Tiberius schreef:Hendrikus schreef:Ef. 5: 19 en Kol. 3: 16, de bekende woorden over "psalmen, lofzangen en geestelijke liederen" staan overigens
juist in het NT

Dat wel, maar van muziekinstrumenten lees ik niets meer in het NT. Ook niet van "nieuwe liederen" (voor de gemeente, wel uiteraard het nieuwe lied, dat voor de troon van het Lam gezonden wordt).
Misschien lees je er niets over omdat dat al wel duidelijk was? Of omdat het gebruik van instrumenten erg per plaats verschilde? Of omdat de cultuur daar wat anders was en men meer zonder instrumenten zong, omdat die gemeenten daar geen mogelijkheden voor hadden of het niet hoefden.
Ik lees in het NT ook nergens dat een man geen vrouwenkleren mag dragen en een vrouw geen mannenkleren. Dat zegt velen ook niet zoveel
Tiberius schreef:Josephus schreef:Tiberius schreef:Marco schreef:Als we een ander lied zingen, betekent dat niet dat we iets naast of boven de psalmen zetten. We zingen dan een lied, tot eer van God.
In plaats van een psalm?
Flauw. Natuurlijk zing je zo'n gezang
in plaats van een psalm. Net zo goed als dat andersom ook het geval is. Je kunt ze moeilijk op hetzelfde moment allebei tegelijk zingen.
Hoezo flauw?
In de eredienst kan je maar een beperkt aantal liederen zingen. Dan is het óf een Psalm, een berijmd bijbelgedeelte waarmee je de kinderen van God in het hart kijkt, óf een zelfverzonnen gezang. Dan is de keus niet zo moeilijk toch?
Dus zing je Psalmen en gezangen.... in plaats van alleen maar Psalmen. Helemaal in de lijn van het NT. Psalmen, hymnen en geestelijke liederen. Het is onzinnig om te gaan discussieren over wat dan belangrijker is ofzo.... Psalmen en andere liederen vullen elkaar aan. Daarom zing je ze beiden. Wat wil je dan.... stellen dat ieder gezang dat gezongen wordt niet goed is, omdat je dan ook een Psalm had kunnen zingen? Dan zing je toch een extra lied? Problem solved. Overigens vind ik die gezangen meerwaarde hebben en dus belangrijk om ze naast de Psalmen ook te zingen. Je doet nu alsof gezangen die meerwaarde helemaal niet hebben.
In het Nieuwe Testament zien we een flink stuk versobering op het gebied van zingen en muziek ten opzichte van het Oude Testament. Dat geeft ook te denken.
Waar zie jij dat dan? Ik lees er helemaal niet zoveel over hoe te zingen en met welke instrumenten. En dat wil niet zeggen dat men dus niet meer zong, of niet met instrumenten, of dat het soberder werd. Daar kunnen zoveel redenen voor zijn. Ik heb het idee op basis van de paar dingen die er over staan in het NT, dat men verder ging in de lijn van het OT en dat er helemaal niets soberder werd ofzo... hooguit werd het gebruik van instrumenten door omstandigheden en andere cultuur wat anders, maar soberheid? Onderbouw het eens!