Joannah schreef:JaCa schreef:-DIA- schreef:JaCa schreef:Ik vind het nogal vrij on-pastoraal om zoiets te zeggen.
Ik sluit bij Terri aan. Iemand heeft dan begrip en 'het meedragen van lasten' nodig.
Overigens, bij Job was het de duivel hè, die hem zo beroofde van alles.
Ik vind het nogal gevaarlijk ook om te bidden dat iemand, of jijzelf beproefd zal worden tot het einde toe.
Hierbij wil ik niets af doen van de waarde die jullie erbij hadden DIA. Maar sluit me wel aan bij Marnix. Is het wel Bijbels...
Dit vind wel
erg ver gaan. Om het Woord van God te verwerpen of minder geschikt te achten. In dat Woord ben je juist bij de Bron, dan staat er niks tussen. Mensenwoorden kunnen goed bedoeld zijn maar niet te vergelijken met Gods Woord. Maar ik neem wel aan dat het uit onkunde (niet met opzet) is gezegd.
Wat ik ver vind gaan is de suggestie: om het Woord van God te verwerpen of minder geschikt te achten
Dat is helemaal niet aan de orde.
Ik geef alleen aan dat zo'n tekst nogal onpastoraal is om in deze situatie te zeggen.
Én dat de duivel Job beproefde...!
En wie is de heerser van deze aarde, die rondbriest?
we worden allemaal dagelijks beproefd en de duivel is niet alleen om ons heen, maar het kwaad zit ook in onszelf.
Maar das weer een ander onderwerp....
Het kan nodig zijn. Zulke teksten staan niet voor niets in de Bijbel.
Soms zit een mens vast aan zichzelf. En als daar geen uitkomen aan is dan moet er wel een beproeving zijn. Dat wist Elihu ook bevindelijk zoals hier blijkt.
Soms zijn er wel harde lessen nodig. Elihu heeft het goed onder woorden gebracht. Door de Geest geleid.
Je kan dat hard en onpastoraal noemen, toch behaagt het de Heilige Geest deze woorden wèl te gebruiken.
Ik noem in dit verband:
Vanwege hun grootheid doen zij de onderdrukten roepen; zij schreeuwen vanwege de arm der groten. Maar niemand zegt: Waar is God mijn Maker, Die de psalmen geeft in de nacht? Die ons geleerder maakt dan de beesten der aarde,en ons wijzer maakt dan het gevogelte des hemels.
Verder denk ik om niet meer te zeggen. Daarvoor ligt het te teer.
We zouden onze redenen vermenogvuldigen tegen God!
Lees het daaropvolgende vers eens: Want tot zijn zonde zou hij nog overtreding bijvoegen; hij zou onder ons in de handen klappen, en hij zou ons redenen vermenigvuldigen tegen God.
Ik zou zeggen: Lees het geheel eens door.Begin maar bij hoofdstuk 32 en dan tot en met 37.
Er staan dingen in die de barmhartige mensen nu wreed of onpastoraal noemen. Zo niet de Heilige Geest. Soms moet het eens opengelegd worden... Dat bedoelde is, met genade. Als er vrucht op mag gezien worden.