Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Ander

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door Ander »

Tiberius schreef:
Enkele weken geleden hadden we hier nog een discussie over (Kliksafe en) Youtube en toen werd van diverse zijden gesteld, dat Youtube niet nodig zou zijn; juist door mensen die in het onderwijs werkzaam zijn en dus vooraan staan in de mogelijke gewetensvorming bij mediagebruik.
Ik denk, dat daar één van de eerste problemen ligt: ontkenning van de realiteit.
Misschien mag ik me aangesproken voelen. Youtube niet nodig vinden staat gelijk aan ontkennen van de realiteit, als ik het goed lees.
Ik weet uit ervaring, en dan kan ik heel dicht bij huis blijven, dat internet heel veel goede dingen oplevert maar ook heel veel verleidingen en aanvallen van de boze in zich heeft. In het onderwijs heb ik Youtube niet nodig. Wij hebben kliksafe op school en die laat Youtube niet door. Ik heb het tot nu toe niet gemist. Sites als teleblik, SchoolTV, jeugdjournaal, diaviewer geeft genoeg informatie om in mijn lessen te gebruiken. Daar loop je ook zo snel niet tegen onverantwoorde zaken aan.
Wat hyves e.d. betreft: het is vreselijk wat er door onze jeugd op hyves gedaan wordt. Dat vervult me met veel zorg. Wanneer ik alleen naar de kinderen uit mijn klas kijk, slaat de schrik me om het hart. Vuile praat, slechte muziek, foto's van kinderen in bikini e.d. Dan zijn ze nog maar 11-12 jaar oud. Wat moet dat worden. Tegenhouden kan niet, controleren wel. We moeten als ouders de vinger aan de pols houden. Kijk over de schouder mee en praat met de kinderen over wat ze doen op internet.

We willen ook altijd en overal ergens bij moeten kunnen. Ik heb momenteel Kliksafe plus, de whitelijst zeg maar, thuis heb ik niet meer nodig. Sinds ik deze filtering heb pak ik weer meer een goed boek. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Volgens mij is deze manier van filtering niet te omzeilen.

En, refo heeft gelijk, weren is niet altijd goed, al pleit ik er nog steeds wel voor, bekeren is veel beter. Mijn muis en ik, wij zullen de Heere dienen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Probleem is weer, en dat is vaak de discussie, dat er op Youtube ook een heleboel goede zaken te vinden zijn. Ik maak wel gebruik van Youtube en zou het missen als ik daar niet meer op kan vinden. Er staan daar zoveel leuke, mooie, leerzame en opbouwende dingen op...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Joannah

Bericht door Joannah »

Een christen met een beetje persoonlijkheid heeft geen filter nodig en WIL helemaal die troep niet zien of horen.
Vroeger onderwezen ouders de kinderen, nu weten de kinderen al veel meer dan menig ouder denkt.
Het hele media gebeuren dwingt ouders hun kinderen voor te zijn, met het uitleggen van moraal en sexualiteit, etc.
Filters werken redeljk averechts, denk ik. pubers vinden iets wat niet mag en weggestopt wordt voor ze, alleen maar meer reden om het juist op te zoeken.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Ander

Bericht door Ander »

Joannah schreef:Een christen met een beetje persoonlijkheid heeft geen filter nodig en WIL helemaal die troep niet zien of horen.
Gelukkige christen!
Mijn ervaring is: Een christen met een beetje zelfkennis heeft een filter nodig en is ook geneigd tot het kwade.
Joannah

Bericht door Joannah »

Ander schreef:
Joannah schreef:Een christen met een beetje persoonlijkheid heeft geen filter nodig en WIL helemaal die troep niet zien of horen.
Gelukkige christen!
Mijn ervaring is: Een christen met een beetje zelfkennis heeft een filter nodig en is ook geneigd tot het kwade.
geneigd, ja...maar doet het niet....de filter zit in je zelf....
net als het kwaad.Want zelfs als je alle mogelijke filters in je bestaan zou kunnen toepassen(het klooster in, bij voorbeeld),heb je nog het gevecht met jezelf over.
De resultaten van een kloosterleven zijn overigens duidelijk....
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Joannah schreef:
Ander schreef:
Gelukkige christen!
net als het kwaad.Want zelfs als je alle mogelijke filters in je bestaan zou kunnen toepassen(het klooster in, bij voorbeeld),heb je nog het gevecht met jezelf over.
Joannah Joannah... wat moet je nog veel leren. Ik hoop van harte voor je dat het niet door zware slagen en vallen zal zijn. Petrus weet je wel, die het uitriep: Ik Heere, ik zal u niet verloochenen...

Ja, je hebt gelijk, het gevecht met jezelf en alle zonden die in je hart huizen, zullen altijd blijven. Maar omdat dat kwade in je zit, moet je zo ver mogelijk bij verzoeking wegblijven, het zou de drempel zo laag kunnen maken....

Een christen met een beetje persoonlijkheid? Paulus bijvoorbeeld? "Het goede dat ik wil dat doe ik niet, en het kwade dat ik niet wil, dat doe ik, ik ellendig mens.. wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods? Ik dank God, door Jezus Christus, onze Heere".

Niet mijn persoonlijkheid, maar Hij, Hem de dank voor alle genade waarmee Hij ons weerhoudt van de zonde!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Joannah

Bericht door Joannah »

MarthaMartha schreef:
Joannah schreef:
Ander schreef:
Gelukkige christen!
Joannah Joannah... wat moet je nog veel leren. Ik hoop van harte voor je dat het niet door zware slagen en vallen zal zijn. Petrus weet je wel, die het uitriep: Ik Heere, ik zal u niet verloochenen...

Ja, je hebt gelijk, het gevecht met jezelf en alle zonden die in je hart huizen, zullen altijd blijven. Maar omdat dat kwade in je zit, moet je zo ver mogelijk bij verzoeking wegblijven, het zou de drempel zo laag kunnen maken....

Een christen met een beetje persoonlijkheid? Paulus bijvoorbeeld? "Het goede dat ik wil dat doe ik niet, en het kwade dat ik niet wil, dat doe ik, ik ellendig mens.. wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods? Ik dank God, door Jezus Christus, onze Heere".

Niet mijn persoonlijkheid, maar Hij, Hem de dank voor alle genade waarmee Hij ons weerhoudt van de zonde!
Bedankt voor je goede wensen :-)
Er is natuurlijk een ngroot verschil tussen in het klooster gaan en het zondige opzoeken.
Wie op slechte plaatsen komt, zoekt het op. Zo ook met Internet.
Zijn genade weerhoudt ons niet van de zonde, de genade vergeeft de zonde.
Wat geen van ons is zonder zonde.
MarthaMartha

Joannah schreef:
MarthaMartha schreef:Joannah Joannah... wat moet je nog veel leren. Ik hoop van harte voor je dat het niet door zware slagen en vallen zal zijn. Petrus weet je wel, die het uitriep: Ik Heere, ik zal u niet verloochenen...

Bedankt voor je goede wensen :-)
Er is natuurlijk een ngroot verschil tussen in het klooster gaan en het zondige opzoeken.
Wie op slechte plaatsen komt, zoekt het op. Zo ook met Internet.
Zijn genade weerhoudt ons niet van de zonde, de genade vergeeft de zonde.
Wat geen van ons is zonder zonde.
Maar al die keren dat ik de verzoeking en verleiding weersta tot de zonde is dat toch echt door ZIjn genade!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ander schreef:
Gelukkige christen!
Eens. En bovendien: de viezigheid en narigheid kan je ook ongewenst of onbedoeld om de oren vliegen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:
Ander schreef:
Gelukkige christen!
Eens. En bovendien: de viezigheid en narigheid kan je ook ongewenst of onbedoeld om de oren vliegen.
Maar wat als zo'n filter niet bestaat of onwerkbaar is?
Daar gaat het hier om.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Tiberius schreef: Maar wat als zo'n filter niet bestaat of onwerkbaar is?
Daar gaat het hier om.
Filters zijn er, en wanneer is iets onwerkbaar...?
MarthaMartha

Tiberius schreef:
Zita schreef:
Ander schreef:
Gelukkige christen!
Maar wat als zo'n filter niet bestaat of onwerkbaar is?
Daar gaat het hier om.
M.I. precies zoals het artikel en Ander aangaf: opvoeden en voorbeeld geven, ook in die dingen. En meest belangrijk dat de kinderen opgevoed worden in de liefde en eerbied voor God. Dat ze weten wat Hij van hen vraagt, dat ze weten dat Hij kracht en sterkte wil geven, dat ze weten dat bij Hem ook vergeving is. Biddend of zij hun weg mogen gaan in gehoorzaamheid aan God.
Auto

Bericht door Auto »

memento schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
memento schreef:Gewoon goed zoeken. Een goede P&O-medewerker en recruiter kent de archiversings-sites en gewone zoekmachines, en waagt er wel een zoekopdracht op.
Toch lijkt het mij stug dat er dan nog foto's bewaard blijven die nog te bezichtigen zijn. Dat een P&O medewerker die zou willen bekijken, lijkt mij ook niet echt relevant voor een functie. Een goede P&O medewerker gaat af op het CV, de werkervaring en de eerste indruk bij een gesprek. Desnoods wordt een VOG aangevraagd.
Recent onderzoek (ik meen van de 'kwaliteitskrant' de Pers) toont aan dat er wel degelijk naar gekeken wordt door sommigen in de personeel-aanneem-branche, die aangaven dat het soms reden was om een kandidaat niet uit te nodigen omdat hij/zij niet serieus overkwam.

Daarnaast: Niet alleen bij sollicitatie kan het gebruikt worden. Maar IEDEREEN die het leuk vindt, kan heel eenvoudig jouw foto's en berichten van járen terug (meer dan 10 jaar, en in de toekomst waarschijnlijk onbeperkt) bekijken.
Yep, bedrijven gebruiken internet bij sollicitaties en je kan er een hele hoop informatie over personen van afhalen. Wij gebruiken het ook als we merken dat bedrijven een betalingen uit gaan stellen. Als je goed zoekt kan je wel vinden in welk deel van het desbetreffende probleem in de problemen zit. Je kan er op anticiperen.
Ander

Bericht door Ander »

Daar gaat het hier om.
Ik denk dat er een verschil van mening is wanneer iets onwerkbaar is. Je kunt de houding hebben om zover mogelijk mee te willen gaan of om zoveel mogelijk de veilige kant te kiezen. Daar zit een verschil. Of, met een andere gevoelswaarde: ben je bereid offers te brengen of liever toch niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Orchidee schreef:
Daar gaat het hier om.
Filters zijn er, en wanneer is iets onwerkbaar...?
Nee, filters zijn er nog niet.
Of laat ik het zo zeggen: welk filter is werkbaar?
Plaats reactie