Re: Hoe spreekt God zaligmakend tot mensen?
Geplaatst: 11 jan 2010, 22:15
Toch kan het geloof voor sommigen een heel rationeel karakter hebben. Ik zou er maar een beetje voorzichtige mee zijn.
Dat kan, dat heeft dan ook met karakter te maken. Toch zou ik ook voorzichtig willen zijn met een leven vanuit conclusies.Gian schreef:Toch kan het geloof voor sommigen een heel rationeel karakter hebben. Ik zou er maar een beetje voorzichtige mee zijn.
Zeker. God is een God van orde. Waarom mag er dan geen zeker dosis logica aan zitten?Gian schreef:Toch kan het geloof voor sommigen een heel rationeel karakter hebben. Ik zou er maar een beetje voorzichtige mee zijn.
Maar er zit een verschil tussen leven uit conclusies en heilig, rationeel concluderen op grond van Gods woord. Daarom lees ik zo graag Brakel. Die laveert tussen de klippen door:Luther schreef:Dat kan, dat heeft dan ook met karakter te maken. Toch zou ik ook voorzichtig willen zijn met een leven vanuit conclusies.Gian schreef:Toch kan het geloof voor sommigen een heel rationeel karakter hebben. Ik zou er maar een beetje voorzichtige mee zijn.
Ben ik met je eens. Maar ik haalde het met name aan vanwege de logica (sluitrede) die Brakel toepast.Gian schreef:Toch denk ik dat het geloof zekerheid herbergt. Zoals je Brakel nu citeert heb ik er enige moeite mee.
Heb 11:1 Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
Ik geloof dat God mensen op een buitengewone manier kan verzekeren. Ik blijf het dan wel buitengewoon vinden omdat het ongeloof twijfel werkt. Een bijzondere openbaring van God verwachten is eigenlijk ongeloof. We hebben immers het Woord wat zeer vast is.
Ja, met deze pleitrede van Brakel kan ik het van harte eens zijn.Democritus schreef:Ben ik met je eens. Maar ik haalde het met name aan vanwege de logica (sluitrede) die Brakel toepast.Gian schreef:Toch denk ik dat het geloof zekerheid herbergt. Zoals je Brakel nu citeert heb ik er enige moeite mee.
Heb 11:1 Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
Ik geloof dat God mensen op een buitengewone manier kan verzekeren. Ik blijf het dan wel buitengewoon vinden omdat het ongeloof twijfel werkt. Een bijzondere openbaring van God verwachten is eigenlijk ongeloof. We hebben immers het Woord wat zeer vast is.
Persoonlijk denk ik ook dat zekerheid inherent is aan het geloof. Maar dat een onevenwichtige of onbijbelse prediking deze zekerheid kan verduisteren. Het probleem is vaak dat in een dergelijke prediking het bevindelijke teveel wordt overgewaardeerd en Gods Woord ondergewaardeerd.
Brakel pleit ook niet voor onzekerheid of keurt dat goed. Maar hij constateert het alleen wel en wil deze mensen helpen. Persoonlijk vind ik het vuurgevaarlijk om mensen gerust te stellen met opmerkingen als dat de zekerheid niet voor ieder mens is maar dat hij toch wel bekeerd kan zijn. We moeten onze roeping en verkiezing vast maken.
Dank voor deze uitgebreide toelichting. ik kan me hier geheel in vinden, m.n. je allergie voor bijzonderheden, buiten Gods 'gewone' spreken in Zijn Woord om.refo schreef:Het gaat om het getuigenis van de Geest. Er wordt algemeen gedacht dat Deze Geest werkt in iets innerlijks. De ziel, een gevoel. Dat kan niet zo zijn. Woord en Geest komen tot de mens. Het enige wat de mens daarvoor heeft zijn zijn of haar oren.
De bijbel noemt weliswaar 'het hart'. Toch is het niet zozeer datgene waartegen gesproken wordt. Als de Geest getuigt met onze geest (het hart) dat wij kinderen Gods zijn, dan is dat niet een conclusiegeloof, maar toch is er wel de sluitrede. Dat kan ook moeilijk anders zijn. Als God de Heilige Geest rechtstreeks in het hart zou inspreken, naast of tijdens het lezen of horen van het Woord, dan zou de Bijbel daar wel aanwijzingen voor geven.
Calvijn spreekt over dit getuigenis vaak alsof hij het over een waarneembaar feit heeft. Dat bevreemdt ons een beetje. Dat kan toch niet? En toch is dat zo. De Geest getuigt namelijk door het Woord samen met onze geest als we het lezen of horen dat we kinderen Gods zijn. Ieder moment kan je het daarop naslaan. Inwerkende, ik herhaal het, in onze oren, waardoor we in ons hart waarnemen en daardoor zeker weten dat we kinderen Gods zijn. We beelden ons niet maar iets in! Het Woord is een kracht Gods en we moeten daarop rusten. Niet op buitenzintuiglijke inspraken. Dat is zo vluchtig en geeft een leven lang twijfel.
Kortom: Gods Geest komt niet met een nieuwe openbaringsvorm, maar Hij roept met kracht van overtuiging door het gehoor in het hart hetzelfde getuigenis uit dat Hij in de Bijbel uitroept. Als het Woord het getuigen van de Geest is is het onnodig om openbaringen naast dit Woord te hebben.
Mee eens. De preek van gisterenavond (Ds Simons) ging over dit onderwerp (http://www.hervormdwaarder.nl).Luther schreef: Dank voor deze uitgebreide toelichting. ik kan me hier geheel in vinden, m.n. je allergie voor bijzonderheden, buiten Gods 'gewone' spreken in Zijn Woord om.
Democritus schreef:Mee eens. De preek van gisterenavond (Ds Simons) ging over dit onderwerp (http://www.hervormdwaarder.nl).Luther schreef: Dank voor deze uitgebreide toelichting. ik kan me hier geheel in vinden, m.n. je allergie voor bijzonderheden, buiten Gods 'gewone' spreken in Zijn Woord om.
Op het einde zei hij voor de kinderen van God mag deze preek dan misschien geen vast voedsel zijn. Maar toch vind ik het iedere keer geweldig om ook deze melk te horen nl dat het gehoor uit het Woord Gods is en dan werp je jezelf er bij vernieuwing op.
Want straks in het stervensuur heb ik maar één ding en dat is Zijn woord. Geen enkele bevinding, ervaring of weet ik wat kan mij over de doodsjordaan helpen.
Dat ben ik met je eens. Wat ik bedoel is dat je je vastklemt aan Zijn beloften en niet aan je eigen bevinding (want die is vaak zo vluchtig). Want uiteindelijk komt uit het Woord de hoop op en die is het die verwachting werkt.Fjodor schreef:Democritus schreef:Mee eens. De preek van gisterenavond (Ds Simons) ging over dit onderwerp (http://www.hervormdwaarder.nl).Luther schreef: Dank voor deze uitgebreide toelichting. ik kan me hier geheel in vinden, m.n. je allergie voor bijzonderheden, buiten Gods 'gewone' spreken in Zijn Woord om.
Op het einde zei hij voor de kinderen van God mag deze preek dan misschien geen vast voedsel zijn. Maar toch vind ik het iedere keer geweldig om ook deze melk te horen nl dat het gehoor uit het Woord Gods is en dan werp je jezelf er bij vernieuwing op.
Want straks in het stervensuur heb ik maar één ding en dat is Zijn woord. Geen enkele bevinding, ervaring of weet ik wat kan mij over de doodsjordaan helpen.
Zijn woord alleen is niet genoeg om mij over de doodsjordaan te helpen, het moet wel in mijn hart zijn.
Het belangrijke punt is dat we ons nooit mogen gaan richten op die bevindingen. Een mens heeft zich altijd meer en meer uit te strekken naar de Christus zelf. Het is als met die overbekende vergelijking van die mensen die over de Chinese muur lopen. De belofte voorop, dan het geloof dat het oog gericht houdt op de belofte en het gevoel, de bevinding dat achteraan komt. Maar die bevinding moet er wel zijn! Anders is het geen waar geloof.
'Mijn schapen horen Mijn stem, en volgen mij'refo schreef:Het gaat om het getuigenis van de Geest. Er wordt algemeen gedacht dat Deze Geest werkt in iets innerlijks. De ziel, een gevoel. Dat kan niet zo zijn. Woord en Geest komen tot de mens. Het enige wat de mens daarvoor heeft zijn zijn of haar oren.
De bijbel noemt weliswaar 'het hart'. Toch is het niet zozeer datgene waartegen gesproken wordt. Als de Geest getuigt met onze geest (het hart) dat wij kinderen Gods zijn, dan is dat niet een conclusiegeloof, maar toch is er wel de sluitrede. Dat kan ook moeilijk anders zijn. Als God de Heilige Geest rechtstreeks in het hart zou inspreken, naast of tijdens het lezen of horen van het Woord, dan zou de Bijbel daar wel aanwijzingen voor geven.
Calvijn spreekt over dit getuigenis vaak alsof hij het over een waarneembaar feit heeft. Dat bevreemdt ons een beetje. Dat kan toch niet? En toch is dat zo. De Geest getuigt namelijk door het Woord samen met onze geest als we het lezen of horen dat we kinderen Gods zijn. Ieder moment kan je het daarop naslaan. Inwerkende, ik herhaal het, in onze oren, waardoor we in ons hart waarnemen en daardoor zeker weten dat we kinderen Gods zijn. We beelden ons niet maar iets in! Het Woord is een kracht Gods en we moeten daarop rusten. Niet op buitenzintuiglijke inspraken. Dat is zo vluchtig en geeft een leven lang twijfel.
Kortom: Gods Geest komt niet met een nieuwe openbaringsvorm, maar Hij roept met kracht van overtuiging door het gehoor in het hart hetzelfde getuigenis uit dat Hij in de Bijbel uitroept. Als het Woord het getuigen van de Geest is is het onnodig om openbaringen naast dit Woord te hebben.
Dat is precies het grote misverstand.Bert Mulder schreef:'Mijn schapen horen Mijn stem, en volgen mij'refo schreef:Het gaat om het getuigenis van de Geest. Er wordt algemeen gedacht dat Deze Geest werkt in iets innerlijks. De ziel, een gevoel. Dat kan niet zo zijn. Woord en Geest komen tot de mens. Het enige wat de mens daarvoor heeft zijn zijn of haar oren.
De bijbel noemt weliswaar 'het hart'. Toch is het niet zozeer datgene waartegen gesproken wordt. Als de Geest getuigt met onze geest (het hart) dat wij kinderen Gods zijn, dan is dat niet een conclusiegeloof, maar toch is er wel de sluitrede. Dat kan ook moeilijk anders zijn. Als God de Heilige Geest rechtstreeks in het hart zou inspreken, naast of tijdens het lezen of horen van het Woord, dan zou de Bijbel daar wel aanwijzingen voor geven.
Calvijn spreekt over dit getuigenis vaak alsof hij het over een waarneembaar feit heeft. Dat bevreemdt ons een beetje. Dat kan toch niet? En toch is dat zo. De Geest getuigt namelijk door het Woord samen met onze geest als we het lezen of horen dat we kinderen Gods zijn. Ieder moment kan je het daarop naslaan. Inwerkende, ik herhaal het, in onze oren, waardoor we in ons hart waarnemen en daardoor zeker weten dat we kinderen Gods zijn. We beelden ons niet maar iets in! Het Woord is een kracht Gods en we moeten daarop rusten. Niet op buitenzintuiglijke inspraken. Dat is zo vluchtig en geeft een leven lang twijfel.
Kortom: Gods Geest komt niet met een nieuwe openbaringsvorm, maar Hij roept met kracht van overtuiging door het gehoor in het hart hetzelfde getuigenis uit dat Hij in de Bijbel uitroept. Als het Woord het getuigen van de Geest is is het onnodig om openbaringen naast dit Woord te hebben.
(bokken doen dat niet)