Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten
-
Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten
Aanvulling. De kanttekening zegt bij Numeri 5:22
Amen is een woord hetwelk de Hebreeën gebruiken:
I. in het toestemmen van enige zaak
II. in het bevestigen en verzekeren van enig verhaal
III. in het wensen van enig goed
IV. In het aannemen en verwachten van enig kwaad dat gedreigd wordt
Het wordt somtijds verdubbeld, om de betekenis te vermeerderen en te versterken.
Waarschijnlijk wordt op het forum (vooral) de eerste (en tweede) betekenis gebruikt.
Toch zou ik het zelf i.v.m. Openbaring 3:14 niet zo gauw/graag doen.
Het wordt somtijds verdubbeld, om de betekenis te vermeerderen en te versterken.
Waarschijnlijk wordt op het forum (vooral) de eerste (en tweede) betekenis gebruikt.
een posting die ik beantwoord met ........( amen)
ik denk ook dat de beantwoorders dit bedoelen met amen, maar deel je gevoel
ik denk ook dat de beantwoorders dit bedoelen met amen, maar deel je gevoel

onlangs las ik ergens 'internet als zendingveld'. en; kan je bijv. op internet iemand een glas koud water geven?
is internet wel iets anders dan het gewone leven?
desondanks voel ik aan duizend kanten dat het enorm oprecht bedoeld is, deze kanselboodschap.
hervormde heeft misschien op een punt wel gelijk. zelf kunnen we het niet, regels volgen. dan zullen we keer op keer falen.
nog veel belangrijk dat hedendaagse regels stellen is het verkondigen van de kern van de Bijbel.
'Och Heer', och wierd' mijn ziel door U gered'.
desondanks voel ik aan duizend kanten dat het enorm oprecht bedoeld is, deze kanselboodschap.
hervormde heeft misschien op een punt wel gelijk. zelf kunnen we het niet, regels volgen. dan zullen we keer op keer falen.
nog veel belangrijk dat hedendaagse regels stellen is het verkondigen van de kern van de Bijbel.
Beamen (en dan niet in de zin van: gebruik makend van de beamer) is een heel gewoon Nederlands woord. Je bent het ermee eens, je beaamt het. In de grond staat er dan: je zegt amen, want dat is be-amen. Amen, het zal waar en zeker zijn: je moet het niet sacraler maken dan het is.-DIA- schreef:Nogal wat Amen zeggers...
Toch meen in dat we niet te snel Amen zouden moeten zeggen op menselijke woorden...
In de Bijbel wordt het niet te pas en te onpas gebruikt, en dat is geen mensenwoord.
Indien iemand spreekt, die spreke als de woorden Gods; indien iemand dient, die diene als uit kracht, die God verleent; opdat God in allen geprezen worde door Jezus Christus, Welken toekomt de heerlijkheid en de kracht, in alle eeuwigheid. Amen.
1 Petrus 4
~~Soli Deo Gloria~~
Dit ben ik niet met je eens. Zelfs de Atheners aanbaden een onbekende God. Waaruit weten wij dat er een God is? Uit het Woord en de natuur.hervormde schreef:
In een andere kerkbode las ik over de ingeschapen Godskennis. Zij hebben dat trapje uitgevonden om God te kunnen bereiken. Maar het zal nooit gaan. We zijn radicaal uit het beeld van God gevallen.
Toch zal van ons het beeld Gods geëist worden wat wij (Adam) ontvangen hebben in het paradijs, maar dat wij door de val verloren hebben.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Natuurlijk is het oprecht bedoeld. Ik zet alleen bij een aantal dingen vraagtekens, het korte haar en de broeken / leggings vooral.sela schreef:onlangs las ik ergens 'internet als zendingveld'. en; kan je bijv. op internet iemand een glas koud water geven?
Wat die andere zaken betreft, het ligt er aan hoe er mee wordt omgegaan. Internet is op zich niet slecht, DVD's zijn ook niet per definitie verkeerd. TV ook niet. De vraag is: Hoe ga je er mee om, wat doe je wel en niet? Het internet is inderdaad een zendingsveld, een nazorgveld, een gezellig sociaal veld... maar niet alleen dat. Wat doe je wel en niet? Zolang de lijn maar niet is: Niet van de wereld en ook niet in de wereld. Maar juist: Niet van de wereld maar wel in de wereld. Wat dat betreft heb ik respect voor mensen die op zo'n manier in de wereld staan en daar wat uitstralen en uitdragen. De makkelijke weg van alles maar mijden is niet altijd de beste weg en zorgt voor een grotere scheiding waardoor de kerk mensen niet meer bereikt met het evangelie. En dat is gevaarlijk. Je moet waarschuwen voor valkuilen van de linker en de rechterkant he

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Zo wordt ook Psalm 14 gebruikt: De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God. Zij verderven het, zij maken het gruwelijk met hun werk; er is niemand, die goed doet.albion schreef:Dit ben ik niet met je eens. Zelfs de Atheners aanbaden een onbekende God. Waaruit weten wij dat er een God is? Uit het Woord en de natuur.hervormde schreef:
In een andere kerkbode las ik over de ingeschapen Godskennis. Zij hebben dat trapje uitgevonden om God te kunnen bereiken. Maar het zal nooit gaan. We zijn radicaal uit het beeld van God gevallen.
Toch zal van ons het beeld Gods geëist worden wat wij (Adam) ontvangen hebben in het paradijs, maar dat wij door de val verloren hebben.
Het zal de vraag zijn of je dat zo mag uitleggen. In die tijd waren er geen atheïsten. Zo ook in Athene. In Psalm 14 gaat het over de mens die door zijn of haar werken laat zien: er is geen God. Hij houdt dus geen rekening met de HEERE. En die atheïsten zijn er nogal wat. Je had ze ook in de tijd van de apostel Jakobus (toon mij uw geloof uit de werken) en Johannes (als je broeder niet liefhebt, dan ook Christus niet).
God zal niet ons beeld terugeisen. We zijn niet naar maar in Gods beeld geschapen (Kohlbrugge, in Zijn beeld). Uit dat beeld, uit die gemeenschap zijn wij met de val weggewandeld. We hebben radicaal God de rug toegekeerd. Maar de HEERE heeft een weg in Zijn Zoon geopend. Wie hier op aarde door deze Weg gemeenschap met de HEERE mag oefenen, zal straks voor eeuwig in Zijn gemeenschap wandelen. Maar wie hier die Weg, dat bloed, onrein acht, voor hem of haar zal de breuk voor eeuwig zijn.
Met het trapje van de ingeschapen Godskennis kunnen we ook denken aan het zogeheten 'historisch geloof'. Het is een verfijnde vorm van het Remonstrantisme. Het zal toen goed bedoeld zijn, maar het verslaat nu zijn duizenden. Het is genoeg wanneer we voor God en Zijn gemeente belijdenis doen van het historisch geloof. Maar juist dit historisch geloof ontbreekt het aan herscheppend licht en legt daardoor een juk op het gezin en de gemeente dat niet te dragen is. Het ware geloof heeft amen (weer amen!) leren zeggen op de woorden van Jezus: Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. En vanuit die rust kan het geloof iedereen wijzen op deze rust.
- MarthaMartha
christelijke vrijheid?Genade door recht schreef:Aanvulling. De kanttekening zegt bij Numeri 5:22
volgens 1 en 2 mag het?
volgens 3 en 4 zou jij het niet doen?
dus doe jij het niet en laat je de ander vrij zelf te beslissen.....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- jakobmarin
Ik vind het opzich een goede en gemeende boodschap. Er staan veel dingen zijn, die maar al te waar zijn.
Echter, iedere keer terug komen op het korte haar, broeken, leggings etc. moet toch een keer je keel uithangen? Hier win je toch de strijd niet mee?
En 'gij geheel anders' begint niet met het anders-zijn, maar erachter komen dat je niet in de Ander bent, maar uit de duivel.
En zíjn we zo 'geheel anders' als het om auto- en huizenbezit gaat? Waarom geen wereldse kleren, maar wel wereldse (dure) auto's en huizen?
Als je perse wil dat er lang haar en geen broeken of leggings wordt gedragen door vrouwen, moet je zelf met paard en wagen gaan rijden. Dan ben je consequent, zoals de Amish.
Het is prima om de geboden aan te halen, je bent inderdaad vervloekt als je de wet niet houd. Maar wat dan, de wet gaan houden? Dat lukt ons nooit en helpt je nog niets ook.
Één weg is er om te bewandelen: Jezus
Echter, iedere keer terug komen op het korte haar, broeken, leggings etc. moet toch een keer je keel uithangen? Hier win je toch de strijd niet mee?
En 'gij geheel anders' begint niet met het anders-zijn, maar erachter komen dat je niet in de Ander bent, maar uit de duivel.
En zíjn we zo 'geheel anders' als het om auto- en huizenbezit gaat? Waarom geen wereldse kleren, maar wel wereldse (dure) auto's en huizen?
Als je perse wil dat er lang haar en geen broeken of leggings wordt gedragen door vrouwen, moet je zelf met paard en wagen gaan rijden. Dan ben je consequent, zoals de Amish.
Het is prima om de geboden aan te halen, je bent inderdaad vervloekt als je de wet niet houd. Maar wat dan, de wet gaan houden? Dat lukt ons nooit en helpt je nog niets ook.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
- denkertje21
Van Wikipedia:jakobmarin schreef: Als je perse wil dat er lang haar en geen broeken of leggings wordt gedragen door vrouwen, moet je zelf met paard en wagen gaan rijden. Dan ben je consequent, zoals de Amish.
Vanaf een jaar of 16 mogen Amish een paar maanden tot een paar jaar leven als de gemiddelde Amerikaan. Zo kunnen ze beter kiezen tussen het leven in de amish-gemeenschap of in de 'wereldse' Amerikaanse maatschappij. Dit wordt rumspringa (Nederlands: in het rond springen, ronddollen) genoemd. Ze mogen altijd terugkeren naar de Amishgemeenschap, onder de voorwaarde dat ze dan ook hun hele leven Amish blijven. Op deze wijze kunnen de jongeren ervaren wat er in de rest van de maatschappij zoal te koop is en kan de keuze voor een leven als Amish bewust worden genomen. Zo'n 85 tot 90 procent kiest ervoor om zich na de rumspringa weer bij de Amish aan te sluiten en bijna allen houden zich daarna de rest van hun leven ook aan die keuze. Bij dit definitieve aansluiten worden de jongvolwassenen ook gedoopt en nemen hun vaste plaats in de gemeenschap in.
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Dé Weg bewandelen is ál Zijn geboden onderhouden!jakobmarin schreef:Ik vind het opzich een goede en gemeende boodschap. Er staan veel dingen zijn, die maar al te waar zijn.
Ja natuurlijk. Dat gelooft iedereen wel. Maar het is niet: Zelf allemaal gebodjes bedenken en mensen opleggen om die ook te onderhouden!
Wat dat betreft zegt je reactie niets. Dit hadden de Farizeeen ook gezegd kunnen zeggen tegen Jezus en de discipelen toen Hij aangaf dat ze best aren mochten plukken op zondag. Ja maar de Weg bewandelen is toch al Zijn geboden onderhouden?
Iedereen, van de grootste dwaalleraar tot de oprechtste christen zal dit zeggen maar de vraag is: Welke geboden zijn van Hem en welke zijn menselijke bedenksels?
Wat dat betreft zegt je reactie niets. Dit hadden de Farizeeen ook gezegd kunnen zeggen tegen Jezus en de discipelen toen Hij aangaf dat ze best aren mochten plukken op zondag. Ja maar de Weg bewandelen is toch al Zijn geboden onderhouden?
Iedereen, van de grootste dwaalleraar tot de oprechtste christen zal dit zeggen maar de vraag is: Welke geboden zijn van Hem en welke zijn menselijke bedenksels?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Daar staat Psalm 119 helemaal vol van. Als God een mens bekeerd wordt dit zijn dagelijks gebed:Marnix schreef:Ja natuurlijk. Dat gelooft iedereen wel. Maar het is niet: Zelf allemaal gebodjes bedenken en mensen opleggen om die ook te onderhouden!
leer mij Uw inzettingen. Ik ben Uw knecht, maak mij verstandig, en ik zal Uw getuigenissen kennen.
Mee eens... en daarom ben ik het met sommige dingen niet eens... het korte haar, de broeken en leggings... etc.
Daar ben ik het ook niet mee eens...Marnix schreef:Mee eens... en daarom ben ik het met sommige dingen niet eens... het korte haar, de broeken en leggings... etc.