BIDDAG 2010

refo

Re: BIDDAG 2010

Bericht door refo »

Als een knecht of dienstmaagd 'ziet op de hand van de heer', dan veracht hij of zij straf. Dat blijkt ook uit: zijt ons genadig!.

De berijmers van Ps 123 zitten er dus wel een beetje naast met hun 'nooddruft begeren'.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:@ Hendrikus: Bij deze Psalm zijn de berijmingen van 68 en 86 zo te zien helemaal gelijk, wat inderdaad bij een aantal Psalmen het geval is.
Soms zijn die vrijgemaakten dus nog niet eens zo héél eigenwijs, en nemen ze gewoon de aanwezige goede berijming over ;)
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Marnix schreef:Wat is dat? Datheen ofzo? De woordenzijn totaal niet zingbaar op de wijs van Psalm 123. Het zingt belabberd, alle klemtonen komen verkeerd te liggen etc. En inhoudelijk volg ik ook een paar dingen niet. Er zijn dus betere alternatieven.

@ Hendrikus: Bij deze Psalm zijn de berijmingen van 68 en 86 zo te zien helemaal gelijk, wat inderdaad bij een aantal Psalmen het geval is.
Ja dat is van Datheen.
Het is kreupelrijm, daar is de berijming wel bekend om.
Maar ook dat ze het hart van Gods volk vertolkt.

En op dat punt is een schoon gedicht van minder waarde...

Datheen zelf, was het die inzag dat zijn werk verbeterd moestr worden,
Maar in die tijd, en de nood van die tijd vond deze berijming zo een
plaats in de harten van de gelovigen dat er toch niet voor een andere
berijming werd gekozen, hoewel er beter voor handen waren.
Denk ook aan de berijming van
FILIPS VAN MARNIX VAN SINT ALDEGONDE.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Marnix

Bericht door Marnix »

Tja, maar daarom vind ik het in deze tijd nog geen goed alternatief... als er goede andere berijmingen zijn die ook het hart van Gods volk vertonen. Overigens moet een berijming niet het hart van het volk weergeven. Maar gewoon de Psalmen zoals ze in de Bijbel staan goed vertalen. En zorgen dat ze goed zingbaar zijn.
Hendrikus schreef:
Marnix schreef:@ Hendrikus: Bij deze Psalm zijn de berijmingen van 68 en 86 zo te zien helemaal gelijk, wat inderdaad bij een aantal Psalmen het geval is.
Soms zijn die vrijgemaakten dus nog niet eens zo héél eigenwijs, en nemen ze gewoon de aanwezige goede berijming over ;)
Soms niet... bij de meeste Psalmen is de berijming wel anders, bij sommigen niet... Dus soms zijn vrijgemaakten niet zo heel eigenwijs... en meestal wel dus ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Auto

Bericht door Auto »

Mensen, er zijn al ik weet niet hoeveel topics over Psalmen en allerlei versies. Kunnen we hier weer verder gaan over Biddag 2010?
Marnix

Bericht door Marnix »

Dit topic werd met een Psalm ingeluid..... ;)

Maar je hebt gelijk. :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Auto schreef:Mensen, er zijn al ik weet niet hoeveel topics over Psalmen en allerlei versies. Kunnen we hier weer verder gaan over Biddag 2010?
Nou, als een psalm verkeerd wordt uitgelegd gaan we mogelijk verkeerd biddag houden. We moeten om vergeving bidden. Misschien niet om nooddruft. (Zie art ND van gisteren daarover)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
huisman

Bericht door huisman »

Ander schreef:
-DIA- schreef: n.a.v. RICHTEREN 1 : 14-15
waar het Woord des Heeren
aldus luidt:
En het geschiedde als zij tot hem kwam,
dat zij hen aanporde om van haar vader
een veld te begeren; en zij sprong van
den ezel af; toen zeide Kaleb tot haar:
Wat is u?
En zij zeide tot hem: Geef mij een zegen;
dewijl gij mij een dor land gegeven hebt,
geef mij ook waterwellingen.
Toen gaf Kaleb haar hoge wellingen en
lage wellingen.

Thema:
ACHSA'S GEBED
1. De begeerte in dat gebed
2. De ootmoed bij dat gebed
3. De rijke verhoring op dat gebed.

Tussenzang: Psalm 123 : 1
Dankgebed
SLotzang:
Psalm 138 : 3
Zegen
DIA, onlangs heeft onze predikant ook uit deze geschiedenis gepreekt. Heeft jullie dominee het nog gehad over het onderscheid tussen de hoge en de lage waterwellingen? Er lagen wat geestelijke lessen in maar de verklaarders zijn daarin niet eenduidig. Ik ben benieuwd!
Vanmorgen over 1 Samuël 7 :12 De steen Eben-Haëzer Steen der hulpe 1. De blik na achteren 2. De blik omhoog 3. De blik vooruit. Vanmiddag zal ook bij ons Richteren 15 aan de beurt zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Biddag... het ging over Jezus en Bartimeus, en dan met name het aanhouden van het gekrijs van Bartimeus. Volhardend bidden, vanmiddag was het een eenvoudige dienst, gericht op kinderen.
Mijn jongste is ook mee gegaan. Ongepland. Voordat we weggingen, stuiterde ze tegen de auto aan. Gevolg: blauwe wang en een wat versufte indruk. Dus op het laatste moment besloten om haar maar naar de kerk mee te nemen ipv naar de creche te brengen. Gelukkig is zo'n middag-biddagdienst erg (kleine) kinderrijk en viel het daarom ook niet op als ze soms wat "luidruchtig" was.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

JolandaOudshoorn schreef:Biddag... het ging over Jezus en Bartimeus, en dan met name het aanhouden van het gekrijs van Bartimeus. Volhardend bidden, vanmiddag was het een eenvoudige dienst, gericht op kinderen.
Mijn jongste is ook mee gegaan. Ongepland. Voordat we weggingen, stuiterde ze tegen de auto aan. Gevolg: blauwe wang en een wat versufte indruk. Dus op het laatste moment besloten om haar maar naar de kerk mee te nemen ipv naar de creche te brengen. Gelukkig is zo'n middag-biddagdienst erg (kleine) kinderrijk en viel het daarom ook niet op als ze soms wat "luidruchtig" was.
Geweldig, is dat een landelijk thema ofzo? In Veenendaal (mijn thuisgemeente) ging het hier ook over, eht is hetzelfde thema als de kinderen op de basisschool hebben behandeld in het kader van biddag.... mooie preek was het hier met steeds weer de vraag van Jezus: "wat wilt u dat Ik voor u zal doen?" Hier inderdaad 's middags ook een dienst gericht op de kinderen, al zat er voor volwassenen ook genoeg in!

en hoe is het nu met je dochter?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

MarthaMartha schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Biddag... het ging over Jezus en Bartimeus, en dan met name het aanhouden van het gekrijs van Bartimeus. Volhardend bidden, vanmiddag was het een eenvoudige dienst, gericht op kinderen.
Geweldig, is dat een landelijk thema ofzo? In Veenendaal (mijn thuisgemeente) ging het hier ook over, eht is hetzelfde thema als de kinderen op de basisschool hebben behandeld in het kader van biddag.... mooie preek was het hier met steeds weer de vraag van Jezus: "wat wilt u dat Ik voor u zal doen?" Hier inderdaad 's middags ook een dienst gericht op de kinderen, al zat er voor volwassenen ook genoeg in!

en hoe is het nu met je dochter?
Met mijn dochter goed, ze is weer lekker buiten aan het spelen. Het thema is van de HGJB, die geeft ieder jaar een biddag en dankdag map uit. Erg fijn, want nu werk je als school er mee, thuis er mee (er zit een gezinsfolder bij) en in de kerk. Zo worden deze drie basiseenheden van een kind aan elkaar verbonden.
Met de VBW hopen we dieper op de vraag van Jezus in te gaan, "wat wilt u dat Ik doen zal" nu ging het vooral om volharding. En ja, wat kinderen nodig hebben, hebben volwassenen ook nodig!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

-DIA- schreef:
Ander schreef:
aldus luidt:
Wat is u?
lage wellingen.

Thema:
ACHSA'S GEBED

Dankgebed
SLotzang:
Zegen
DIA, onlangs heeft onze predikant ook uit deze geschiedenis gepreekt. Heeft jullie dominee het nog gehad over het onderscheid tussen de hoge en de lage waterwellingen? Er lagen wat geestelijke lessen in maar de verklaarders zijn daarin niet eenduidig. Ik ben benieuwd!
Ja, wel iets over gezegd in het derde punt: De rijke verhoring op dat gebed.
Achsa kreeg hier meer dan waar ze om had gevraagd. Ze had niet gevraagd om
zowel hoge als lage wellingen.
Debir lag in een dor en woestijnachtig land, waar de Negev woestijn begint.
Zij was afkomstig uit Hebron, zie de geschiedenis, en Hebron lag juist in een zeer
vruchtbaar deel van het land.
Nu kwam Achsa met Othniël in het dorre Debir, en mistte daar het nodige levens-
onderhoud. Ze vroeg niet om overdadige dingen.
Een vergelijking werd gemaakt en meteen de toepassing: Waar komen wij vandaan?
We komen allen ook uit een plaats als Hebron: Het paradijs, ook wij zijn in en
dorre woestijn terechtgekomen.
Bidden, ook om tijdelijke nooddruft: Geeft ons heden ons dagelijks brood. Te vergelijken
met de bede van Achsa,
Opvallend was ook dat de dominee niet de uitleg van Calvijn volgde, die zegt dat Achsa die niet oprecht begeerde, maar uit hoogmoed(o.i.d.)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:
-DIA- schreef:
Ander schreef:
aldus luidt:
Wat is u?
lage wellingen.

Thema:
ACHSA'S GEBED

Dankgebed
SLotzang:
Zegen
Zij was afkomstig uit Hebron, zie de geschiedenis, en Hebron lag juist in een zeer
Bidden, ook om tijdelijke nooddruft: Geeft ons heden ons dagelijks brood. Te vergelijken
met de bede van Achsa,
Opvallend was ook dat de dominee niet de uitleg van Calvijn volgde, die zegt dat Achsa die niet oprecht begeerde, maar uit hoogmoed(o.i.d.)
Ja dat viel me ook op, maar hij is heeft al eerder een standpunt gehad dat hij Calvijn niet overnam.
Weet je nog dat hij preekte over de zonen van Eli, Hofni en Pinehas? Een heel indringende preek, die
je je misschien nog herinnert?
Eli was te zacht voor zijn zonen, en Calvijn had gezegd dat Eli de knuppel had moeten gebruilen, en daarvan
zei hij toen: dat zeg ik Calvijn niet na.
Maar het gaat hier niet om afwijkingen van de gezonde leer.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

-DIA- schreef: DIA, onlangs heeft onze predikant ook uit deze geschiedenis gepreekt. Heeft jullie dominee het nog gehad over het onderscheid tussen de hoge en de lage waterwellingen? Er lagen wat geestelijke lessen in maar de verklaarders zijn daarin niet eenduidig. Ik ben benieuwd!
met de bede van Achsa,[/quote]

Opvallend was ook dat de dominee niet de uitleg van Calvijn volgde, die zegt dat Achsa die niet oprecht begeerde, maar uit hoogmoed(o.i.d.)[/quote]

Ja dat viel me ook op, maar hij is heeft al eerder een standpunt gehad dat hij Calvijn niet overnam.
Weet je nog dat hij preekte over de zonen van Eli, Hofni en Pinehas? Een heel indringende preek, die
je je misschien nog herinnert?
Eli was te zacht voor zijn zonen, en Calvijn had gezegd dat Eli de knuppel had moeten gebruilen, en daarvan
zei hij toen: dat zeg ik Calvijn niet na.
Maar het gaat hier niet om afwijkingen van de gezonde leer.[/quote]

Dan is hij heel stellig als hij dat zo zegt. Precies kan het mijn niet meer herinneren, maar wel: dat zeg ik hem niet na.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vanavond een zeer ernstige preek over

AMOS 8 en met name vers 11

Zie, de dagen komen, spreekt de Heere HEERE, dat Ik een
honger in het land zal zenden; niet een honger naar brood,
noch een dorst naar water, maar om te horen de woorden
des HEEREN.

Ook over het volgende vers werd gehandeld, evenals de teksten
ervoor.

Misschien dat iemand de biddagpredikaties van Ds. Th. vd Groe