de zin heeft in hun gemeenten...
Mensen, laten we nou bidden dat het Curatorium dezer dagen een stuk of 30 mannen toe mag laten, dan wordt dat geklaag over preeklezen over een aantal jaren heel wat minder! [/quote]
... wat ik niet begrijp: de gergem groeien landelijk nog steeds, terwijl er een enorm tekort aan predikanten is en een bijna net zo'n groot aantal gemeenteleden wat het niet naar de zin heeft in hun gemeenten...
Ik heb je stelling gelezen en herlezen, maar het wil me nog niet duidelijk worden: zeg je nu dat het aantal gemeenteleden dat het niet naar hun zin heeft bijna even groot is als het aantal predikanten dat de GG nog nodig heeft?Oorspronkelijk gepost door prinses
Of lees ik nu helemaal verkeerd?
En, los daarvan: wat is het verband?
~~Soli Deo Gloria~~