Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door Ander »

Luther schreef:
Mister schreef:Als je er serieus moeite mee hebt kun je toch aangeven niet op zondag te willen werken of het contract beëindigen?
Ja, maar de onderliggende stelling van ds. Van Aalst is: "Er zitten in onze gemeenten inmiddels veel gezinnen, bij wie de zondagse kerkdienst niet meer dan sleur / gewoonte is, terwijl het ze helemaal niets zegt. Het zijn mensen op wie uiterlijk niet veel is aan te merken, maar ondertussen is men zeer materialistisch. En hoe kun je nu - schijnbaar binnen de grenzen van de groepscode en de principes - een leuke zakcent verdienen? Wel, door als moeder zoveel mogelijk op zondag te werken. Niemand kan er wat van zeggen, er rolt lekker veel in het laadje, en je bent ook mooi af van die saaie, jou niets-zeggende kerkdiensten."

Ik denk dat ds. Van Aalst een punt heeft!
Wat een ongelofelijke, vooringenomen, veroordelende, onchristelijke inlegkunde is dit, zeg. Kostelijk, we kunnen weer een schop geven. Hij heeft het vast zo bedoeld, zeker!

Ik heb gezegd....
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door Bureaucraat »

Wilhelm schreef: Dat dit de inkomsten zijn om nu net de tweede of de derde vakantie te betalen wordt voor het gemak maar even verzwegen.
Waarom generaliseer jij? Ik ken heel veel gezinnen die het salaris van de vrouw nodig hebben om het draaiende te houden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door helma »

werken der barmhartigheid lijken mij meer gratis diensten.

mijn zus had ooit een kraamverpleegster (BKG) die de zondag niet uitbetaald wilde hebben
respect!!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door memento »

De vraag is: Wat vinden we van vrouwen (en helaas komt dat in onze gezindte, óók in de rechterflank, nog aardig wat voor) die ALLEEN de weekenden werken?
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door Ander »

Bureaucraat schreef:
Wilhelm schreef: Dat dit de inkomsten zijn om nu net de tweede of de derde vakantie te betalen wordt voor het gemak maar even verzwegen.
Waarom generaliseer jij? Ik ken heel veel gezinnen die het salaris van de vrouw nodig hebben om het draaiende te houden.
Klopt. Maar ik ken ook best wat gezinnen die het erg goed hebben en waarvan vrouw lief toch meer dan gemiddeld zondags werkt.

Kijk, ik vind het prima wanneer een getrouwde moeder een contract heeft in het ziekenhuis en naar rato op zondag werkt. Een fulltimer werkt 2 weekenden in de maand ruwweg, dus werk je 50% dan vind ik het acceptabel dat je 1 weekend per maand werkt. Maar ga niet extra op zondag werken omdat het zo handig uitkomt omdat je geen oppas kan regelen. Dat is principieel onaanvaardbaar, vind ik.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door helma »

memento schreef:De vraag is: Wat vinden we van vrouwen (en helaas komt dat in onze gezindte, óók in de rechterflank, nog aardig wat voor) die ALLEEN de weekenden werken?
principieel onaanvaardbaar
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door Auto »

Ander schreef:
Luther schreef:
Mister schreef:Als je er serieus moeite mee hebt kun je toch aangeven niet op zondag te willen werken of het contract beëindigen?
Ja, maar de onderliggende stelling van ds. Van Aalst is: "Er zitten in onze gemeenten inmiddels veel gezinnen, bij wie de zondagse kerkdienst niet meer dan sleur / gewoonte is, terwijl het ze helemaal niets zegt. Het zijn mensen op wie uiterlijk niet veel is aan te merken, maar ondertussen is men zeer materialistisch. En hoe kun je nu - schijnbaar binnen de grenzen van de groepscode en de principes - een leuke zakcent verdienen? Wel, door als moeder zoveel mogelijk op zondag te werken. Niemand kan er wat van zeggen, er rolt lekker veel in het laadje, en je bent ook mooi af van die saaie, jou niets-zeggende kerkdiensten."

Ik denk dat ds. Van Aalst een punt heeft!
Wat een ongelofelijke, vooringenomen, veroordelende, onchristelijke inlegkunde is dit, zeg. Kostelijk, we kunnen weer een schop geven. Hij heeft het vast zo bedoeld, zeker!

Ik heb gezegd....
En als dit nou vaak voorkomt? Ik zie het bij de plaatselijke kerken veel gebeuren. En hoe weet ik het van verschillend gezinnen? Nou omdat kinderen het gewoon op school vertellen. Mama moet werken want we hebben een groot huis en van die extra centjes kan mama wat leuke dingen doen .......... Waarom schiet iedereen gelijk in de verdediging? Het is toch een feit dat het steeds mee gebeurd en dat er ook nog gezegd wordt, "ach dan mis ik de kerkdienst, maar ik ga toch al naar de bijbelstudiekring".

Het zijn toch feiten dat onder het mom van "werken van Barmhartigheid" er een hele boel wordt rechtgepraat en vervolgens leiden de goeden onder de slechten en krijgen een stempel opgedrukt.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door Josephus »

memento schreef:De vraag is: Wat vinden we van vrouwen (en helaas komt dat in onze gezindte, óók in de rechterflank, nog aardig wat voor) die ALLEEN de weekenden werken?
Om die vraag te kunnen beantwoorden zul je eerst de reden van dat verschijnsel moeten weten. Niet iedereen zal dit doen om luxe dingen te kunnen bekostigen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door Josephus »

helma schreef:werken der barmhartigheid lijken mij meer gratis diensten.

mijn zus had ooit een kraamverpleegster (BKG) die de zondag niet uitbetaald wilde hebben
respect!!
Respectabel, maar houd je daarmee toch jezelf niet een beetje voor de gek? Het blijft evengoed werken, het enige verschil met je collega's is dat zij (voor precies hetzelfde werk) wel uitbetaald krijgen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door JolandaOudshoorn »

memento schreef:De vraag is: Wat vinden we van vrouwen (en helaas komt dat in onze gezindte, óók in de rechterflank, nog aardig wat voor) die ALLEEN de weekenden werken?
ik wist niet dat dit voorkomt. En daar zou ik wel wat vraagtekens bij willen zetten.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door memento »

Josephus schreef:
memento schreef:De vraag is: Wat vinden we van vrouwen (en helaas komt dat in onze gezindte, óók in de rechterflank, nog aardig wat voor) die ALLEEN de weekenden werken?
Om die vraag te kunnen beantwoorden zul je eerst de reden van dat verschijnsel moeten weten. Niet iedereen zal dit doen om luxe dingen te kunnen bekostigen.
Dan nog blijft de vraag: Áls financiële noodzakelijkheid dringt tot extra inkomsten, is alleen weekenden werken de meest verantwoorde manier?

Daarnaast: Ik ken een aantal van zulke gevallen, en allen wonen in een groot, duur huis, met minstends 1 (en vaak 2) dure auto's voor de deur, en zelf en de kinderen met dure merken kleding aan. Dus als financiële noodzaak de oorzaak van het werken zou zijn, zijn er in die gevallen genoeg mogelijkheden om te bezuinigen, en zó de financiële noodzaak weg te nemen...
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door Josephus »

memento schreef:Dan nog blijft de vraag: Áls financiële noodzakelijkheid dringt tot extra inkomsten, is alleen weekenden werken de meest verantwoorde manier?
Zeker. Maar ook op die vraag valt geen universeel antwoord te geven.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door memento »

Josephus schreef:
memento schreef:Dan nog blijft de vraag: Áls financiële noodzakelijkheid dringt tot extra inkomsten, is alleen weekenden werken de meest verantwoorde manier?
Zeker. Maar ook op die vraag valt geen universeel antwoord te geven.
Natuurlijk valt daar wel een universeel antwoord op te geven: Als de situatie echt zó erg is, dat het gezin al in een klein huis woont, geen of een goedkope auto heeft, in goedkope kleren loopt, etc en dan nog niet rond kan komen, en werken doordeweeks is ECHT onmogelijk, dan is dat m.i. een geval waar de diakonie nodig moet inspringen. In alle 99,99999% van de gevallen volstaat een NEEN als antwoord op die vraag...
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door Bureaucraat »

memento schreef: Daarnaast: Ik ken een aantal van zulke gevallen, en allen wonen in een groot, duur huis, met minstends 1 (en vaak 2) dure auto's voor de deur, en zelf en de kinderen met dure merken kleding aan. Dus als financiële noodzaak de oorzaak van het werken zou zijn, zijn er in die gevallen genoeg mogelijkheden om te bezuinigen, en zó de financiële noodzaak weg te nemen...
En dan nog ben jij niet degene die daar iets over hoeft te vinden, omdat je helemaal niets afweet van de financiële situatie.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Werken van barmhartigheid niet altijd alleen barmhartig?

Bericht door refo »

Mister schreef:Onderstaand artikel stond in de Saambinder en werd overgenomen in het RD
RefDag schreef:De Saambinder

Op zaterdag en zondag zijn de vaders thuis. Dan kan moeder aan de slag. Financieel is dat aantrekkelijk. Maar is het ook wenselijk? vraagt ds. G. J. van Aalst zich af in De Saambinder, het kerkelijk orgaan van de Gereformeerde Gemeenten.

„Er zijn ook leden die je soms ...........

Er mogen maar 50 woorden geciteerd worden (http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 59#p391659)

De overige 298 woorden van het artikel kunt u vinden op http://www.refdag.nl/artikel/1442332/Ke ... inder.html
---Auto---
Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze constructie nog niet zo ben tegengekomen. Komt dit voor en zo ja, wat is de drijfveer dan? Uit het stuk hierboven maak ik op dat dat evenzeer een financieel motief kan zijn. Of is het in de zorg zo bijzonder slecht gesteld met de hoeveelheid en beschikbaarheid van het personeel?
Ik denk dat de Saambinder het geen probleem zal vinden dat dit verder verspreid wordt. Verre van dat.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie