Ik ben het hier voor een deel mee eens. Kijk, de kinderdoop klopt, of de volwassendoop klopt. De visie is, neem ik aan, op de Bijbel gestoeld... en dan zou ik die visie niet herzien, puur omdat er in een kerk wat anders wordt geleerd. Daar ben ik het helemaal mee eens.memento schreef:Ik zou zeggen: Je moet je visie niet herzien, anders dan op grond van de Schrift. Geloof je op grond van de Schrift dat er bepaalde punten zijn die verkeerd zijn in die gemeente, dan heb je een schone taak om dat daar onder de aandacht te brengen.parsifal schreef:Het voornaamste punt is dat ik vrucht zie in de gemeente (groei in aantal, ook vanuit de wereld; groei in betrokkenheid op gebed en bijbellezen), maar dat ik op sommige (een minderheid) punten mijn vraagtekens heb bij wat geleerd wordt. Is dit een reden om mijn bestaande visie op deze punten opnieuw te overwegen?
Of misschien te zeggen dat deze punten niet belangrijk genoeg zijn om mee te nemen in een keuze voor een gemeente?
Voorderest: Het belangrijkste voor de keuze van een gemeente is de rechte bediening van het woord. Je geeft aan dat dit Schrift-getrouw gebeurt, zelfs tekst-voor-tekst. Als daarnaast de gemeente ook leeft, moet je m.i. een goede reden hebben om daar NIET te willen kerken.
Ik ben het niet helemaal met je eens dat de rechte bediening van het woord het belangrijkste is voor de keuze voor een gemeente. Het is wel belangrijk, dat zeker. Maar ik denk dat we wel kunnen stellen dat naast leer, leven net zo belangrijk is. In een kerk kan de leer nog zo goed klinken, als er niet naar geleefd wordt, wat heb je daar dan aan? Je kan stellen: Dat is ieders verantwoordelijkheid, jij kan er anders mee omgaan. Maar zo werkt het niet. Het zou zo werken als de kerk een losse groep mensen zou zijn die allemaal zouden luisteren en ieder voor zich, er persoonlijk iets mee gaan doen in de rest van de week... maar de kerk is een eenheid, een collectief, waarin we elkaar moeten opbouwen, stichten, toerusten, onderwijzen, helpen enzovoorts. Als het puur om de prediking zou gaan kunnen we net zo goed allemaal via het internet vanaf thuis meeluisteren en het daarbij laten. Maar God geeft ons aan elkaar, en het gemeenteleven is dan ook zeer belangrijk. Ik zit liever in een kerk waar men een eenheid is en het gemeenteleven Bijbels, maar waar men bijv. de volwassendoop leert, dan in een kerk waar de prediking 100&% zuiver is maar men elkaar veroordeelt, geen geestelijke zaken met elkaar wil delen enzovoorts.