Hoi Kena,
Ik zat midden in m'n examens, dus ik kon niet direct reageren. Maar hier alsnog een reactie.
Ik vermoedde al (o.a. door je schrijfwijze van Gods naam) dat je op de een of andere manier iets met het jodendom hebt. Ik dacht... als ik dit opschrijf reageer je zeker. Het klopt dus!!
Joodse exegese vreemd? Ja, soms. Bijv. een uitspraak van een rabbijn die moet verklaren of neuspeuteren nu wel of niet een toegestane bezigheid is op de sabbat. Of vreemde getaltheoriën gebaseerd op aantal woorden e.d.
[offtopic] Denk echter niet dat ik dit denigrerend bedoel. Aan Joodse exegese (voorzover ik er verstand van heb...) viel mij het volgende op: het is bijzonder praktisch ingesteld. Zeker de verklaring van de wetten. Voorzover ik het jodendom goed begrepen heb (corrigeer me als ik het fout heb!) zijn die voor een jood ook heel belangrijk. Jood ben je door geboorte. Maar bij de invulling van het jodendom maakt het vooral veel uit hoe je de wetten houdt en welke wetten je houdt.
Verder geloof ik dat er voor het joodse volk een cruciale rol weggelegd is in de eindtijd.
De joodse geloofsbeleving komt op mij zo wettisch over. Natuurlijk speelt de Eeuwige op Zich ook een belangrijke rol. Maar Paulus schrijft over de 'vrijheid die wij in Christus hebben' (Gods volk is vrij van de wet) en dat staat er toch behoorlijk tegenover.
A Brakel schrijft geloof ik dat de joden in de oude tijd ook onder het 'verbond der genade' leefden. Maar zou dat echt zo zijn? Zouden zij naar dezelfde hemel gaan (en op dezelfde manier) als de christenen? Leuk voor onderzoek in een andere topic. Wacht, ik zal er één openen ook, over Jodendom. (Krijg je Rom.11 enzo...) [/offtopic]
Genesis 1:1 sppreekt over de schepping van Hemel en aarde. Vers 2 vertelt dan opeens dat het woest en ledig is. G´d schept niets wat woest en ledig is. Vers 3: er is Licht.
Dit is niet 'opeens' of vreemd. Even verder vertaal je tohu wabohu zelf als 'nog niet tot ontwikkeling gekomen'. Dit lijkt me aannemelijker. God schiep de aarde wel (vs.1), maar toen was dat nog een ongevormde klomp. In de verdere schepping ging Hij die klomp vormen.
1. De aarde werd na de engelen geschapen
2. En vóór de opstand had plaats gevonden.
Het eerste klopt. Maar zie Spr.9:29/30: "Toen Hij de zee haar perk zette, opdat de wateren Zijn bevel niet zouden overtreden, toen Hij de grondvesten der aarde stelde, Toen was Ik een Voedsterling bij Hem (...)" Yeshua was er al toen de aarde geschapen werd!! En dat blijkt ook uit de vele teksten die ik al aangehaald heb, o.a. 1 Joh 1:3, als bewijs voor Yeshua als Mede-schepper. Doe er nog bij Hebr.11:3: "Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het Woord Gods [Yeshua] is toebereid, alzo dat de dingen, die men ziet, niet geworden zijn uit dingen, die gezien worden." En Ps. 33:6 (ook over de H.Geest): "Door het Woord des Heeren zijn de hemelen gemaakt, en door de Geest zijns monds al hun heir."
Het tweede klopt volgens mij niet!! Of in elk geval mag je het hier niet uit afleiden. De S.V. heeft hier "Toen de morgensterren te zamen vrolijk zongen, en al de kinderen Gods juichten." Deze zelfde uitdrukking 'kinderen Gods' vinden we ook in Job 1:6 en 2:1 en daar worden deze duidelijk tegenover de satan gesteld. Het gaat hier dus om de *goede* engelen, en dit sluit het al bestaan van de kwade engelen niet uit!
Het zou kunnen dat 2 Petrus 3: 5- 7 dit gegeven bevestigt
Volgens mij niet:
Verder staat bij 3:6 het Griekse woord katabollo. Dit betekent op een gewelddadige manier ter aarde werpen of ten ondergaan. Dit zou de chaos (tohu-wa-bohu) moeten verklaren.
Sorry, maar waar zie jij in 2 Petr. 3:6 katabollo staan? Al zou het er staan, kataballo is neerwerpen en hoeft niet persé ter aarde werpen zijn. Maar, het staat er (in mijn versie) niet, maar vs.6 luidt als volgt: "di' hoon [=door welke] ho tote [=van toen, bij 'kosmos'] kosmos [=wereld, hier: de toenmalige mensen en beesten?] hudati kataklustheis [=door het water van de zondvloed [SV: bedekt zijnde]] apooleto [=vergaan is]. De wereld is eerst door water vergaan, en zal ten einde door vuur vergaan: simpelweg de zondvloed en de wederkomst ten oordeel van Christus.
De aansluiting op Ez.28 zie ik niet, kun je dat uitleggen? Een profetie aan een heidense koning.
Nogmaals, zo geloof ik dat. Dit vanuit de grondtekst en ook nog eens een Joodse visie (wat ´vreemd´ is :in Wat de boer niet kent
).
Nou, dat vanuit de grondtekst vind ik dus wel meevallen... En let op je woorden, waarom spreek je hier over 'boeren'?
Hoe heten de mensen die in een kibboets het land bewerken?
Ik geloof dit vanuit de Joodse visie en voor mij is de Joodse visie van de Bijbel betrouwbaar.
Een bijzonder zwakke onderbouwing, die mijn argumenten nog niet opgeheven heeft. "De joden zeggen het, dus is het zo." Ik denk dat zij wel kunnen falen, bovendien zullen er ongetwijfeld meer joodse visies hierop zijn? Ik blijf erbij dat je de schepping van Yeshua niet na de schepping van de wereld kunt stellen, omdat Hij Mede-schepper is. Of je zou de schepping moeten splitsen, maar blijft staan de net aangehaalde tekst uit Spr.9.
Tot slot de vers die de hele theorie van het Licht uit vers 3 bevestigd: Kolossenzen 1: 15 en 16 Christus is het Beeld van de onzichtbare G´d, hij is als eerstgeborene (Genesis1:3) verheven boven de hele schepping. Want G´d heeft door Hem alles geschapen in de hemel en op de aarde, het zichtbare en het onzichtbare, zoals tronen en heerschappijen, overheden en machten. Alles is door Hem en voor Hem geschapen. Het Licht uit vers 3 Genesis 1 MOET Yeshua wel zijn...
Nee, dat verband zie ik juist niet. Ik zou juist uit deze tekst concluderen dat Yeshua dat licht nÃet is. Hij heeft meegeholpen bij de schepping van hemel en aarde, en bij de schepping van het licht, en was er al van eeuwigheid. Of ontken je de eeuwigheid van Yeshua? Welnu, de aarde is tijdelijk, niet eeuwig. Er is maar 1 eeuwigheid. Yeshua duurt die hele eeuwigheid. De aarde niet, die kwam er later, bij de schepping van de aarde en van de tijd. Daarom is Yeshua vóór alles, van eeuwigheid, geschapen, en de wereld, ook het licht, de engelen e.d. daarna.
Overigens: Yeshua is G´d. G´d deelde Zich in 3 vormen: Elohim, Vlees en Geest, maar zijn samen 1. Er staat ook niet in Genesis 1:3 dat G´d het Licht schiep. Hij zei dat het Licht bestaat/zou zijn! Er zij licht. Die is niet scheppen zoals Hij zei: laten Wij (!!!) mensen maken. Maken, formeren; dat is scheppen. Vers 4 wordt het Licht met de duisternis gescheiden. Ook een doordenker. Vanaf vers 6 gaat Hij maken/scheppen.
Ja, hallo. God zei ook 'daar zij een uitspansel', 'dat er lichten zijn' e.d. Zijn die dan soms ook niet geschapen??
Wat dat licht uit Gen. 1:3 dan wel is: wel, simpelweg het licht, met als eigenschap dat het openbaar maakt (Ef.5:13). Met de schepping van het licht werd het dag op de aarde.
Overigens is een verband leggen tussen Jezus en het licht niet typisch joods. Zie [A HREF="
http://www.theosofie.net/onlineliteratuur/et/hfs24.htm."]
http://www.theosofie.net/onlineliteratuur/et/hfs24.htm.[/A]
Hartelijke groetjes,
Zoeker