Mijns inziens...
Re: Mijns inziens...
Dia, jou laatste posting bewijst waarom ik het zo met je eerste posting in dit topic eens ben.
De sfeer die je schept is niet Bijbels en ook niet aan de orde. Met alles wat er mis is in kerkelijk Nederland, zijn er nog vele kinderen van God. En gaat Hij gelukkig door met Zijn werk, ook nog onder jongeren ! Jou posting is een beeld dat je voor jezelf gemaakt hebt en waar je stug aan vast houdt..En daarmee doe je Gods werk tekort.
De sfeer die je schept is niet Bijbels en ook niet aan de orde. Met alles wat er mis is in kerkelijk Nederland, zijn er nog vele kinderen van God. En gaat Hij gelukkig door met Zijn werk, ook nog onder jongeren ! Jou posting is een beeld dat je voor jezelf gemaakt hebt en waar je stug aan vast houdt..En daarmee doe je Gods werk tekort.
Maar dit zijn dingen die je voor je ogen ziet gebeuren. Slaap ik dan jouws inziens? Of draag ik jouws inziens een verkeerde bril?Wilhelm schreef:Dia, jou laatste posting bewijst waarom ik het zo met je eerste posting in dit topic eens ben.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mogelijk is dat ook zo'n situatie die voor leken verwarrend kan overkomen.
Zoals net al werd gezegd, verheerlijk het verleden niet ten koste van het heden. En nee, ik herken er ook maar weinig van. Wel in algemene zin in ons land, maar niet in het sombere op gemeenteniveau wat jij beschrijft.-DIA- schreef:Maar dit zijn dingen die je voor je ogen ziet gebeuren. Slaap ik dan jouws inziens? Of draag ik jouws inziens een verkeerde bril?Wilhelm schreef:Dia, jou laatste posting bewijst waarom ik het zo met je eerste posting in dit topic eens ben.
Dia, goed dat dat eens aangekaart wordt. Ik hoor het niet zo van predikanten, maar wel van mensen onderling.
Mijns inziens is het zo dat men geneigd is soms om de smalle poort wat breder te maken.
Ach het loopt zo'n vaart niet, als je op een begrafenis staat, komt iedereen in de hemel, er wordt weinig gewaarschuwd.
En als er een predikant eens afsnijdend preekt, of op een forum een vraag RECHT en bijbels beantwoordt, buitelen de tegenstanders er meteen overheen.
Maar een predikant heeft een boodschap. Zo moet hij die brengen.
We kunnen wel met elkaar van gedachten wisselen, zo van: hoe moet je dit zien ? Of, is dit nu werkelijk zo ?
Maar nu hoor ik vaak: nee, zo is het totaal niet !
Ik ben van mening dat.....
Ik vind dat......
Mijns inziens is het zo dat men geneigd is soms om de smalle poort wat breder te maken.
Ach het loopt zo'n vaart niet, als je op een begrafenis staat, komt iedereen in de hemel, er wordt weinig gewaarschuwd.
En als er een predikant eens afsnijdend preekt, of op een forum een vraag RECHT en bijbels beantwoordt, buitelen de tegenstanders er meteen overheen.
Maar een predikant heeft een boodschap. Zo moet hij die brengen.
We kunnen wel met elkaar van gedachten wisselen, zo van: hoe moet je dit zien ? Of, is dit nu werkelijk zo ?
Maar nu hoor ik vaak: nee, zo is het totaal niet !
Ik ben van mening dat.....
Ik vind dat......
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruik van stijlfiguren als overdrijving is jou ook niet vreemdMara schreef:(...)
(...)

Vroeger was alles niet beter 

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
a) ik probeer te schrijven zoals ik het zou zeggen, net als een echt gesprek.
b) ben (beginnend) schrijfster en weet dus het verschil tussen schrijf- en spreektaal.
Heb cursus succesvol afgesloten.
Boek is in de maak, maar duurt nog even hoor.
b) ben (beginnend) schrijfster en weet dus het verschil tussen schrijf- en spreektaal.
Heb cursus succesvol afgesloten.
Boek is in de maak, maar duurt nog even hoor.

Of je slaapt of een verkeerde bril draagt kun je het beste zelf beoordelen.-DIA- schreef:Maar dit zijn dingen die je voor je ogen ziet gebeuren. Slaap ik dan jouws inziens? Of draag ik jouws inziens een verkeerde bril?Wilhelm schreef:Dia, jou laatste posting bewijst waarom ik het zo met je eerste posting in dit topic eens ben.
Wel ben ik bang dat jij de dingen ziet vanuit één bepaald referentiekader en dat is de kerkhistorie vanaf 1907 tot en met heden. En als je alles toetst aan deze periode en aan de gangbare gewoonten in onze kring binnen de Nederlandse traditie dan begrijp ik dat je niet alles kunt plaatsen. Als je rekening houdt met een kerkhistorie van 2000 jaar en de verschillen in gewoonten binnen de culturen over de gehele wereld onder christenen dan kan het zomaar zijn dat je zaken anders gaat beoordelen en niet gelijk gaat veroordelen.
Maar ook een verdieping in de oudvaders leert ons al heel veel. Sommigen hebben zaken geleerd die wij nu vergoeilijken en als acceptabele dwalingen bezien, maar als we dezelfde (niet fundementele) dwalingen in het heden tegenkomen dan hebben we vaak ons vernietigend oordeel, ook over de staat van de mens, al klaar.
Tiberius schreef:Mogelijk is dat ook zo'n situatie die voor leken verwarrend kan overkomen.
Wat bedoel je precies met deze opmerking ?
Je hoort wel eens dat oude mensen, en wat jongere mensen, die door genade iets mogen kennen van het leven der genade: Ach, waar mag toch de genade des ouden tijds wezen (een wat vrij verwoord citaat uit de psalmberijming van Datheen).Orchidee schreef:Vroeger was alles niet beter
Die zullen niet zeggen (en dat zeg ik ook niet) dat vroeger alles beter was. (Ja, die bedoel ik dus, die ook wel met een zekere verachting een "ach- en och-volk worden genoemd, net als overigens de bijbelheiligen)
Wel was er meer doorbrekend genadelicht. Ik hoorde ds. P. Blok eens in een preek zeggen (nu al wel 10 jaar geleden): Vroeger wisten de mensen waar je het over had als het om schriftuurlijke waarheden ging. En de pastorale praktijk had hem toen al geleerd dat ze het NU (nu dus zeker 10 jaar geleden alweer) helemaal niet meer begrepen, zelfs niet verstandelijk.
Ik wil maar zeggen vroeger was het echt niet beter, maar er was wel meer weerhoudende genade. En daarbij, de algemene kennis van de leer der reformatie wordt steeds oppervlakkiger. Dat kan echt niemand loochenen die iets van de (recente) kerkgeschiedenis en ontwikkelingen weet.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Vroeger was zeker niet alles beter, er waren toch kerkscheuringen ?
Ook herinner ik me wel de discussies van familieleden, na de kerkdienst.
Maar wat Dia denk ik bedoelt is, dat er een bepaald "herkennen" was.
Als ik nu wel eens een oudere dominee bepaalde uitdrukking hoor zeggen, is dat voor mij thuiskomen.
Er komt nu een jongere generatie (gelukkig niet allemaal) die heel gebrekkig kunnen bidden ook.
Ik citeer: "Heer Jezus, dank u wel, dat u er vanmiddag ook bij bent."
Wat magertjes, zo kan een kind ook bidden.
Nu is de een wat begaafder dan de ander, maar soms..... heb ik het gevoel echt in een andere kerk te zitten.
Alles stroomt, ja, maar alles glijdt mee, waarheen....
Ook herinner ik me wel de discussies van familieleden, na de kerkdienst.
Maar wat Dia denk ik bedoelt is, dat er een bepaald "herkennen" was.
Als ik nu wel eens een oudere dominee bepaalde uitdrukking hoor zeggen, is dat voor mij thuiskomen.
Er komt nu een jongere generatie (gelukkig niet allemaal) die heel gebrekkig kunnen bidden ook.
Ik citeer: "Heer Jezus, dank u wel, dat u er vanmiddag ook bij bent."
Wat magertjes, zo kan een kind ook bidden.
Nu is de een wat begaafder dan de ander, maar soms..... heb ik het gevoel echt in een andere kerk te zitten.
Alles stroomt, ja, maar alles glijdt mee, waarheen....
Het heden komt altijd uit het verleden voort. Als het vroeger inderdaad zo goed was, zou het nu ook zo goed zijn. Misschien waren de 'schriftuurlijke waarheden' zelf bedacht?
En valt het je niet op dat je God de schuld geeft? Waar komt 'weerhoudende genade' anders vandaan? En 'doorbrekend genadelicht'?
En valt het je niet op dat je God de schuld geeft? Waar komt 'weerhoudende genade' anders vandaan? En 'doorbrekend genadelicht'?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
1. M.i. gebruik ik soms om mij kwetsbaar op te stellen-DIA- schreef:Je hoort wel eens dat oude mensen, en wat jongere mensen, die door genade iets mogen kennen van het leven der genade: Ach, waar mag toch de genade des ouden tijds wezen (een wat vrij verwoord citaat uit de psalmberijming van Datheen).Orchidee schreef:Vroeger was alles niet beter
Die zullen niet zeggen (en dat zeg ik ook niet) dat vroeger alles beter was. (Ja, die bedoel ik dus, die ook wel met een zekere verachting een "ach- en och-volk worden genoemd, net als overigens de bijbelheiligen)
Wel was er meer doorbrekend genadelicht. Ik hoorde ds. P. Blok eens in een preek zeggen (nu al wel 10 jaar geleden): Vroeger wisten de mensen waar je het over had als het om schriftuurlijke waarheden ging. En de pastorale praktijk had hem toen al geleerd dat ze het NU (nu dus zeker 10 jaar geleden alweer) helemaal niet meer begrepen, zelfs niet verstandelijk.
Ik wil maar zeggen vroeger was het echt niet beter, maar er was wel meer weerhoudende genade. En daarbij, de algemene kennis van de leer der reformatie wordt steeds oppervlakkiger. Dat kan echt niemand loochenen die iets van de (recente) kerkgeschiedenis en ontwikkelingen weet.
2. M.i gebruik ik soms omdat ik hoop op en betere verkaring
3.M.i gebruik ik omdat ik niet voor een ander kan spreken
4. Vroeger was het beter .......dat zeiden de nadere reformatoren ook al..predikanten die dat bevinden moeten nagaan of het aan hun prediking zou kunnen liggen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik ben het eigenlijk wel met -DIA- eens. Er gaat weinig uit van de kerk in ons land heden ten dage.Wilhelm schreef:Dia, jou laatste posting bewijst waarom ik het zo met je eerste posting in dit topic eens ben.