Zieken(huis)bezoek op zondag?

albion

Re: Zieken(huis)bezoek op zondag?

Bericht door albion »

artistiek schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Het valt me weer op dat velen zich in allerlei bochten wringen om toch maar twee keer naar de kerk te kunnen
gaan; of daar 's mensen zaligheid vanaf hangt.
Wat gebied God o.a. in het 4e gebod? ...dat ik, inzonderheid op den Sabbat, dat is, op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kom

Mij valt het juist op dat er mensen zijn die zich in alle bochten wringen om als het eventueel kan maar 1 keer te kunnen of liever helemaal niet.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

artistiek schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Het valt me weer op dat velen zich in allerlei bochten wringen om toch maar twee keer naar de kerk te kunnen
Wat gebied God o.a. in het 4e gebod? ...dat ik, inzonderheid op den Sabbat, dat is, op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kom
Dat lees je in de Heid. Catechismus. Daar staan in Zondag 38 mooie dingen in. Maar aan het oude Israël waar dit gebod in de eerste plaats aan is gegeven; gingen die op de sabbat naar een dienst of iets dergelijks? Je leest er niet van, de HC is een afgeleide van het gebod aan Israël, wij als gemeente mogen, maar moeten niet. Het gaat om de innerlijke gestalte van ons hart. Dan is het niet alleen de eerste dag van de week, waarin we onze godsdienstplichten vervullen, maar dan zijn wij alle dagen van de week vervuld met de dienst aan God en de naasten.
Auto

Bericht door Auto »

Toeschouwer schreef:
artistiek schreef:
Dat lees je in de Heid. Catechismus. Daar staan in Zondag 38 mooie dingen in. Maar aan het oude Israël waar dit gebod in de eerste plaats aan is gegeven; gingen die op de sabbat naar een dienst of iets dergelijks? Je leest er niet van, de HC is een afgeleide van het gebod aan Israël, wij als gemeente mogen, maar moeten niet. Het gaat om de innerlijke gestalte van ons hart. Dan is het niet alleen de eerste dag van de week, waarin we onze godsdienstplichten vervullen, maar dan zijn wij alle dagen van de week vervuld met de dienst aan God en de naasten.
En daar gaan we weer ......... waarom niet naar de plek gaan waar de Heere spreekt? En op de innerlijke gestalte van ons hart daar zou ik niet zo gauw op vertrouwen.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Er kan hier niet gewoon gediscussieerd worden blijkbaar, helaas.
Dus: die zieke bezoeken op zondag is niet zo belangrijk. Ik vind het erg liefdeloos en hard zoals sommige reacties zijn. Jammer. Het gebod van de liefde tot de naaste (wie dat ook dan moge zijn) is hier ver te zoeken! Dat gebod geldt ook, ja juist op zondag. Van twee keer op zondag naar de kerk, daar hangt je zaligheid heus niet vanaf.
Ik geloof dat velen hier erg 'ik'-gericht zijn en met het vingertje wijzen naar hen die op sommige punten een wat andere mening hebben.
Lassie

Bericht door Lassie »

wij hebben maar 1 dienst op een zondag. :blush
Lassie

Bericht door Lassie »

Ik probeer zo mijn agenda te plannen dat ik niet alleen op zondag op bezoek hoef te gaan bij een zieke.

Want ik kan me niet voorstellen dat je alle 6 dagen in de week je agenda vol heb staan.
artistiek

Bericht door artistiek »

Eppo Gremdaat schreef:Er kan hier niet gewoon gediscussieerd worden blijkbaar, helaas.
Dus: die zieke bezoeken op zondag is niet zo belangrijk. Ik vind het erg liefdeloos en hard zoals sommige reacties zijn. Jammer. Het gebod van de liefde tot de naaste (wie dat ook dan moge zijn) is hier ver te zoeken! Dat gebod geldt ook, ja juist op zondag. Van twee keer op zondag naar de kerk, daar hangt je zaligheid heus niet vanaf.
Ik geloof dat velen hier erg 'ik'-gericht zijn en met het vingertje wijzen naar hen die op sommige punten een wat andere mening hebben.
Het gaat om wat er het zwaarste weegt: de liefde tot God en Zijn dienst of de eenzaamheid van de naaste. De Heiland zei zelf in Zijn omwandeling op aarde: Volg Mij, en laat de doden hun doden begraven... Ik wil maar aangeven, als we werkelijk liefde kennen voor de Heere en Zijn dienst dan laten we (als het kan) onze plaats geen enkele zondag leeg en dan blijft er heus nog wel tijd genoeg over om onze naaste te bezoeken...
samanthi

Bericht door samanthi »

Mijn vader is, in 1980, op een zondag gestorven in het ziekenhuis, onze gemeente was vacant, er was niemand van de kerkenraad, we stonden er alleen voor, de schoonvader van mijn zus die ouderling in een andere kerk was is toen gekomen en heeft gedaan wat onze eigen kerkenraad verzaakt heeft, die vonden het achteraf niet gepast dat er een ouderling van een andere kerk geweest was. Ik vind dit erg krom.
gr Samanthi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Eppo Gremdaat

Tiberius schreef:Dat ben ik met je eens.
Alleen zie ik dat de topicstarter de middagdienst verzuimt om bij allerlei vage kennisjes op bezoek te gaan, waar hij in de week kennelijk niet aan toekomt.
Dat is niet goed.
Ik vind dat een zeer hatelijke opmerking! 'Vage kennisjes'. Nou, en???
Het topic is door mij gestart in zijn algemeenheid en het gaat niet over mij.

En 'Artistiek': het is altijd makkelijk om met bepaalde bijbelteksten te gooien. Wie heeft het over 'doden' en ...'volg Gij mij', als het goed is doe je dat in zijn totaliteit. Dus: desnoods op zondag die zieke bezoeken.
samanthi

Bericht door samanthi »

Hoe zit het met het kalf in de put.
de ezel laten drinken
mag men goed doen op de sabbath?
enz...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
refo

Bericht door refo »

Eppo Gremdaat schreef:
Tiberius schreef:Dat ben ik met je eens.
Alleen zie ik dat de topicstarter de middagdienst verzuimt om bij allerlei vage kennisjes op bezoek te gaan, waar hij in de week kennelijk niet aan toekomt.
Dat is niet goed.
Ik vind dat een zeer hatelijke opmerking! 'Vage kennisjes'. Nou, en???
Het topic is door mij gestart in zijn algemeenheid en het gaat niet over mij.

En 'Artistiek': het is altijd makkelijk om met bepaalde bijbelteksten te gooien. Wie heeft het over 'doden' en ...'volg Gij mij', als het goed is doe je dat in zijn totaliteit. Dus: desnoods op zondag die zieke bezoeken.
Och Eppo. Trek het je niet aan. We lezen ook van kerkbloemen in je bijdrage. Dan weten we al genoeg. Bloemen.... :hum
Je opponenten vinden het juist wel goed dat je maar één keer naar díé kerk gaat. ;)
Ze bedoelen dat ze liever tweemaal naar hun eigen kerk gaan en de zieken de zieken laten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

zucht... Lezen, alstublieft.
Niemand pleit hier voor het laten verkommeren van zieken ofzo.
artistiek

Bericht door artistiek »

Eppo Gremdaat schreef:het is altijd makkelijk om met bepaalde bijbelteksten te gooien. Wie heeft het over 'doden' en ...'volg Gij mij', als het goed is doe je dat in zijn totaliteit. Dus: desnoods op zondag die zieke bezoeken.
Het ging daarin om de afweging die gemaakt moet worden van wat is belangrijker, Hem volgen of een dode begraven... en als we deze afweging moeten maken bij een kerkdienst en ziekenbezoek (wat veel minder 'noodzakelijk' is dan een dode begraven) dan moeten we onszelf eerlijk afvragen, wat vind ik belangrijker...
Uiteraard, er zijn altijd uitzonderingen. De Heere Jezus bedoelde ook niet dat we oneerbiedig met de dood om moeten gaan. Maar Hij wilde deze les meegeven dat we zo makkelijk zeggen: het hangt niet van één kerkdienst af... of ik ga toch een keer... of ik lees wel een goed boek... Zeker ook bij een weekdienst zijn de argumenten om niet te gaan menigvuldig.
Laatst gewijzigd door artistiek op 09 okt 2009, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef: Je opponenten vinden................
Ze bedoelen dat ze liever tweemaal naar hun eigen kerk gaan en de zieken de zieken laten.
Ik heb recentelijk 8 weken in het ziekenhuis gelegen.
Het heeft me ook op zondag niet aan bezoek ontbroken.
De bezoekers hebben er geen kerkdienst voor behoeven te verzuimen.
Zelfs niet toen het ziekenhuis wat verder van huis was.
Eppo Gremdaat

jvdg schreef:]

.......De bezoekers hebben er geen kerkdienst voor behoeven te verzuimen.
Zelfs niet toen het ziekenhuis wat verder van huis was.

En als dat nu eens wel het geval zou zijn geweest, zou de Heer dan (met eerbied gesproken) dan een aantekening gemaakt hebben.......
Gesloten