Nee, maar de mensen die wij dagelijks ontmoeten komen wij niet "toevallig" tegen Je weet wel een zoutend zout en een lichtend licht zijn ook voor onze naaste omgeving.blijmoedig schreef:Het een sluit het ander niet uithuisman schreef:Laten wij nu eens dicht bij huis beginnen.In onze omgeving zijn nog genoeg mensen die wankelen ten dode.
Speelt zending een rol in je leven?
Re: Speelt zending een rol in je leven?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mooie tekst. Het zendingsbevel.blijmoedig schreef:In Mattheus 28:19 spreekt de Heere Jezus de volgende woorden: "Gaat dan heen, onderwijst al de volken, hen dopende in de Naam van de Vader, en van de Zoon, en van de Heilige Geest; lerende hen onderhouden alles, wat ik u geboden heb"
Waar ik benieuwd naar ben is of in de hectiek van alle dag deze opdracht nog onders ons leeft, en zo ja, op welke wijze deze opdracht gestalte krijgt. Of meeer concreet, wie heeft er hier concrete belangstelling voor de zending, en hoe uit zich dat? Bijvoorbeeld door concrete betrokkenheid bij een bepaalde zendeling of zendingsorganisatie, de focus op een bepaald land of werelddeel, of wellicht spelen er mensen met de gedachte om zelf in de zending uit te gaan?
Ik denk dat het ook goed is, om je geloof aan anderen over te brengen, in gewoon je omgeving waar je zoal komt. Dat is altijd erg belangrijk. Maar kan ik heel moeilijk zijn, vind ik zelf.
Maar... God vraagt het wel van ons. Soms voel ik me schuldig, als ik een kans heb voorbij laten gaan. Dan denk je later... Waarom ben ik niet over God begonnen? Hij is toch de enige Hulp en Redder die erg is?!
En tja... Ik speel wel met de gedachten om zelf de zending in te gaan. Wilde vroeger altijd al naar een ander land. Vooral Afrika trok mij enorm... door de armoede daar, de straatkinderen, aids...
En nu nog... Ik wil daar heen, de kinderen helpen... en ze vertellen dat er Iemand is waarop ze kunnen vertrouwen.
Vind het nu nog best moeilijk om die keuze te maken.
Gelukkig heb ik er genoeg tijd voor, nu ik met mijn opleiding bezig ben, om die keuze te maken. Niet alleen... maar met God.
Maar... gelukkig kan en mag ik op God vertrouwen,... Zijn wil zal geschieden.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Mooi Judith!judith schreef:
Mooie tekst. Het zendingsbevel.
Ik denk dat het ook goed is, om je geloof aan anderen over te brengen, in gewoon je omgeving waar je zoal komt. Dat is altijd erg belangrijk. Maar kan ik heel moeilijk zijn, vind ik zelf.
Maar... God vraagt het wel van ons. Soms voel ik me schuldig, als ik een kans heb voorbij laten gaan. Dan denk je later... Waarom ben ik niet over God begonnen? Hij is toch de enige Hulp en Redder die erg is?!
En tja... Ik speel wel met de gedachten om zelf de zending in te gaan. Wilde vroeger altijd al naar een ander land. Vooral Afrika trok mij enorm... door de armoede daar, de straatkinderen, aids...
En nu nog... Ik wil daar heen, de kinderen helpen... en ze vertellen dat er Iemand is waarop ze kunnen vertrouwen.
Gelukkig heb ik er genoeg tijd voor, nu ik met mijn opleiding bezig ben, om die keuze te maken. Niet alleen... maar met God.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
Heb je wel eens gehoord van Kimon, of te wel Kinderhulp Mondiaal (http://www.kimon.nl)? Is wellicht een geschikte zendingsorganisatie voor joujudith schreef:Mooie tekst. Het zendingsbevel.

In Kaapstad, Zuid Afrika willen Ida en Erwin Born een opvangcentrum oprichten voor aidskinderen en andere hulp behoevende kinderen. Deze kinderen komen uit de krottenwijken die nabij Kaapstad te vinden zijn.
De naam van dit project is: "Goeie Hoop"
Nadat de bouw gerealiseerd is kunnen de eerste kinderen worden opgevangen. Het doel van het project is kinderen met aids (meestal weeskinderen) te verzorgen en te begeleiden in hun laatste levensfase. Onze missie hierbij is de hoop van het evangelie brengen aan kinderen die geen uitzicht hebben op een lang leven in deze wereld.
Op de eigen website van dit project kunt u onder andere informatie vinden, foto's en een stukje video bekijken en u inschrijven als vrijwilliger voor dit project. De website is: http://www.goeiehoop.nl.
Héblijmoedig schreef:Heb je wel eens gehoord van Kimon, of te wel Kinderhulp Mondiaal (http://www.kimon.nl)? Is wellicht een geschikte zendingsorganisatie voor joujudith schreef:Mooie tekst. Het zendingsbevel.
Maar... gelukkig kan en mag ik op God vertrouwen,... Zijn wil zal geschieden.Bijvoorbeeld om als vrijwilliger onder de aidswezen van Zuid-Afrika te werken...
![]()
In Kaapstad, Zuid Afrika willen Ida en Erwin Born een opvangcentrum oprichten voor aidskinderen en andere hulp behoevende kinderen. Deze kinderen komen uit de krottenwijken die nabij Kaapstad te vinden zijn.
De naam van dit project is: "Goeie Hoop"
Nadat de bouw gerealiseerd is kunnen de eerste kinderen worden opgevangen. Het doel van het project is kinderen met aids (meestal weeskinderen) te verzorgen en te begeleiden in hun laatste levensfase. Onze missie hierbij is de hoop van het evangelie brengen aan kinderen die geen uitzicht hebben op een lang leven in deze wereld.
Op de eigen website van dit project kunt u onder andere informatie vinden, foto's en een stukje video bekijken en u inschrijven als vrijwilliger voor dit project. De website is: http://www.goeiehoop.nl.

Maar toch bedankt!

Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Ik heb een buurvrouwversie:
Mijn naaste
Ik droomde dat mijn buurvrouw was gestorven,
Ik zag me huilend bij de lijkkist staan
en deed mezelf niets anders dan verwijten:
wat heb ik voor haar ziel en zaligheid gedaan?
Ik had met haar nooit over God gesproken;
zij wist niet dat ze zalig worden kon.
Want als ik bij haar koffie zat te drinken,
dan hoopte ik dat ze uit zichzelf begon.
Nooit had ik haar verteld van Jezus' liefde
en dat Hij ook voor mij gestorven was.
Waarom was mij dat nooit tot schuld geworden,
besefte ik dat bij haar sterven pas?
Verdrietig werd ik wakker, maar ik leefde.
En buurvrouw had nog steeds genadetijd.
Ik nam me ernstig voor met haar te spreken;
er was gelukkig nog gelegenheid.
Er ging een dag voorbij; twee dagen.
Ik praatte met de buurvrouw over 't weer.
Ik sprak niet over zonde en genade;
dat deed ik dan nog wel een and're keer...
O Heere, geef mij iets van uw ontferming,
Uw liefde voor een zondig mensenkind.
Geef mij vrijmoedig van Uw Woord te spreken,
zodat mijn naaste ook het Leven bij U vindt.
(HMBdD)
Mijn naaste
Ik droomde dat mijn buurvrouw was gestorven,
Ik zag me huilend bij de lijkkist staan
en deed mezelf niets anders dan verwijten:
wat heb ik voor haar ziel en zaligheid gedaan?
Ik had met haar nooit over God gesproken;
zij wist niet dat ze zalig worden kon.
Want als ik bij haar koffie zat te drinken,
dan hoopte ik dat ze uit zichzelf begon.
Nooit had ik haar verteld van Jezus' liefde
en dat Hij ook voor mij gestorven was.
Waarom was mij dat nooit tot schuld geworden,
besefte ik dat bij haar sterven pas?
Verdrietig werd ik wakker, maar ik leefde.
En buurvrouw had nog steeds genadetijd.
Ik nam me ernstig voor met haar te spreken;
er was gelukkig nog gelegenheid.
Er ging een dag voorbij; twee dagen.
Ik praatte met de buurvrouw over 't weer.
Ik sprak niet over zonde en genade;
dat deed ik dan nog wel een and're keer...
O Heere, geef mij iets van uw ontferming,
Uw liefde voor een zondig mensenkind.
Geef mij vrijmoedig van Uw Woord te spreken,
zodat mijn naaste ook het Leven bij U vindt.
(HMBdD)
huisman schreef:Laten wij nu eens dicht bij huis beginnen.In onze omgeving zijn nog genoeg mensen die wankelen ten dode.
Mijn buurman …
Mijn buurman is vannacht gestorven,
hij had een maagkwaal en is doodgebloed;
Hij had zich hier een goed bestaan verworven,
ik vraag mij af, hoe hij het boven doet …
Hij was een trouw genoot en zorgzaam vader,
zijn doodsbericht laat daar geen twijfel aan;
Een boos gezwel zat op een hoofdslagader,
geen zorg of trouw maakt zoiets ongedaan …
Hij heeft gedacht aan hen, die achterbleven,
een joch van drie en een nog jonge vrouw;
Een assurantiepolis op zijn leven,
dat was dan voor ’t geval hij sterven zou …
En dat is zo gebeurd: Er was geen vechten tegen,
de arbeid van een goed chirurg ten spijt;
Hoe zwaar zijn nu die zorg en trouw gaan wegen,
gewogen in de waag der eeuwigheid …
Ik vrees voor hen, dat hij zijn goede zorgen,
slechts tot en met de dood heeft uitgestrekt;
Het brood voor heden en de huur voor morgen,
en dat verzekering niet alle schaden dekt …
Ik vrees, dat ondanks ’t kundig overleggen,
hij deze schade zelfs niet had begroot;
Ik had, ook toen ’t nog kon, hem moeten zeggen,
zich te verzekeren voor na de dood …
Want ‘k vrees, dat hij alleen en zeer verlaten,
het Goddelijk gericht moet ondergaan;
Wat kan, in dat gericht een mens nog baten,
als Jezus Zelf niet voor hem in wil staan ?
Doch, wat ook ’t deel zij, dat hij heeft verworven,
het is voorbij, voor hem is ’t pleit beslecht;
Mijn rechterbuurman is vannacht gestorven,
en ik heb nooit èèn woord tot zijn behoud gezegd …
-
Dit zat ik me zojuist te bedenken. Wanneer de kerken in het 'vrije' Westen hun zendingsroeping niet meer verstaan, en zich langzaam in slaap laten sussen in welvaart en gemak, dat dan het begin van het einde is aangebroken. In Turkije heb ik tweemaal Efeze bezocht. In de tijd van Paulus en Johannes was daar een bloeiende gemeente. Zoals op zo veel plaatsen in Klein-Azië, Griekenland en het hele Middellandse Zeegebied. Nu alleen nog maar ruïnes en stenen. Vergane glorie. Als de kerken nu niet 'investeren' in hun 'eigen lichaam', in uitbreiding van het Lichaam van Christus, in uitbreiding van God's Koninkrijk (de aanval is immers de beste verdediging
) dan hoeft het straks niet meer. Dan rest over een tijd van een hoop kerken in Nederland en het Westen misschien ook nog slechts een hoopje stenen overwoekerd door onkruid. Vergane glorie.

-
Dan reageer ik maar op mijzelfblijmoedig schreef:Dit zat ik me zojuist te bedenken. Wanneer de kerken in het 'vrije' Westen hun zendingsroeping niet meer verstaan, en zich langzaam in slaap laten sussen in welvaart en gemak, dat dan het begin van het einde is aangebroken. In Turkije heb ik tweemaal Efeze bezocht. In de tijd van Paulus en Johannes was daar een bloeiende gemeente. Zoals op zo veel plaatsen in Klein-Azië, Griekenland en het hele Middellandse Zeegebied. Nu alleen nog maar ruïnes en stenen. Vergane glorie. Als de kerken nu niet 'investeren' in hun 'eigen lichaam', in uitbreiding van het Lichaam van Christus, in uitbreiding van God's Koninkrijk (de aanval is immers de beste verdediging) dan hoeft het straks niet meer. Dan rest over een tijd van een hoop kerken in Nederland en het Westen misschien ook nog slechts een hoopje stenen overwoekerd door onkruid. Vergane glorie.

Klaarblijkelijk heb ik profetische gaven (

Dat de volken U loven, God
dat alle volken u loven.
"(...)Je vraag je onwillekeurig af of dat voor ons, christenen in de 21e eeuw, ook nog altijd een drijfveer is. Het zal ons een zorg zijn of de volken God loven. Zending? Evangelisatiewerk? Prima, als iemand daar behoefte aan heeft, laat ie gerust z'n gang gaan. Maar ik? Mij niet gezien!(...)"
(..)'Dat de volken U loven, God, dat alle volken U loven.'. Een kerk die niet werft, sterft. Niet omdat ie kleiner en kleiner wordt, maar omdat een in zichzelf gekeerde kerk binnenkort niet meer weet welk woord wij voor de wereld hebben. En wee de kerk die dat niet meer weet: die heeft ook geen woord meer voor zichzelf. Daarom alleen al zou je wensen dat het verlangen de volken te betrekken bij het heil, sterker wordt. Je bent toch een moordernaar, als je een doodzieke medicijnen onthoudt?(...)'
De volken zullen U belijden,
o God, U loven al te zaam!
De landen zullen zich verblijden
en juichen over uwen naam
Volken zult Gij rechten
hun geding beslechten
in gerechtigheid,
volken op deez' aarde,
die Uw arm vergaarde,
die Gij veilig leidt.
En het woord ter overdenking eindigt met het volgende gebed:
O God, wij hebben een woord voor de wereld: Uw Woord, het brood dat de wereld ten leven is. Doe ons de vreugde smaken dat uit te mogen delen, wereldwijd
Laatst gewijzigd door blijmoedig op 31 mei 2010, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Daar ben je natuurlijk vrij in. Jammer van de niet-bijpassende smiley. Er kon nog wel eens meer evangelisatie werk door RF'fers plaatsvinden dan dat jij weet. Het is namelijk zo dat niet iedereen de behoefte voelt omdat hier te vermelden. Vandaar.blijmoedig schreef:Dan reageer ik maar op mijzelf![]()
-
Bij gebrek aan beterMister schreef:Jammer van de niet-bijpassende smiley

Ik geloof het meteen. Maar dat kan ik niet opmaken uit het aantal reacties dat over de zending wordt gepost. Die vind ik namelijk nog al mager, in vergelijking met andere onderwerpen op het forum. Het gaat mij er echt niet om wie wat specifiek doet aan evangelisatie of niet. Alsof het een kwestie zou zijn van 'goede werken' tellen. Wel denk ik dat er niets mis mee is om het onderwep 'zending' bespreekbaar te maken, omdat het toch een wezenlijk onderdeel uitmaakt van de roeping van de Kerk. Mijn insteek daarbij is een positieve. Maar schijnbaar is het nogal een gevoelig onderwerp, omdat men schijnbaar bang is ervan beticht te worden dat men te weinig met zending bezig is, of juist weer te veel. En dat vind ik jammer, omdat ik denk dat we elkaar juist ook zouden kunnen inspireren wanneer het gaat om een onderwerp als zending.Mister schreef:Er kon nog wel eens meer evangelisatie werk door RF'fers plaatsvinden dan dat jij weet. Het is namelijk zo dat niet iedereen de behoefte voelt omdat hier te vermelden. Vandaar.
Logisch, het is geen controversieel onderwerp. Dus valt er weinig over te discussiëren.blijmoedig schreef:Bij gebrek aan beterMister schreef:Jammer van de niet-bijpassende smiley![]()
Ik geloof het meteen. Maar dat kan ik niet opmaken uit het aantal reacties dat over de zending wordt gepost. Die vind ik namelijk nog al mager, in vergelijking met andere onderwerpen op het forum.Mister schreef:Er kon nog wel eens meer evangelisatie werk door RF'fers plaatsvinden dan dat jij weet. Het is namelijk zo dat niet iedereen de behoefte voelt omdat hier te vermelden. Vandaar.

-
Dat geldt voor onderwerpen als "Welk boek lees je nu?" of "Wat is je vrijetijdsbesteding?" evenzeer, maar die topics kost het geen enkele moeite om hits te scoren. Maar die onderwerpen zijn natuurlijk velemalen interessanter dan een onderwerp over de zendingAfgewezen schreef:Logisch, het is geen controversieel onderwerp. Dus valt er weinig over te discussiëren.

Persoonlijk krijg ik daardoor echt het gevoel dat de zending helemaal niet leeft. Niet specifiek op dit forum, maar in het algemeen gesproken. De zending is er maar een beetje bij komen hangen. Leuk voor de hobbyist, maar niet iets waar we ons met ons allen druk over zouden moeten maken. Er niet over praten, is dan de beste optie.
Nou, volgens mij doe jij niets lieverblijmoedig schreef:Dat geldt voor onderwerpen als "Welk boek lees je nu?" of "Wat is je vrijetijdsbesteding?" evenzeer, maar die topics kost het geen enkele moeite om hits te scoren. Maar die onderwerpen zijn natuurlijk velemalen interessanter dan een onderwerp over de zendingAfgewezen schreef:Logisch, het is geen controversieel onderwerp. Dus valt er weinig over te discussiëren.![]()
Persoonlijk krijg ik daardoor echt het gevoel dat de zending helemaal niet leeft. Niet specifiek op dit forum, maar in het algemeen gesproken. De zending is er maar een beetje bij komen hangen. Leuk voor de hobbyist, maar niet iets waar we ons met ons allen druk over zouden moeten maken. Er niet over praten, is dan de beste optie.

-
Ik ben nog al vasthoudend aangelegd. Eens hoop ik dat het aanslaatMister schreef:Nou, volgens mij doe jij niets liever