Misschien mag ik me aangesproken voelen. Youtube niet nodig vinden staat gelijk aan ontkennen van de realiteit, als ik het goed lees.Tiberius schreef:
Enkele weken geleden hadden we hier nog een discussie over (Kliksafe en) Youtube en toen werd van diverse zijden gesteld, dat Youtube niet nodig zou zijn; juist door mensen die in het onderwijs werkzaam zijn en dus vooraan staan in de mogelijke gewetensvorming bij mediagebruik.
Ik denk, dat daar één van de eerste problemen ligt: ontkenning van de realiteit.
Ik weet uit ervaring, en dan kan ik heel dicht bij huis blijven, dat internet heel veel goede dingen oplevert maar ook heel veel verleidingen en aanvallen van de boze in zich heeft. In het onderwijs heb ik Youtube niet nodig. Wij hebben kliksafe op school en die laat Youtube niet door. Ik heb het tot nu toe niet gemist. Sites als teleblik, SchoolTV, jeugdjournaal, diaviewer geeft genoeg informatie om in mijn lessen te gebruiken. Daar loop je ook zo snel niet tegen onverantwoorde zaken aan.
Wat hyves e.d. betreft: het is vreselijk wat er door onze jeugd op hyves gedaan wordt. Dat vervult me met veel zorg. Wanneer ik alleen naar de kinderen uit mijn klas kijk, slaat de schrik me om het hart. Vuile praat, slechte muziek, foto's van kinderen in bikini e.d. Dan zijn ze nog maar 11-12 jaar oud. Wat moet dat worden. Tegenhouden kan niet, controleren wel. We moeten als ouders de vinger aan de pols houden. Kijk over de schouder mee en praat met de kinderen over wat ze doen op internet.
We willen ook altijd en overal ergens bij moeten kunnen. Ik heb momenteel Kliksafe plus, de whitelijst zeg maar, thuis heb ik niet meer nodig. Sinds ik deze filtering heb pak ik weer meer een goed boek. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Volgens mij is deze manier van filtering niet te omzeilen.
En, refo heeft gelijk, weren is niet altijd goed, al pleit ik er nog steeds wel voor, bekeren is veel beter. Mijn muis en ik, wij zullen de Heere dienen.