SOW (Oud) Ger. Gem. (in Ned) [2]

limosa

Bericht door limosa »

Om de lieve vrede wil?? Het gaat in deze topic om samenwerking. Niet om een overname van (O)GGiN door GG. De (O)GGiN hebben niks met 1931. Gewoon de basis gebruiken zoals we die al een paar honderd jaar gebruiken (SV, 3FvE, DKO) .
limosa

Bericht door limosa »

Joh. 3:18
Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.

Wat hebben we nog voor andere leeruitspraken nodig eigenlijk?
england

Bericht door england »

Tsjaaa. als ze nu allemaal zo simpel dachten...? Maar mij werd verteld dat je niet de Bijbel aalleen kon hebben (door iemand in de GG...) want dan was je een biblicist. Je moest er een goed kerkverband bij hebben, de nodige vertrouwde oude schrijvers en een betrouwbare predikant...zonder dat zou je hopeloos dwalen (dat was dus een hint naar ons toe, maar goed...)

Dus ik denk dat bepaalde mensen sterk vast zullen houden aan oude vertouwde zaken...! En dan gaat het er maar om wie het hardste trekken kan...!
limosa

Bericht door limosa »

Als de traditie van het eigen verband sterker is dan de wil om zich rondom het Woord te verenigen kun je maar beter niet aan samenwerken denken.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door memento
Ik bedoelde idd om de lieve vrede wil.

Daarbij denk ik dat nieuwe leeruitspraken nodig zijn, ook richting de 'bezwaarden' uit de HVK om duidelijk te maken waaraan ze 'moeten voldoen' om welkom te zijn in een samenwerkingsverband van GG, GGiN en OGG
Memento,

Wie keert er nu terug? Wij toch? Willen we dan het classicaal en synodaal verband herstellen met deze gemeenten dan moeten wij voldoen aan hun voorwaarden, namelijk de kerkorde van 1951 en dus de 3 FvE.

Nu je praktische opmerking:

Daarbij iets heel anders: ik denk niet dat er in een kerkverband van GG, OGG, GGiN ruimte is voor HVK bezwaarden die een echt probleem maken van 1931. Het merendeel van de GGiN en OGG vind de GG al 'licht'...

Inderdaad denk ik dat het heel moeilijk zal zijn voor de GGiN om deze banden te herstellen. Er zullen echter wel GG zijn die blij zijn met het herstel. Tot slot, het zal je denk ik nog verbazen bij hoeveel gemeenten en leden binnen de OGG het verlangen naar dat herstel leeft.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door AdrianusIk ben overigens heel blij om te horen dat bij velen van de OGG het verlangen naar hereniging mag leven!
Hereniging naar de Hervormde Kerk volgens mij.............!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door AdrianusIk ben overigens heel blij om te horen dat bij velen van de OGG het verlangen naar hereniging mag leven!
ja bij OGG'ers leeft meer het besef dat het niet zozeer een acte van afscheiding als wel van wederkeer was.

Maar zeg nu zelf, met de droevige ontwikkelingen rond PKN is dat allemaal niet zo haalbaar.

Laten we eerlijk toegeven dat de leer- en sfeerverschillen binnen OGG, GG en GGiN best meevallen en dat ze heel goed met mekaar samen kunnen. Het is tekenend dat velen bijv. binnen de Geref. Bond deze kerkverbanden als "één pot nat" zien. Helaas niet altijd in de positieve zin.
Het is ook tekenend dat het boek van vdZwaag in wezen tegen alledrie verbanden gericht is.
In hun verzet tegen vdZ zouden ze elkaar al kunnen vinden.
Maar ik zou kiezen voor een positievere insteek: bijv. de Dogmatiek of Cath. verklaring van Kersten. volgens mij kunnen ze zich daar ook alledrie wel in vinden.

[Aangepast op 5/3/04 door Orckie]
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
ja bij OGG'ers leeft meer het besef dat het niet zozeer een acte van afscheiding als wel van wederkeer was.

Maar zeg nu zelf, met de droevige ontwikkelingen rond PKN is dat allemaal niet zo haalbaar.
Juist wel! En bij veel GG-ers ook! We hopen en bidden dat de 'bezwaarden' de NHK voort kunnen zetten en dat deze voortzetting er een is 'waar we weer naar terug kunnen'. Dat zie ik persoonlijk liever dan een samensmelting van (O)GG(iN). Er zijn links klippen, maar rechts ook....!
Hartelijke groet,

Pim.

limosa

Bericht door limosa »

Juist wel! En bij veel GG-ers ook! We hopen en bidden dat de 'bezwaarden' de NHK voort kunnen zetten en dat deze voortzetting er een is 'waar we weer naar terug kunnen'. Dat zie ik persoonlijk liever dan een samensmelting van (O)GG(iN). Er zijn links klippen, maar rechts ook....!
Precies, daarom zie ik ook niks in eenheid rondom de leeruitspraken van 1931.
ndonselaar
Contacteer:

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Terug naar 1951 lijkt me vreemd, want de afscheiding was van daarvoor. De DKO zijn ouder en stellen terecht de plaatselijk gemenete centraal. maar goed, laten we daar verder niet over discussiëren omdat dat in feite off-topic is. Bji een SOW GG-OGG-GGIN zal de kerkorde namelijk totaal geen discussiepunt zijn.

Ik ben overigens heel blij om te horen dat bij velen van de OGG het verlangen naar hereniging mag leven!
Staat de OGG op de DKO????
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
ndonselaar
Contacteer:

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Oorspronkelijk gepost door limosa
Precies, daarom zie ik ook niks in eenheid rondom de leeruitspraken van 1931.
ow?

dat zijn anders hele mooie, bijbelse leeruitspraken hoor. Ze gaan terug op Calvijn.
Zullen we deze discussie hier niet voeren? Of je moet een andere topic openen.
Lecram

Bericht door Lecram »

Weer zo eentje: de bezwaarden. Het zijn enkele bezwaarden. Er gaan heel veel bezwaarden mee de PKN in. Er wordt steeds net gedaan of diegenen die meegaan niet bezwaard zijn. Zo zal het niet bedoeld zijn, maar formuleer het dan anders.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Weer zo eentje: de bezwaarden. Het zijn enkele bezwaarden. Er gaan heel veel bezwaarden mee de PKN in. Er wordt steeds net gedaan of diegenen die meegaan niet bezwaard zijn. Zo zal het niet bedoeld zijn, maar formuleer het dan anders.
Sorry, Marcel, you are right.
Hartelijke groet,

Pim.

Plaats reactie