Eppo Gremdaat schreef:Er waren ook nog geen strippenkaarten en iedereen moest in de tram of in de bus een kaartje kopen en op de grote (en kleine?) stations kon je niet zomaar op het perron komen en we zaten niet met onze schoenen op de bank en we wachtten nog netjes tot het stoplicht op groen s´prong, enzovooer, enzovoort.
En het woord 'hangjongeren' bestond nog niet.
Toen had je bromnozems. Die blokkeerden met die herriemakende stinkfietsen met hallelujasturen de toegang tot de belangrijkste gebouwen.
In veel steden is het centrum daarom jarenlang gesloten geweest voor brommers.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
In de 50-tiger jaren werd het verkeer geregeld door agenten op het kruispunt met van die "flapborden", en iedereen, jong en oud, had nog een groot respect voor "de sterke arm"! En iedereen had nog respect voor verkeersregels en verkeersfatsoen..........
Je had nog stadsbussen én interlokale bussen.......waarbij je in de laatsten nog conducteurs had met van die baxter-apparaten, die de kaartjes van halte naar halte uitdraaide, waar je ook maar heen moest.
En toen was "moeders/vaders wil is wet" nog "heilig", en had je groot respect voor je ouders en alle andere oudere mensen. In de bus stond je nog op voor oudere mensen als je zelf nog jong was.
Er waren toen nog échte normen en waarden.........
En wat de dominee zei was boven élke wet verheven! Zelfs je ouders voegden zich er zonder morren naar......
De maatschappij was tot op het bot verzuilt, als katholiek mocht je niet naar de VARA luisteren, je moest het Vrije Volk lezen, en de Katholieke Illustratie. Gereformeerden "lusten" de Hervormden niet bijvoorbeeld, je had échte Openbare scholen waarvan de jeugd de kinderen die naar de Christelijke scholen gingen uitjouwden en uitscholden........
Ook had je toen "de Lach", de Eva (damesblad ala Margriet e.d.), voor de jeugd was er o.a. "de Arend". Je had nog de draadomroep met totaal 4 zenders...........storingvrij.
Je groeide ook toen al op voor galg en rad, volgens de oudste generaties......die jeugd van tegenwoordig...daar kon niets goeds van komen.......
Vader had toen nog zijn éigen, luie, stoel waar niemand in mocht zitten als vader niet thuis was. Moeder had ook haar eigen, meestal iets minder makkelijke, stoel.........
Rens schreef:[
Vader had toen nog zijn éigen, luie, stoel waar niemand in mocht zitten als vader niet thuis was. Moeder had ook haar eigen, meestal iets minder makkelijke, stoel.........
Sommige dingen veranderen gelukkig niet
jaja, dát heb je er in getimmerd!!!!!
Niet eens nodig .......... (ze houden mij in de waan dat als ik er niet ben er niemand in de stoel zou zitten) ........ en ik speel vrolijk mee (als ik maar in die stoel kan zitten als ik wel thuis ben
(het is voor mij de thermometer naar de volwassenheid, als het moment komt dat ik in de stoel wil gaan zitten en hoor "forget it, ik zit hier" ... dan weet ik dat ik oud ben)
Sommige dingen veranderen gelukkig niet
jaja, dát heb je er in getimmerd!!!!!
Niet eens nodig .......... (ze houden mij in de waan dat als ik er niet ben er niemand in de stoel zou zitten) ........ en ik speel vrolijk mee (als ik maar in die stoel kan zitten als ik wel thuis ben
(het is voor mij de thermometer naar de volwassenheid, als het moment komt dat ik in de stoel wil gaan zitten en hoor "forget it, ik zit hier" ... dan weet ik dat ik oud ben)
ik zal je zoons eens wat influisteren als ik ze zie
Jean le Fontain schreef:Ja ja, vroeger,
toen de mannen van staal en de gulden van goud was...
toen was alles beter.... echt waar...
ÈCHT WAAR!!!
Ik was erbij, dus hier schrijft een ervaringsdeskundige.
ik heb de leeftijd om eveneens te kunnen zeggen "het is waar", maar of ik een man van staal was, ondanks dat ik "in de staal" gewerkt heb (Hoogovens),..........................nou, nee..........eerder het tegendeel...........
Rens schreef:In de bus stond je nog op voor oudere mensen als je zelf nog jong was.
Misschien verbaast het je Rens, maar zelfs in de grote stad Rotterdam, zie ik dit steeds gebeuren in de metro. Dus dat is heel nog niet verleden tijd. En ja, natuurlijk, net als vroeger is er ook heus wel is een jongere die blijft zitten. maar dat is niet het algemene beeld.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.