Emeritus als consulent

helma

Re: Emeritus als consulent

Bericht door helma »

Terri schreef:Ik ken een vacante- gemeente waar inderdaad een emeritus-predikant pastorale bezoeken brengt, cathechisatie geeft, en regelmatig de sacramenten bediend.
Bij ons doet Ds de Butter dat allemaal; op de catechisatie na.
Die doet Ds de Romph.
Ds De Butter komt gemiddeld twee zondagen in de maand en geeft ook Bijbelkring.
Terri

Bericht door Terri »

Ik heb weleens gedacht, zouden deze mannen verplicht met emeritaat zijn gegaan, want ze zijn nog zo fit.
priscilla

Bericht door priscilla »

Een em. pred. kan allerlei taken uitvoeren, maar zit hij ook kerkenraadsvergaderingen voor? Dat is nl. echt een taak voor de consulent. Ik vraag me zelf af of een kerk. verg. wel wettige besluiten kan nemen zonder predikant, maar dit is misschien niet in iedere kerk hetzelfde. Zulke dingen staan allemaal in de kerkorde. Ook de leeftijd van aftreden.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

ik vind het soms wel onbegrijpelijk als een predikant vervroegd emeritaat aanvraagt en vervolgens nog overal en nergens bijstand pastoraat verleent.
helma

Bericht door helma »

Terri schreef:Ik heb weleens gedacht, zouden deze mannen verplicht met emeritaat zijn gegaan, want ze zijn nog zo fit.

nou fit.....
ik denk dat je je vergist
als predikant ben je verplicht al die dingen te doen; je moet 24 uur per dag er zijn voor de gemeente
Dat heb je als emeriti natuurlijk niet. De meeste verantwoordelijkheid is van je af.
je doet nog wat je kán, maar dat is niet half zo veel als je dat als predikant deed

en het hangt ook wel van de grootte van de gemeente af. Wij zijn maar een klein groepje, dus dan heb je sowieso minder pastorale bezoeken e.d.
Bovendien neemt gelijk een ander het over als je tussendoor of ineens toch niet meer kan.
Terri

Bericht door Terri »

helma schreef:nou fit.....

Denk dat je hier gelijk in hebt.
Terri

Bericht door Terri »

sorry citeren enz. gaat nog niet helemaal lekker.
:bobo
Ik zal veel oefenen
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

helma schreef:
Terri schreef:Ik heb weleens gedacht, zouden deze mannen verplicht met emeritaat zijn gegaan, want ze zijn nog zo fit.

nou fit.....
ik denk dat je je vergist
als predikant ben je verplicht al die dingen te doen; je moet 24 uur per dag er zijn voor de gemeente
Dat heb je als emeriti natuurlijk niet. De meeste verantwoordelijkheid is van je af.
je doet nog wat je kán, maar dat is niet half zo veel als je dat als predikant deed

en het hangt ook wel van de grootte van de gemeente af. Wij zijn maar een klein groepje, dus dan heb je sowieso minder pastorale bezoeken e.d.
Bovendien neemt gelijk een ander het over als je tussendoor of ineens toch niet meer kan.
De druk is er bij een emeritus af. Alhoewel predikanten als Ds.Verweij, Ds.Kleppe en Ds.van Gelder(alle drie jaargenoten op de Theologische School) er ook doordeweeks nog 'lustig op los' preken. Voor zover ik weet was Ds.R.Boogaard consulent van Oosterend op Texel toen in de classis Amsterdam alleen Ds.T.M.van Dijk stond.
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

freek schreef:
jvdg schreef:Voorzover mij bekend is de HHK emeritus-predikant Ds. Veldman consulent van een tweetal gemeentes in de Alblasserwaard.
Op de website van de HHK is hier echter niets over te vinden.
Nee hoor, hij is alleen hulp in het pastoraat.

Moet een hulp in het pastoraat bevestigd worden? Het viel mij destijds op dat er toen twee bevestigingsdiensten aangekondigd werden. Volgens mij is ds. Veldman meer dan hulp in het pastoraat. Gezien de preekbeurten in de krant preekt hij elke zondag in een van die twee gemeenten, en soms ook nog door de week.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

priscilla schreef:Een em. pred. kan allerlei taken uitvoeren, maar zit hij ook kerkenraadsvergaderingen voor? Dat is nl. echt een taak voor de consulent. Ik vraag me zelf af of een kerk. verg. wel wettige besluiten kan nemen zonder predikant, maar dit is misschien niet in iedere kerk hetzelfde. Zulke dingen staan allemaal in de kerkorde. Ook de leeftijd van aftreden.
Bij ons presideert de consulent NIET bij kerkenraadsvergaderingen. Hij functioneerd alleen in gevallen van nood, alsook dat hij de beroepbrieven ondertekenen moet....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Kensington

Bericht door Kensington »

Een voorbeeld als hulp-predikant is bijv. Ds. Moerkerken in Cappele aan den Ijssel.

Ds. Mol is ook enkele jaren hulp-predikant geweest in Drachten(ger.gem). Hij was toen met emeritaat gegaan vanuit Rijssen.

Ds. Hage was het ook enkele jaren, ik meen in Kruiningen.
En zo zullen er wel enkele meer te noemen zijn...

Dus jullie wisten er dus wel enkele te noemen die emritus zijn, en toch consulent zijn van een gemeente.
Gezien het predikanten te kort in verschillende kerk verbanden helemaal niet gek, maar ja, je zou zeggen, ze gaan toch
niet voor niets met emeritaat!?
freek

Bericht door freek »

Kensington schreef:Een voorbeeld als hulp-predikant is bijv. Ds. Moerkerken in Cappele aan den Ijssel.

Ds. Mol is ook enkele jaren hulp-predikant geweest in Drachten(ger.gem). Hij was toen met emeritaat gegaan vanuit Rijssen.

Ds. Hage was het ook enkele jaren, ik meen in Kruiningen.
En zo zullen er wel enkele meer te noemen zijn...

Dus jullie wisten er dus wel enkele te noemen die emritus zijn, en toch consulent zijn van een gemeente.
Gezien het predikanten te kort in verschillende kerk verbanden helemaal niet gek, maar ja, je zou zeggen, ze gaan toch
niet voor niets met emeritaat!?
In de HHK en PKN moet je met je 65e met emeritaat. Maar wat is er mis mee om dan nog een consulentschap te vervullen?
priscilla

Bericht door priscilla »

In de HHK en PKN moet je met je 65e met emeritaat. Maar wat is er mis mee om dan nog een consulentschap te vervullen?

Omdat bij een kerkenraadsvergadering een dienstdoend pred. aanwezig moet zijn. In ieder geval om besluiten te nemen. Dus geen em. pred.
Als gemeenten wel een em. pred. als consulent hebben en deze ook kerk. verg. bezoekt, dan is dit niet volgens de kerkorde.
Laatst gewijzigd door priscilla op 27 nov 2009, 19:22, 3 keer totaal gewijzigd.
vlinder

Bericht door vlinder »

priscilla schreef:
Omdat bij een kerkenraadsvergadering een dienstdoend pred. aanwezig moet zijn. In ieder geval om besluiten te nemen. Dus geen em. pred.
Als gemeenten wel een em. pred. als consulent hebben en deze ook kerk. verg. bezoekt, dan is dit niet volgens de kerkorde.
@ Priscilla: Je kunt rechtsonderin op citeer klikken. Dan hoef je er zelf nog iets onder te typen en klaar. Je kunt ook eerst op voorbeeld klikken voor je de post op slaat. Dat houdt de discussie een beetje leesbaar.

@ Refo: Zoals al opgemerkt is het niet 60 maar 65. Daarnaast: jij bent toch ook blij dat je kunt stoppen op je 65e, al zal dat nog niet zeker zijn? Waarom moet een predikant tot zijn dood doorgaan? En dat ze niet stoppen is een feit, want ze preken nog vaak, doen pastoraal werk en zijn mentor van studenten. Al met al doen de meeste predikanten na hun 65e meer dan een gemiddelde VUT-ter is mijn bescheiden mening.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

vlinder schreef:
@ Refo: Zoals al opgemerkt is het niet 60 maar 65. Daarnaast: jij bent toch ook blij dat je kunt stoppen op je 65e, al zal dat nog niet zeker zijn? Waarom moet een predikant tot zijn dood doorgaan? En dat ze niet stoppen is een feit, want ze preken nog vaak, doen pastoraal werk en zijn mentor van studenten. Al met al doen de meeste predikanten na hun 65e meer dan een gemiddelde VUT-ter is mijn bescheiden mening.
Ja, ik meen ook niet dat ze zich doodwerken moeten....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie