Vrouw en onderdanig-zijn

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrouw en onderdanig-zijn. ALLEEN VOOR VROUWEN.

Bericht door Luther »

Zonderling schreef:
Luther schreef:'Mijn heer' betekent niet dat ze meneer zei tegen haar man. Het betekent zoiets als: Die is van mij, mijn kerel, ik ben trots op 'm.
Geloof je zelf dat dit de betekenis is van deze tekst? :nonnon
Moet je zo deze Bijbelplaats teniet doen?
Pardon, ik heb dit van een befaamd en geroemd GG-predikant. En ik moet zeggen dat het ook helemaal in de context past.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrouw en onderdanig-zijn. ALLEEN VOOR MANNEN

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Zita schreef:
vogeltje schreef:Vrouwen, weest aan uw man onderdanig. ( Ef 5:22)
Gij vrouwen, weest uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan de Heere;

Wie kan hier iets over zeggen?
Hoe breng je dit in de praktijk?
Is onderdanig zijn haalbaar in deze tijd.

Tips.
In het huwelijksformulier wordt hierbij gezegd dat Sara haar man 'mijn heer' noemde. Klopt. Maar Abraham noemde zijn vrouw 'mijn koningin'.
Hoe kom je daarbij? Omdat Sara iets als 'vorstin' betekent?
'Mijn heer' betekent niet dat ze meneer zei tegen haar man. Het betekent zoiets als: Die is van mij, mijn kerel, ik ben trots op 'm, ik respecteer hem, ik kijk tegen hem op.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Vrouw en onderdanig-zijn. ALLEEN VOOR VROUWEN.

Bericht door Joannah »

Luther schreef:
Zonderling schreef:
Luther schreef:'Mijn heer' betekent niet dat ze meneer zei tegen haar man. Het betekent zoiets als: Die is van mij, mijn kerel, ik ben trots op 'm.
Geloof je zelf dat dit de betekenis is van deze tekst? :nonnon
Moet je zo deze Bijbelplaats teniet doen?
Pardon, ik heb dit van een befaamd en geroemd GG-predikant. En ik moet zeggen dat het ook helemaal in de context past.
Sinds wanneer staat een predikant boven de bijbel?
En luister eens naar de wens van de topicstarter EN de moderator. ALLEEN VOOR VROUWEN!
DE UITLEG VAN TIBERIUS UIT PETRUS IS PERFECT.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrouw en onderdanig-zijn. ALLEEN VOOR MANNEN

Bericht door Luther »

@ Joannah:
Als je het met gewone letters doet, kan ik het ook lezen hoor, maar dat terzijde...

Verder: uiteraard staat een predikant niet boven de Bijbel. Maar lees die tekst in het verband. Dan gaat het inderdaad om onderdanigheid in de betekenis van dat de vrouw onder de man staat. Maar dat betekent niet dat de uitdrukking 'mijn heer' zoiets beteknt als: Ik moet altijd 'u' en 'meneer' tegen hem zeggen en ik ben zijn slavin o.i.d.
Nee, helemaal niet. Er spreekt uit die uitdrukking respect, ik ben trots op hem, ik mag bij hem horen, hij is van mij en hij is mijn kerel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Vrouw en onderdanig-zijn. ALLEEN VOOR VROUWEN.

Bericht door vlinder »

@ Joannah,
1. Als je mannen niet wilt laten spreken, moet je niet tib aanhalen.
2. Ik heb het vermoeden dat er een man achter deze nick zit......

Verder: Bijbelse onderdanigheid is mooi. Efeze verwijst dat de man met de vrouw moet omgaan zoals Christus met Zijn gemeente om gaat. Elkaar dienen door de liefde. Onderdanigheid hoeft niet slaafs te zijn, maar wel respect. Je man naar voren schuiven, hem de betere plaats geven, hem eren en hoog achten. Dat betekend niet dat je het niet met hem eens mag zijn, maar wel dat hij de uiteindelijke beslissing neemt. Natuurlijk alles binnen het kader wat God ons in Zijn Woord geeft.

Hoe kan je een goede relatie hebben als je als vrouw boven de man staat en heerst? Dat heeft God immers niet bedoeld, vindt je niet in de Bijbel terug (Deborah daar gelaten) en is niet naar de scheppingsorde.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrouw en onderdanig-zijn. ALLEEN VOOR VROUWEN.

Bericht door Luther »

Joannah schreef:
Luther schreef:
Zonderling schreef:
Luther schreef:'Mijn heer' betekent niet dat ze meneer zei tegen haar man. Het betekent zoiets als: Die is van mij, mijn kerel, ik ben trots op 'm.
Geloof je zelf dat dit de betekenis is van deze tekst? :nonnon
Moet je zo deze Bijbelplaats teniet doen?
Pardon, ik heb dit van een befaamd en geroemd GG-predikant. En ik moet zeggen dat het ook helemaal in de context past.
Sinds wanneer staat een predikant boven de bijbel?
En luister eens naar de wens van de topicstarter EN de moderator. ALLEEN VOOR VROUWEN!
DE UITLEG VAN TIBERIUS UIT PETRUS IS PERFECT.
Wie zegt dat ik een man ben? En wie zegt mij dat jij een vrouw bent?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Vrouw en onderdanig-zijn. ALLEEN VOOR VROUWEN.

Bericht door Joannah »

-DIA- schreef:
vogeltje schreef:Vrouwen, weest aan uw man onderdanig. ( Ef 5:22)
Gij vrouwen, weest uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan de Heere;

Wie kan hier iets over zeggen?
Hoe breng je dit in de praktijk?
Is onderdanig zijn haalbaar in deze tijd.

Tips.
Sprekende namens de vrouwen die trouw willen blijven aan de
Bijbelse beginselen.

Denken de vrouwen dat ze wreed worden onderdrukt?
Onbarmhartig?
Nee toch?
Ik herinner me -lang geleden alweer- dat een of ander Wichmangedrocht
op zoek was naar een SGP-vrouw die daar de boel op stelten moest zetten.
helaas voor het Wichmangedrocht waren die niet te vinden.
Onbegrijpelijk?
Nou dan moeten we het maar anders aanpakken dachten ze:
en de rest weten we: de subsidie werd de SGP ontnomen, vanwege de
wrede onderdrukking van de vrouw...
En toch... Er was geen één echte SGP-vrouw die zich echt onderdrukt
voelde, tot grote ergernis en verwondering van het Wichmangedrocht...
Maar OPGEVEN? NEE, dat NOOIT!!!
De vrouw wordt immer niet gelijk behandeld en dat is een doodzonde!
De vrouw moet bevriijdt wordt uit het knellende juk dat de kerk haar
oplegt...
Dus doorgaan! En... Waar zal het einde zijn?

Denken christen-vrouwen dat ze zo wreed worden onderdrukt?
Zo onbarmhartig?
Nee toch?
Ik herinner me -lang geleden alweer- dat de Hervormde broeders de vrouw
in het ambt toelieten. Immers gelijkheid, vrijheid, broederschap!
Toch... er zijn nog -na al al die tijd die sindsdien is verstreken- nog wat
gerouwen die de scheppingsorde respecteren. En die ook de plaats van de
vrouw weten. Worden die vrouwen onderdrukt? Omdat ze niet worden
toegelaten tot de kansel en de kerkerkenraadsbank?
Ik geloof het niet.
Nee toch?
Ook al ben ik geen vrouw. Ik geloof gewoon niet dat de orde die God
heeft ingesteld onderdrukkend en tiranniek is...

Hoe lang gaan we nog door om dit telkens weer ter discussie te
stellen?
Totdat de Libertijn de Wrede aan de macht is?
En zich als Antichrist opstelt tegen de Godgetrouwen?
Wie weet... Het zou kunnen.
Dia, ik meen dat de bijbel oproept onderdanig te zijn aan je eigen man, niet aan die van een andere vrouw.
En ook tijdens godsdienstige samenkomsten.
Maar in het algemene, maatschappelijke leven en dus ook in de politiek neem ik aan dit dus niet op gaat.
Alleen de eigen man onderdanig.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Re: Vrouw en onderdanig-zijn. ALLEEN VOOR VROUWEN.

Bericht door Genade door recht »

Luther schreef:
Zonderling schreef:
Luther schreef:'Mijn heer' betekent niet dat ze meneer zei tegen haar man. Het betekent zoiets als: Die is van mij, mijn kerel, ik ben trots op 'm.
Geloof je zelf dat dit de betekenis is van deze tekst? :nonnon
Moet je zo deze Bijbelplaats teniet doen?
Pardon, ik heb dit van een befaamd en geroemd GG-predikant. En ik moet zeggen dat het ook helemaal in de context past.

Dan moet die predikant zijn Bijbel beter lezen. Verder zal ik maar niet reageren, want ik ben een man. Misschien is een vraag toegestaan. Vogeltje, waarom mogen alleen vrouwen reageren? Is het niet mogelijk dat mannen goede tips geven hoe invulling te geven aan de Bijbelse norm? Het gaat mannen toch net zo goed aan als vrouwen?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Vrouw en onderdanig-zijn. ALLEEN VOOR MANNEN

Bericht door Gian »

De Gemeente is iets anders dan de politiek DIA. Dat de gereformeerden denken dat we nu de dienst uit moeten maken in het vrederijk waarin we nu zouden leven is het probleem van de gereformeerde politiek.

Deze wereld is overgeleverd aan satan. Hij is de overste van een wereld waarin wij vreemdelingen en bijwoners zijn. Laten we proberen te sturen en te getuigen voor zover dat mogelijk is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Tiberius »

ALLEEN VOOR VROUWEN.
ALLEEN VOOR MANNEN.

Sorry, dames, maar dit gaat niet werken. Nu worden er postings van het ene topic naar het andere gekopieerd en daar besproken. Dat wordt niets.
Bovendien zijn we hier een discussieforum waar iedereen die tot de doelgroep behoort, welkom is om te posten in elk topic, zolang hij/zij zich aan de forumregels houdt; we kunnen niet gaan discrimineren op geslacht.

Daarom heb ik beide topics samengevoegd (en zo hier en daar wat dubbele/overbodige postings weggehaald).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vrouw en onderdanig-zijn. ALLEEN VOOR VROUWEN.

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Zonderling schreef:
Luther schreef:'Mijn heer' betekent niet dat ze meneer zei tegen haar man. Het betekent zoiets als: Die is van mij, mijn kerel, ik ben trots op 'm.
Geloof je zelf dat dit de betekenis is van deze tekst? :nonnon
Moet je zo deze Bijbelplaats teniet doen?
Pardon, ik heb dit van een befaamd en geroemd GG-predikant. En ik moet zeggen dat het ook helemaal in de context past.
Heb je dat wel goed verstaan? En in de juiste context?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrouw en onderdanig-zijn. ALLEEN VOOR VROUWEN.

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Zonderling schreef:
Luther schreef:'Mijn heer' betekent niet dat ze meneer zei tegen haar man. Het betekent zoiets als: Die is van mij, mijn kerel, ik ben trots op 'm.
Geloof je zelf dat dit de betekenis is van deze tekst? :nonnon
Moet je zo deze Bijbelplaats teniet doen?
Pardon, ik heb dit van een befaamd en geroemd GG-predikant. En ik moet zeggen dat het ook helemaal in de context past.
Heb je dat wel goed verstaan? En in de juiste context?
Ik heb dit heel goed verstaan en absoluut in de juiste context. En ik begrijp domweg niet dat er zoveel bezwaar is tegen deze uitleg.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vrouw en onderdanig-zijn. ALLEEN VOOR VROUWEN.

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Pardon, ik heb dit van een befaamd en geroemd GG-predikant. En ik moet zeggen dat het ook helemaal in de context past.
Heb je dat wel goed verstaan? En in de juiste context?
Ik heb dit heel goed verstaan en absoluut in de juiste context. En ik begrijp domweg niet dat er zoveel bezwaar is tegen deze uitleg.
Omdat dit tegen de uitleg is, die de Schrift er zelf aan geeft, zie 1 Petrus 3.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Vrouw en onderdanig-zijn. ALLEEN VOOR VROUWEN.

Bericht door memento »

Luther schreef:Pardon, ik heb dit van een befaamd en geroemd GG-predikant. En ik moet zeggen dat het ook helemaal in de context past.
Uhm, ook "befaamde en geroemde GG-predikanten" kramen wel eens onzin uit. En dit is exegetisch gezien gewoon onzin. Er staat simpelweg dat Sarai Abraham als haar heer, haar eigenaar, degene die boven haar staat, etc accepteerde en eerde.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
ALLEEN VOOR VROUWEN.
ALLEEN VOOR MANNEN.

Sorry, dames, maar dit gaat niet werken. Nu worden er postings van het ene topic naar het andere gekopieerd en daar besproken. Dat wordt niets.
Bovendien zijn we hier een discussieforum waar iedereen die tot de doelgroep behoort, welkom is om te posten in elk topic, zolang hij/zij zich aan de forumregels houdt; we kunnen niet gaan discrimineren op geslacht.

Daarom heb ik beide topics samengevoegd (en zo hier en daar wat dubbele/overbodige postings weggehaald).
Ik vind dit eigenlijk wel jammer..
Want sinds dat mannen zich ermee bemoeien wordt het wel een geheel andere discussie..
Ben zelf een man, maar begrijp eigenlijk niet waarom mannen hier zich nou persé weer in moesten mengen..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie