jaartelling

JolandaOudshoorn

Re: jaartelling

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:Wat ik vooral uit de wereld zou willen helpen, is de stelling dat alles "midden in de winternacht" is gebeurd, terwijl het allemaal in de voorzomer is geweest.
ik denk dat de meeste mensen dat wel zullen weten.
Nou, dan snap ik niet dat dat lied ook dit jaar weer op vele kerstprogramma's staat. Uitbannen dat lied, zou ik willen zeggen.
Vorig jaar hebben we hem op de zondagschool verbannen. En ach... het klinkt zo lekker dat liedje.....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
jvdg

Bericht door jvdg »

Luther schreef:
Luther schreef:Wat ik vooral uit de wereld zou willen helpen, is de stelling dat alles "midden in de winternacht" is gebeurd, terwijl het allemaal in de voorzomer is geweest.
Nou, dan snap ik niet dat dat lied ook dit jaar weer op vele kerstprogramma's staat. Uitbannen dat lied, zou ik willen zeggen.
Vorig jaar hebben we hem op de zondagschool verbannen. En ach... het klinkt zo lekker dat liedje.....
Jammer hoor....
Hoewel we weten dat dit heilsfeit niet in de winter plaatsvond, herdenken we het wel in de wintertijd.
Oké, het is een verdediging van niks, maar toch.....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef: Jammer hoor....
Hoewel we weten dat dit heilsfeit niet in de winter plaatsvond, herdenken we het wel in de wintertijd.
Er is een vrij eenvoudig oplossing:
Voortaan zingen we: Mi-dden in de zo-mernacht, etc.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jvdg

Bericht door jvdg »

Luther schreef:
Had ik al voorgesteld, maar ik trek daar blijkbaar geen volle zalen bij. :huhu
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef:
Luther schreef:
Had ik al voorgesteld, maar ik trek daar blijkbaar geen volle zalen bij. :huhu
Hoezo??
Ging je het solo zingen. Tja, dan kan ik die lege zalen wel voorstellen..... :OO3
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jvdg

Bericht door jvdg »

Luther schreef:Ging je het solo zingen. Tja, dan kan ik die lege zalen wel voorstellen..... :OO3
Dat kon je nog wel eens meevallen hoor.......poehhhh. :mad
Moet je maar eens aan mijn vrouw vragen als ik soleer in de badkamer.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef:
Luther schreef:Ging je het solo zingen. Tja, dan kan ik die lege zalen wel voorstellen..... :OO3
Nou, ik vraag dat eerst aan je buren! Da's objectiever :haha
jvdg

Bericht door jvdg »

Luther schreef:
jvdg schreef:
Nou, ik vraag dat eerst aan je buren! Da's objectiever :haha
Die zijn blij als ik orgelend ben.
Ons huis is vrijstaand, dus dat grote genoegen van mijn zang is, hoe triest ook, mijn buren onthouden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jvdg schreef:
Luther schreef:
Of veranderen: "midden in de zomernacht".
Midden in de ZOMERnacht
ging de hemel open.
Die ons heil ter wereld bracht,
antwoord op ons hopen.

Ondanks HITTE, STOF en ZON
bloeien alle bomen.
Want het aardse paradijs
is vannacht gekomen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Joannah

Bericht door Joannah »

Bert Mulder schreef:8 En hen naar Bethlehem zendende, zeide: Reist heen en onderzoekt naarstiglijk naar dat Kindeken, en als gij Het zult gevonden hebben, boodschapt het mij, opdat ik ook kome en Datzelve aanbidde.
9 En zij, den koning gehoord hebbende, zijn heengereisd; en zie, de ster die zij in het oosten gezien hadden, 11ging hun voor, totdat zij kwam en stond boven de plaats waar het Kindeken was.
10 Als zij nu de ster zagen, verheugden zij zich met zeer grote vreugde.
11 En in hethuis gekomen zijnde, 12vonden zij het Kindeken met Maria, Zijn moeder, en nedervallende hebben zij Hetzelve aangebeden. En hun schatten opengedaan hebbende, brachten zij Hem geschenken: 13goud en wierook en mirre.
12 En door Goddelijke openbaring vermaand zijnde in den droom, dat zij niet zouden wederkeren tot Herodes, vertrokken zij door een anderen weg weder naar hun land.

Naar Egypte
13 Toen zij nu vertrokken waren, zie, de engel des Heeren verschijnt Jozef in den droom, zeggende: Sta op, en neem tot u het Kindeken en Zijn moeder, en vlied in Egypte, en wees aldaar, totdat ik het u zeggen zal; want Herodes zal het Kindeken zoeken om Hetzelve te doden.
14 Hij dan opgestaan zijnde, nam het Kindeken en Zijn moeder tot zich in den nacht, en vertrok naar Egypte,
15 En was aldaar tot den dood van Herodes; opdat vervuld zou worden hetgeen van den Heere gesproken is door den cprofeet, zeggende: 14Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.

De kindermoord te Bethlehem
16 Als Herodes zag dat hij van de wijzen 15bedrogen was, toen werd hij zeer toornig, en enigen afgezonden hebbende, heeft 16omgebracht al de kinderen die binnen Bethlehem en in al deszelfs landpalen waren, van twee jaren oud en daaronder, naar den tijd dien hij van de wijzen naarstiglijk onderzocht had.
17 Toen is vervuld geworden hetgeen gesproken is 17door den profeet Jeremía, zeggende:
18 dEen stem is 18in Rama gehoord, geklag, geween en veel gekerm; 19Rachel beweende haar kinderen, en wilde niet getroost wezen, omdat zij niet zijn.

Naar Nazareth
19 Toen Herodes nu gestorven was, zie, de engel des Heeren verschijnt Jozef in den droom, in Egypte,
20 Zeggende: Sta op, neem het Kindeken en Zijn moeder tot u, en trek in het land Israëls; want zij zijn gestorven die 20de ziel van het Kindeken zochten.
21 Hij dan, opgestaan zijnde, heeft tot zich genomen het Kindeken en Zijn moeder en is gekomen in het land Israëls.
22 Maar als hij hoorde dat Archeláüs in Judéa koning was, in de plaats van zijn vader Herodes, vreesde hij daarheen te gaan; maar door Goddelijke openbaring vermaand in den droom, is hij vertrokken in de delen van Galiléa.
23 En daar gekomen zijnde, nam hij zijn woonplaats in de stad genaamd Nazareth; opdat vervuld zou worden wat door de eprofeten gezegd is, 21dat Hij Nazaréner zal geheten worden.

21 En als gacht dagen 26vervuld waren, dat men het Kindeken besnijden zou, zo werd Zijn hNaam genaamd 27JEZUS, welke genaamd was van den engel, eer Hij in het lichaam ontvangen was.

De voorstelling in den tempel
22 En als de dagen 28harer ireiniging vervuld waren, naar 29de wet van Mozes, brachten zij Hem te Jeruzalem, opdat zij Hem den Heere voorstelden
23 (Gelijk geschreven is kin de wet des Heeren: Al wat 30mannelijk is dat de moeder opent, zal den Heere 31heilig genaamd worden),

merken we op:

1. Zijn geboorte
2. Zijn besnijdenis (dag 8)
3. Zijn voorstelling/offerte (dag 40)
4. de wijzen uit het oosten (hoewel het mogelijk is dat die in de eerste 40 dagen kwamen, lijkt dit wel onwaarschijnlijk, daar ze dan eerst naar Jeruzalem moesten, terwijl Herodus Hem zocht)
5. de vlucht naar Egypte
6. de terugkeer naar Nazareth

Ik ga dus ermee overeen wat Dhr. Scholten erover schrijft.
Ik merk op, als ik zo vrij mag zijn, dat er huis staat in plaats van stal, en ook nergens kan ik vinden dat er slechts3 Wijzen waren, misschien waren het er wel 30.
Verder lijkt het me aannemelijk dat de ware geboortedatum op een "joods" feest was, zoals ook Jezus Zelf de vervulling was van de Wet,het Lam (Pesach) en ook Pinksteren is de vervulling van de gezette hoogtijden van God.
(lev 23:16)
Jezus is Gods Eersteling, zoals ook de broden (Lev23:17)
("Ik ben het Brood"...)
maar goed, 25 december is het dus zeker niet, want dat was een hoogtijdag van ....de zonnegodaanbidders.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
memento

Bericht door memento »

Ach, wat heeft Kerst nog met Christus te maken?

Wij eten ons vol, terwijl Jezus armoede leed
Wij bezoeken familie, terwijl Jezus straks moet wegvluchten uit zijn vaderland
Wij maken er iets gezelligs van, terwijl het voor Jezus een lijdensgang was
Etc

Kortom, dat "midden in de winternacht" kan er ook nog wel bij...
Joannah

Bericht door Joannah »

memento schreef:Ach, wat heeft Kerst nog met Christus te maken?

Wij eten ons vol, terwijl Jezus armoede leed
Wij bezoeken familie, terwijl Jezus straks moet wegvluchten uit zijn vaderland
Wij maken er iets gezelligs van, terwijl het voor Jezus een lijdensgang was
Etc

Kortom, dat "midden in de winternacht" kan er ook nog wel bij...
En daarom...tijd voor een nieuw Concilie of Synode...van heidense smetten vrij!
Terug naar wat de bijbel zei.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Joannah schreef:Verder lijkt het me aannemelijk dat de ware geboortedatum op een "joods" feest was, zoals ook Jezus Zelf de vervulling was van de Wet,het Lam (Pesach) en ook Pinksteren is de vervulling van de gezette hoogtijden van God.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk, want dan had het wel in de Bijbel gestaan.
Joannah schreef:maar goed, 25 december is het dus zeker niet, want dat was een hoogtijdag van ....de zonnegodaanbidders.
Joh, je meent het? ;)
Joannah

Bericht door Joannah »

Tiberius schreef:
Joannah schreef:Verder lijkt het me aannemelijk dat de ware geboortedatum op een "joods" feest was, zoals ook Jezus Zelf de vervulling was van de Wet,het Lam (Pesach) en ook Pinksteren is de vervulling van de gezette hoogtijden van God.
Joannah schreef:maar goed, 25 december is het dus zeker niet, want dat was een hoogtijdag van ....de zonnegodaanbidders.
Joh, je meent het? ;)
Als Zijn verjaardag vieren de bedoeling was geweest, had dat ook wel in de bijbel gestaan denk ik...
Verjaardagen vieren in de bijbel waren altijd verbonden met negatieve gebeurtenissen.
De onthoofding van Johannes de Doper o.a.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Joannah schreef:
Tiberius schreef:
Joh, je meent het? ;)
Als Zijn verjaardag vieren de bedoeling was geweest, had dat ook wel in de bijbel gestaan denk ik...
Verjaardagen vieren in de bijbel waren altijd verbonden met negatieve gebeurtenissen.
De onthoofding van Johannes de Doper o.a.
Dat is waar. Maar het huidige kerstfeest vieren we echt zonder koppensnellen.
De geboorte van Licht mag je op elke dag vieren wat mij betreft.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Plaats reactie