jvdg schreef:jakobmarin schreef:je kunt niet om het feit heen dat heel veel mensen dit boek gelezen hebben en met allerlei vragen zitten rondom het christendom. En als je dan zelf dit boek niet gelezen heb, met de juiste commentaren erbij, sta je met een mond vol tanden tegenover je collega's en medestudenten en mis je het moment om over het echte evangelie te spreken.
Paulus haalde op de Areopagus ook een wereldlijke dichter aan (die schreef over astronomie en griekse mythologie), dus kende ook zijn klassiekers van die tijd.
Dus, nee is zeker geen tijdsverspilling als je daarover kan spreken met anderen!
Je gaat ons hier toch niet vertellen dat dit boek een klassieker is?
Volgens mij is Dan Brown, en in ieder geval de Da Vinci Code, intussen behoorlijk passe (hoe kan ik accentjes zetten?). Weinig mensen zullen nu nog met prangende vragen rondlopen, dus met die mond vol tanden zal het reuze meevallen. Bovendien is de Da Vinci Code niet echt een blijvertje (of een klassieker, om het wat netter uit te drukken), vanwege de slechte stijl.
De een zal ook gevoeliger zijn voor dergelijke boeken dan de ander. Ik weet van mijzelf dat het niet wijs is om zo'n boek te lezen (heb 'm wel ooit aangeschaft, toen ik dacht dat het een klassieker was, maar hij staat ongelezen in de kast). Er blijft teveel hangen wat mij in verwarring kan brengen, en ik moet er veel te lang over nadenken. Terwijl ik van iemand anders hoorde dat hij 'm gelezen had, dacht: wat een vaag boek, en het weer naast zich neerlegde.