-DIA- schreef:Luther schreef:-DIA- schreef:
Als DE SAAMBINDER niet door de jeugd wordt gelezen is dat een kwalijke zaak!
Ik weet niet hoe het in andere gemeenten is, maar hier krijgt ieder stel dat in het
huwelijk treedt, van de kerkenraad een abonnement op DE SAAMBINDER cadeau,
voor een half jaar geloof ik...
Wie kerkelijk meeleeft zal ook het kerkelijk orgaan willen lezen. Dacht ik...
DIA, hier reageer je precies als al die ambtsdragers die eigenlijk geen flauw benul hebben wat er onder jongeren speelt en leeft; hoe ze denken en waar ze mee bezig zijn.
Natuurlijk lezen slechts zeer weinig jongeren de SB. En dat kan ik nog begrijpen ook. De zaken die erin geschreven worden, staan zo ontzettend ver van hun bed af. Ik merk in mijn omgeving dat dat overigens ook voor steeds meer ouderen gaat gelden. Ik zou de SB compleet anders willen vullen, maar dat is volleidg off-topic.
Dat kan slechts 2 dingen inhouden: òf de kerk moet radicaal veranderen.
òf de jeugd moet radicaal veranderen...
Wat zou je kiezen? De veilige weg, de vertrouwde weg, de beproefde weg...
Of nieuwe wegen, met een groot gevaar dat nieuwe wegen ook een nieuwe leer
zal betekenen in de praktijk... (
denk ook aan dat hele HeartCry gedoe!)
Nee, je maakt hier een oneigenlijke tegenstelling.
De kerk hoeft niet te veranderen, althans haar kernboodschap niet; wellicht wel de focus van de artikelen in de SB. Die moeten veel meer aansluiten bij waar de gemeenteleden zich in hun denkwereld bevinden. Om van daaruit lijnen te trekken, theologisch onderwijs te geven, en graag ook opbouwend en niet alleen de nagtieve kanten belichtend van bepaalde ontwikkelingen.
Want het zijn echt niet alleen randfiguren die de SB ongelezen laten, maar ook fijne, betrokken gemeenteleden (en ook wel ambtsdragers) die moe worden van de toon van bepaalde artikelen. Men heeft het gevoel dat de auteurs niet naast hen staan, maar ver boven hen, verkerend in een andere wereld.
(Ik realiseer me dat er positieve uitzonderingen zijn, zoals de serie van ds. Terlouw over ziek-zijn, de artikelen van ds. Golverdingen, en voorheen de commentaren van ds. Visscher, van wie ik het gevoel heb dat hij niet meer mag schrijven in de SB).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)