Re: Christus aannemen.
Geplaatst: 20 jun 2009, 09:54
.
PvS schreef:Dat pak van zonden komt niet door de poort.Afgewezen schreef:Je kunt Christus nooit aannemen wanneer Hij je niet van de hemel geopenbaard is. Dus wanneer de Geest je ogen opent voor de boodschap van het Evangelie, namelijk dat God verzoend is door de dood van Zijn Zoon - dát is het moment waarop je Christus aanneemt. Want zulk zien = geloven.Grace schreef:Hoe neemt iemand Christus aan? Hoe gaat praktisch gezien volgens jou?Afgewezen schreef:Dus wie Christus aanneemt, heeft de vergeving der zonden.
De een doet het met een sterk geloof, de ander met een zwak geloof, de een wordt meer bestreden dan de ander, maar dat is het moment waarop het pak van zonden van je rug valt (zoals bij Christen bij het kruis), dan ga je over tot een 'nieuwe staat des levens', dan ben je wedergeboren, kind van God, etc.
De tekening van de brede en smalle weg klopt hierin niet.
Vraag naar aanleiding van topictitel:
Wie nemen Christus aan?
Is Jezus Koning van iedereen? Dat kun je zo niet stellen. Waarom zouden anders mensen naar de eeuwige duisternis verwezen worden, omdat de 'niet gewild hebben dat Deze Koning over hen zou zijn'?Fjodor schreef:Ik heb ook nog een andere vraag.
Mag je tegen onbekeerde mensen zeggen dat ze Christus aan moeten nemen? Bestaat dan niet het gevaar dat onbekeerde mensen toch gaan zeggen dat ze geloven? (Ze worden er immers in zekere mate toe geprest?)
En als dat dan mag, moeten we dan misschien een onderscheid maken tussen die ambten? Moeten mensen Jezus aannemen als hun Koning? Nee toch, Jezus is toch Koning van iedereen? En als Priester wel dan toch? Hij is nog geen Priester voor iedereen. En of mensen Jezus aan moeten nemen als Profeet, ik weet niet hoe ik dat in dit rijtje moet plaatsen.
Van Zonderling mochten we de ambten niet uit elkaar trekken, maar is bovenstaande niet plausibel?
gr
Omdat God dat wil.PvS schreef:Mijn vraag is wel: Waarom opent de Heilige Geest de ogen voor het Evangelie?
Krijg ik een examen?PvS schreef:Hoe zijn wij daar achter gekomen?Afgewezen schreef:Omdat God dat wil.PvS schreef:Mijn vraag is wel: Waarom opent de Heilige Geest de ogen voor het Evangelie?
@Fjodor, Het gaat inderdaad, zoals Afgewezen al zei, om een bijzondere betrekking tot Christus als Koning, dus niet op de wijze zoals Hij Koning is over de gehele wereld.Fjodor schreef:Ik heb ook nog een andere vraag.
Mag je tegen onbekeerde mensen zeggen dat ze Christus aan moeten nemen? Bestaat dan niet het gevaar dat onbekeerde mensen toch gaan zeggen dat ze geloven? (Ze worden er immers in zekere mate toe geprest?)
En als dat dan mag, moeten we dan misschien een onderscheid maken tussen die ambten? Moeten mensen Jezus aannemen als hun Koning? Nee toch, Jezus is toch Koning van iedereen? En als Priester wel dan toch? Hij is nog geen Priester voor iedereen. En of mensen Jezus aan moeten nemen als Profeet, ik weet niet hoe ik dat in dit rijtje moet plaatsen.
Van Zonderling mochten we de ambten niet uit elkaar trekken, maar is bovenstaande niet plausibel?
gr
Hoe de Heilige Geest de ogen opent?PvS schreef:Hoe zijn wij daar achter gekomen?Afgewezen schreef:Omdat God dat wil.PvS schreef:Mijn vraag is wel: Waarom opent de Heilige Geest de ogen voor het Evangelie?
Jezus is volgens mij wel Koning van iedereen. In het oude testament was God in bijzondere zin alleen Koning over Zijn volk, of ze nu de besnijdenis van het hart hadden ondergaan of niet. Nu is het heil uitgebreid naar alle volken, en is Jezus Koning over alle volken, nog steeds ook over niet besnedenen van hart.Afgewezen schreef:Is Jezus Koning van iedereen? Dat kun je zo niet stellen. Waarom zouden anders mensen naar de eeuwige duisternis verwezen worden, omdat de 'niet gewild hebben dat Deze Koning over hen zou zijn'?Fjodor schreef:Ik heb ook nog een andere vraag.
Mag je tegen onbekeerde mensen zeggen dat ze Christus aan moeten nemen? Bestaat dan niet het gevaar dat onbekeerde mensen toch gaan zeggen dat ze geloven? (Ze worden er immers in zekere mate toe geprest?)
En als dat dan mag, moeten we dan misschien een onderscheid maken tussen die ambten? Moeten mensen Jezus aannemen als hun Koning? Nee toch, Jezus is toch Koning van iedereen? En als Priester wel dan toch? Hij is nog geen Priester voor iedereen. En of mensen Jezus aan moeten nemen als Profeet, ik weet niet hoe ik dat in dit rijtje moet plaatsen.
Van Zonderling mochten we de ambten niet uit elkaar trekken, maar is bovenstaande niet plausibel?
gr
Zeker is Jezus alle macht gegeven in hemel en op aarde, en in die zin is Hij Koning over de hele schepping. Maar in bijzondere zin is Hij slechts Koning van Zijn volk.
Nog even een aanvulling bij mijn eigen post: zoals ik het opschreef, is het toch zo dat het priesterlijk ambt van Christus de 'poort' is tot Zijn andere ambten. Eerst moet de schuld vereffend zijn, dan pas kan Hij ook voor ons Koning en Profeet zijn.
Mag je iedereen oproepen om Christus aan te nemen? Niet zomaar zonder meer. In het Evangelie lezen we dat Jezus en de apostelen predikten: "Bekeer u en geloof het Evangelie."
Zonderling bedankt, over de Profeet en de Priester snap ik het. In de persoonlijke heilsweg is het Licht, het profetische ambt het eerste. Maar over dat van de Koning ben ik nog niet overtuigd.Zonderling schreef:@Fjodor, Het gaat inderdaad, zoals Afgewezen al zei, om een bijzondere betrekking tot Christus als Koning, dus niet op de wijze zoals Hij Koning is over de gehele wereld.Fjodor schreef:Ik heb ook nog een andere vraag.
Mag je tegen onbekeerde mensen zeggen dat ze Christus aan moeten nemen? Bestaat dan niet het gevaar dat onbekeerde mensen toch gaan zeggen dat ze geloven? (Ze worden er immers in zekere mate toe geprest?)
En als dat dan mag, moeten we dan misschien een onderscheid maken tussen die ambten? Moeten mensen Jezus aannemen als hun Koning? Nee toch, Jezus is toch Koning van iedereen? En als Priester wel dan toch? Hij is nog geen Priester voor iedereen. En of mensen Jezus aan moeten nemen als Profeet, ik weet niet hoe ik dat in dit rijtje moet plaatsen.
Van Zonderling mochten we de ambten niet uit elkaar trekken, maar is bovenstaande niet plausibel?
gr
@Allen,
Misschien is het goed om in dit verband ook de Heidelbergse Catechismus eens op te slaan bij de naam 'Christus' en 'christenen'. Daar worden de drie ambten genoemd en wat ze betekenen voor de gelovigen.
Verder blijf ik er bij dat de rechte orde is: Profeet (tot wijsheid d.w.z. tot verlichting), Priester (tot gerechtigheid) en Koning (tot heiligmaking) naar 1 Korinthe 1:30.
Het Licht (bovennatuurlijke verlichting) is het eerste, het profetisch ambt.
Zonder dat is er ook geen toepassing van de andere ambten en weldaden die daaruit vloeien.
En toch is alles ondeelbaar.
Degenen die het koninklijk ambt voorop zetten, lopen gevaar in dezelfde dwaling te vallen waar Verhoeks hier op gewezen heeft, namelijk het vooropzetten van de heiligmaking of veronderstelde wedergeboorte.
Z.
Fjodor,Fjodor schreef:Zonderling bedankt, over de Profeet en de Priester snap ik het. In de persoonlijke heilsweg is het Licht, het profetische ambt het eerste. Maar over dat van de Koning ben ik nog niet overtuigd.
Volgens mij bedoelt u HC Zondag 12, maar daar staat niet dat Jezus geen Koning is over de heidenen.
Ook in 1 Korinthe 1:30 staat dat niet.
Wat ik wel weet is dat Jezus alle macht gegeven is, en dat alle knie zich zal buigen in Zijn Naam. Wat is 'alle macht' anders dan het Koningschap? Ik wil niet zeggen dat het koninklijk ambt in de persoonlijke heilsweg voorop moet staan, en ik snap het gevaar dat u aangeeft. Maar toch, is het niet ook een gevaar om te zeggen dat Jezus pas Koning is over iemands leven als diegene Hem aanneemt? Net alsof je 'los van God' kan leven...