Uit het hoofd leren van catechismus ipv Bijbelteksten

Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

memento
Tenslotte is de RK de enige echte Moederkerk (en niet de NHK, zoals velen hier graag willen geloven)!
Gerrit de 2e
Dit onjuiste geluid heb ik al vaker gehoord.
De oud katholieke kerk (dus niet Rooms) is inderdaad de eerste. Door het dwalen van die kerk heeft Luther daar zijn werk mogen doen.
onjuist geluid ?? waarom dan ?
Mischien lees ik je verkeerd maar bedoel je te zeggen dat Luther niet RK was ? volgens mij wel degelijk hoor

en dan
De aftakking daarvan heeft weer de oorspronkelijke waarheid beleden waar de (nu) RK mee begonnen was
dus de RK beleid wel de waarheid ...zeg je dat hier of lees ik je verkeerd

groetjes
Bart
refo

Bericht door refo »

Even wat gedachten:

1.
In vroeger tijden moesten studenten van de theologische school van de GerGem van een van de docenten 1000 kernteksten van buiten kennen. Dat was een hele opgaaf! Toch zeiden de predikanten die dat meegemaakt hebben dat ze er in hun preken veel baat van gehad hebben.

2.
In de landen waar de Bijbel verboden was zaten mensen vanwege het bezit nogal eens in de gevangenis. ZOnder Bijbel is het dan goed om veel teksten van buiten te kennen.

3.
De HC is natuurlijk ondergeschikt aan de Bijbel. Maar deze probeert een samenvatting te geven van de Bijbelse leer.

4.
In een Engels woordenboek staat achter belijdenis: Confession, confirmation. Het belijdenis doen in de kerk is in werkelijkheid de confirmation en niet zozeer confession.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Zo hadden wij op de basisschool (vanaf groep 4) ook teksten: "leer van buiten". Ik wist toen niet wat het betekende, en wat ik er aan had. Maar het is nog wel net zo nuttig als catechismus.

Daarbij moet ik zeggen dat in de praktijk weinig gedaan wordt aan het leren van de catechismus. Als je het hakkelend en stotterend kunt opzeggen, is het bij ons al voldoende. Veel dominees vinden het achterhaald, en doen er niet meer aan.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Veel dominees vinden het achterhaald, en doen er niet meer aan.
Achterhaald? Het juist nu zo actueel!! Het is een samenvatting van Gods Woord en dat achterhaald noemen? Het is heel eenvoudig. Voor iedereen te begrijpen...

Waarom vinden veel dominees het achterhaald? Zou het misschien komen omdat ze er niets van beleefd hebben zo de Catechismus het stelt?

Dus:
Ellende, Verlossing en Dankbaarheid...
Liever Turks dan Paaps
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door marsm104
Veel dominees vinden het achterhaald, en doen er niet meer aan.
Achterhaald? Het juist nu zo actueel!! Het is een samenvatting van Gods Woord en dat achterhaald noemen? Het is heel eenvoudig. Voor iedereen te begrijpen...

Waarom vinden veel dominees het achterhaald? Zou het misschien komen omdat ze er niets van beleefd hebben zo de Catechismus het stelt?

Dus:
Ellende, Verlossing en Dankbaarheid...
Ik heb persoonlijk ook niks tegen op de catechismus. Maar in de praktijk, wordt het snel geleerd, maar direct weer vergeten. Dat komt gewoon puur omdat de maatschappij verandert. Je leert met info om te gaan, en je hoeft het niet meer te leren. "wat heb je er aan, als je het leert" wordt er dan gezegd.

Persoonlijk heb ik niks tegen op de catechismus en het leren daarvan. Heus niet. Maar in de praktijk gaat het dus zó bij ons.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door marsm104Ik heb persoonlijk ook niks tegen op de catechismus. Maar in de praktijk, wordt het snel geleerd, maar direct weer vergeten. Dat komt gewoon puur omdat de maatschappij verandert. Je leert met info om te gaan, en je hoeft het niet meer te leren. "wat heb je er aan, als je het leert" wordt er dan gezegd.

Persoonlijk heb ik niks tegen op de catechismus en het leren daarvan. Heus niet. Maar in de praktijk gaat het dus zó bij ons.
Tjonge, dat lijkt me ook niet echt prettig voor je, om met zulke mensen om te gaan.

Droevig eigenlijk.

Wat willen ze dan nog wel leren?
Liever Turks dan Paaps
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

In onze kerk is het op dat punt wel droevig. Ik ben 17, en zit nog op catechesatie. Ga er met veel plezier heen (echt hoor), en leer er veel. Samen met nog 70% van de jongeren in onze kerk.
Maar er zijn er ook bij, die elke keer gebeld moeten worden, en anders niet komen, gewoon totaal niet gemotiveerd zijn. Ik vind het sneu. Het zijn vaak jongens, waarvan de ouders maar 1x per zondag heen gaan, jongens met gabber-jasjes/kapsels. Jammer, maar deze jongeren zijn niet bereikt.

En zelf moet ik ook toegeven, niet altijd zo goed m'n lesje te kennen. Maar we hebben zeer goede uitleg, en onze vragen worden (het zij een week later) altijd netjes beantwoord. Maar letterlijk uit het hoofd leren, doen lang niet alle dominees meer.

Let op> ik heb het over Geref. Vrijgem. kerk (heb je weer lekker negatieve roddelpraat ;-) )
Plaats reactie