Zita schreef:Of je choreograaf kunt worden, hangt enorm af van je visie op dans.
Hoewel ik in het algemeen teugen dansen ben, weet ik niet of ik op bijbelse gronden bijvoorbeeld klassiek ballet meteen zou moeten afwijzen.
Zoals voetbaltrainers meestal oud-voetballers zijn, die na hun actieve loopbaan toch met de sport bezig willen blijven en dus teams gaan coachen, zo zijn choreografen in de regel gewezen dansers. Hoe zou je ook een choreografie kunnen maken als je niet zelf op professioneel niveau gedanst hebt?
Een carrière als professioneel danser lijkt me moeilijk te verenigen met onze principes. Niet om het dansen op zich, wel om het wereldje waarin je dan terecht komt. Een wereldje waarin het draait om het uiterlijk, om het zinnelijke, een wereldje waar men het niet zo nauw neemt met de zedelijkheid, een milieu waarin homosexualiteit eerder regel dan uitzondering is en waar dat ook allemaal "moet kunnen". Wie daarin professioneel bezig wil zijn, zal ook nauwelijks om zondagsarbeid heen kunnen.