Smaadheid om Christus' wil...?

BJD

Re: Smaadheid om Christus' wil...?

Bericht door BJD »

freek schreef:
artistiek schreef:
BJD schreef:idd mooi verwoord... en dan kan het zelfgenoegzaam spreken van "' t is niet meer, vroeger toen... , waar is het gebleven.. enzv.."... vuile stinkende hoogmoed zijn. Een oogaanschijnlijk nederige, vrome openingspost riekt ook in deze naar stinkende hoogmoed.. "Ik heb de waarheid".
Het is in elk geval wel zo dat de waarheid (zoals ik ook uit jouw posting kan proeven) ergernis oproept... zie het maar bij Paulus:
Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?

Ik kan me in het stuk van DIA wel vinden:
En weet dit, dat in de laatste dagen ontstaan zullen zware tijden.

En ik vrees dat we in deze tijd leven...
De waarheid is nog niet hetzelfde als een soort abracadabra over een 'dieper leven' waarvan slechts een enkeling iets begrepen heeft en waar slechts een enkeling deel aan heeft. Het is niet verwonderlijk dat dit soms wat ergernis oproept, aangezien de eenvoud van het Woord daarmee verdwijnt. En het mysterieuze, het exclusieve zie je altijd in de postings van DIA terug.
knielen op een bed violen.... die beleving.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

BJD schreef:
freek schreef:De waarheid is nog niet hetzelfde als een soort abracadabra over een 'dieper leven' waarvan slechts een enkeling iets begrepen heeft en waar slechts een enkeling deel aan heeft. Het is niet verwonderlijk dat dit soms wat ergernis oproept, aangezien de eenvoud van het Woord daarmee verdwijnt. En het mysterieuze, het exclusieve zie je altijd in de postings van DIA terug.
Al ben ik het niet helemaal met DIA eens, ik vind dat jullie te ver gaan. Doorleving van schuld en genade is niet hetzelfde als wat er gebeurt in 'Knielen op een bed violen' en het is ook geen "soort abracadrabra" over een 'dieper leven'!
artistiek

Bericht door artistiek »

freek schreef:
artistiek schreef:
BJD schreef:idd mooi verwoord... en dan kan het zelfgenoegzaam spreken van "' t is niet meer, vroeger toen... , waar is het gebleven.. enzv.."... vuile stinkende hoogmoed zijn. Een oogaanschijnlijk nederige, vrome openingspost riekt ook in deze naar stinkende hoogmoed.. "Ik heb de waarheid".
Het is in elk geval wel zo dat de waarheid (zoals ik ook uit jouw posting kan proeven) ergernis oproept... zie het maar bij Paulus:
Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?

Ik kan me in het stuk van DIA wel vinden:
En weet dit, dat in de laatste dagen ontstaan zullen zware tijden.

En ik vrees dat we in deze tijd leven...
De waarheid is nog niet hetzelfde als een soort abracadabra over een 'dieper leven' waarvan slechts een enkeling iets begrepen heeft en waar slechts een enkeling deel aan heeft. Het is niet verwonderlijk dat dit soms wat ergernis oproept, aangezien de eenvoud van het Woord daarmee verdwijnt. En het mysterieuze, het exclusieve zie je altijd in de postings van DIA terug.
Dit, wat jij noemt 'dieper leven' of 'exclusieve', is toch de waarheid: En indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt... wat betekend door veel strijd, vele verdrukkingen, benauwdheden, beproevingen en kastijdingen maar desondanks zeker en gewis.
En als we Gods Woord en dus deze tekst geloven en we horen hoe er tegenwoordig over de zaligheid gepraat wordt is inderdaad te vrezen dat er slecht nog enkelen zijn die dit beleven.
artistiek

Bericht door artistiek »

BJD schreef:
artistiek schreef:
Het is in elk geval wel zo dat de waarheid (zoals ik ook uit jouw posting kan proeven) ergernis oproept.....
Je stelt hiermee dat het de waarheid is... De waarheid roept geen ergenis op, maar mensen die menen de waarheid te hebben...
Prima maar kun je dan aantonen aan de hand van de Bijbel dat het de waarheid niet is...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ook hier:

Dingen waar ik hartelijk bijval.
Maar ook dingen waar ik van denk:
Besef je wel waar het over gaat?

Het is wel nodig dit te beseffen.
Jezelf in een slachtofferrol zien,
dan zit je helemaal fout.
Het moet wel zuiver zijn.
Wat bedoel je; je eigen eer gekrenkt,
of is het dat God gelasterd,
onteerd of geminacht wordt.
Dat maakt een verschil van dag en nacht.

Reden tot ernstig zelfonderzoek is er altijd.
Gaat het om mijn eer?
of:
Gaat het om Gods eer?

-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
freek

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
BJD schreef:
freek schreef:De waarheid is nog niet hetzelfde als een soort abracadabra over een 'dieper leven' waarvan slechts een enkeling iets begrepen heeft en waar slechts een enkeling deel aan heeft. Het is niet verwonderlijk dat dit soms wat ergernis oproept, aangezien de eenvoud van het Woord daarmee verdwijnt. En het mysterieuze, het exclusieve zie je altijd in de postings van DIA terug.
Al ben ik het niet helemaal met DIA eens, ik vind dat jullie te ver gaan. Doorleving van schuld en genade is niet hetzelfde als wat er gebeurt in 'Knielen op een bed violen' en het is ook geen "soort abracadrabra" over een 'dieper leven'!
Nee Afgewezen, daar gaat het helemaal niet over. Keer op keer beklaagt DIA zich over het feit dat hij zich niet begrepen voelt. Dat hij zich een eenling voelt. Dat er bijna alleen nog maar schijngodsdienst is. Dat de mensen (lees: refoforum) de Waarheid niet meer verdragen. Dat niemand dit besef heeft van de Heiligheid en de verhevenheid van God enzovoorts enzovoorts enzovoorts. Dat heeft niet meer te maken met het beleven van schuld en genade. Maar dat heeft inderdaad wel veel weg van abracadabra. Het is zoals Wilhelm het stelt: Wat ik hier mee bedoel te zeggen, is dat het heel gemakkelijk is om vanuit onze reformatorische referentiekaders , gevormd door bepaald taalgebruik, en gevoed van uit de gezelschappen, alles als vijandschap betittelen, wat niet strookt met die gedachten.. En dát is wat hier aan de hand is, Afgewezen. En dat weet jij heel wel, vermoed ik.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:Nee Afgewezen, daar gaat het helemaal niet over. Keer op keer beklaagt DIA zich over het feit dat hij zich niet begrepen voelt. Dat hij zich een eenling voelt. Dat er bijna alleen nog maar schijngodsdienst is. Dat de mensen (lees: refoforum) de Waarheid niet meer verdragen. Dat niemand dit besef heeft van de Heiligheid en de verhevenheid van God enzovoorts enzovoorts enzovoorts. Dat heeft niet meer te maken met het beleven van schuld en genade. Maar dat heeft inderdaad wel veel weg van abracadabra.
Ik denk dat je twee dingen niet moet verwarren: wát DIA zegt en hóé hij het zegt. Daar komt bij dat DIA zich in een zwart-witdenken verliest, maar ik zie dat bij jullie net zo goed.
freek schreef:Het is zoals Wilhelm het stelt: Wat ik hier mee bedoel te zeggen, is dat het heel gemakkelijk is om vanuit onze reformatorische referentiekaders, gevormd door bepaald taalgebruik, en gevoed van uit de gezelschappen, alles als vijandschap betittelen, wat niet strookt met die gedachten.. En dát is wat hier aan de hand is, Afgewezen. En dat weet jij heel wel, vermoed ik.
Je moet niet suggereren dat ik hier tegen beter weten in praat of iets dergelijks. Ook ik ben het met Wilhelm eens, maar die spreekt heel wat genuanceerder en dan jij en anderen met jou.
DIA koppelt de ware bevinding te veel aan bepaalde kringen en een bepaald jargon, maar hij wordt daar door jullie weer te veel op afgerekend, zodat er van zijn intentie en boodschap helemaal niets meer overblijft. Die kant moeten we ook niet op!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen, ik vrees dat Freek e.a. dat woordje "ware" ten aanzien van de bevinding waar DIA het over heeft, op zijn minst betwijfelen.
raka

Bericht door raka »

Wilhelm schreef:Wat we altijd wel goed moeten proberen te onderscheiden , of onze gevoelens in deze zuiver zijn.
Of ons ervaren wel werkelijk het lijden van de smaadheid om Christus is.

Als iemand het niet met ons eens is , dan is dat niet direct als lijden te benoemen.
Zelf heb ik ook wel mensen gehoord , die er een soort van prat op gaan , nog alleen overgebeleven te zijn.
Mensen die menen dat elke discussie als het gaat om de leer, een aanval van de vorst der duisternis is.
Die hangen naar de sfeer en de taal van 100 jaar geleden , die die beschreven gedetaileerde bevindingen als het enige ware kenmerken.
Als men dan geconfronteerd word met geschriften van 3 a 4 eeuwen terug, dan schrikt men , en kunnen dat niet plaatsen. Als men geconfronteerd worden met de geloofsbeleving van mensen uit het buitenland , en men ziet de levensstijl die zo anders is dan de onze , dan kan men daarniet mee omgaan.

Dat gevaar moeten we altijd onder ogen blijven zien.
Lijden om de smaadheid van Christus moeten we niet altijd zien in het licht van alles wat tegen de gevoelige gezelschapstheologie op komt.
De smaadheid dragen , is er ook voor een Doorenbos die door de wereld weggehoond wordt, door zijn vooroorlogse ideeen over abortus.
Die smaadheid is er ook voor die Chineese die openlijk in een kerkdienst heeft getuigd van haar geloof, en zich als volwassen vrouw in een broek heeft laten dopen en in haar leefomgeving er niet voor uit kan en mag komen.
Die smaadheid is er voor de baptist die spreek over geestelijke zaken op een wijze die wij niet gewend zijn , maar daardoor op het werk uitgehoond wordt.
Of die Evangelische die tijdens haar studie getuigd vaneen gewillige Jezus, en daarop door haar medestudenten wordt uitgelachen.

Wat dacht je van die vrijgemaakte wetenschapper die rotsvast gelooft in de Schepping van zes dagen ,maar daar door wordt weggezet als een wereld vreemde, soms zelfs door 'christenen" uit zwaardere kringen.

Wat ik hier mee bedoel te zeggen, is dat het heel gemakkelijk is om vanuit onze reformatorische referentiekaders , gevormd door bepaald taalgebruik, en gevoed van uit de gezelschappen, alles als vijandschap betittelen, wat niet strookt met die gedachten.

Gods Kerk is breder dan de reformatorische gezindte , Gods Kerk wordt daar gevonden , waar men soms dwalingen voorstaat. Dit is altijd weer een spiegel voor ons, die menen de zuivere waarheid te belijden , is dat altijd zo ? Of dreigen ook wij als bevindelijk gereformeerden in bepaalde leerstellingen of kerkvisies weer terug te vallen in het roomse zuurdesem ?

En dwalingen , waar we ze ook vinden, moeten bestreden worden, maar het terug kruipen in onze veilige zuil, waar men alles meet aan bepaald taalgebruik en leerstellingen , is mij een brug te ver.
En juist al die gevoelens over het dragen van de smaadheid van Christus , wordt nogal eens op verkeerde gronden gevonden .
Inderdaad mooi verwoord en het is goed om bepaalde dingen in een breder kader te zien. Wat ik echter met Dia eens ben (en volgens mij wil hij dat onder woorden brengen) dat bevindelijk taalgebruik, tale Kanaans, verkiezing en verwerping, de niet- gedifferentieerde standenleer door velen verdacht gemaakt wordt onder de leus ' je moet teruggaan naar de Bijbel' etc. Dominees die de tale Kanaans bezigen zijn ouderwets, dominees die standen in het genadeleven prediken worden geschoffeerd door mensen die zich opeens verhalen op die of die kerkvader.

Het is een feit dat met name de GG haar wortels ook heeft in het gezelschapsleven, dat bepaalt mede het eigene van de GG. Dat eigene is mijn lief en het doet pijn als mensen dat kwetsen. Ik wil er niet het predikaat 'smaadheid om Christus wil' aangeven, maar besef aub wat de historie en de wortels van de GG zijn!

En (natuurlijk) zijn er liggingsverschillen en er zijn zelfs misstanden.
We moeten ook oppassen voor karikaturen, zo heb ik preken van Ds vd Net gehoord, die ontzettend separerend en bevindelijk waren, maar wel in modern eenvoudig taalgebruik, en zo heb ik preken van ds v Krimpen gehoord waar het aanbod van genade zo algemeen was en zeer gunnend, maar wel in wat ouderwets bevindelijke taalgebruik/tale Kanaans. Door alles heen kijkend moet ik ook tot de conclusie komen: er is binnen de GG (en gereformeerde gezindte) meer wat ons bindt, dan ons scheidt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het is ingewikkeld geworden... En zo is het ook ingewikkeld geworden om je positie te bepalen in het kerkelijk leven.
Ik zie heel goed de waarde van wat DIA voorstaat. Meteen ook zie ik een heleboel schaduwkanten aan de prediking en sfeer in onze kringen.
Goed is het nadruk leggen op de noodzaak van de doorleving van zonde en genade.
Fout is het dat daardoor in de prediking het Evangelie weggehouden wordt van de mensen en is verworden tot: je moet bekeerd worden, gelukkig kan dat ook (door Christus), vraag er maar veel om (eventueel met de variant: vraag maar veel om ontdekking, zodát je een geschikt voorwerp voor Christus wordt).
Goed is het benadrukken van de mogelijkheid en de ernst van zelfbedrog.
Fout is om er dan maar van uit te gaan dat de hele gemeente onbekeerd is, tenzij...
Goed is het om oog te hebben voor het werk van de Heilige Geest in een mensenleven.
Fout is het om dat het een en het al te maken in de prediking en eventueel dit werk te gaan schematiseren en rationaliseren, tot zelfs een uitgewerkte standenleer toe.
Het rijtje is nog aan te vullen, maar ik laat het hier maar even bij.
freek

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:Afgewezen, ik vrees dat Freek e.a. dat woordje "ware" ten aanzien van de bevinding waar DIA het over heeft, op zijn minst betwijfelen.
Best kans op ja. Bij de 'bevinding' die DIA promoot heb ik inderdaad mijn twijfels.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

freek schreef:
Erasmiaan schreef:Afgewezen, ik vrees dat Freek e.a. dat woordje "ware" ten aanzien van de bevinding waar DIA het over heeft, op zijn minst betwijfelen.
Best kans op ja. Bij de 'bevinding' die DIA promoot heb ik inderdaad mijn twijfels.
Niet zozeer de bevinding, maar wel de beschrijving of omschrijving. Toch zou ik een ieder willen vragen om daar doorheen te prikken en dieper te gaan graven. Want bij velen die deze bevinding "promoten" is er wel "vreze des Heeren" te vinden. En als je dan de gemeenschap kan vinden, is dat zo heerlijk!

Verder wil ik me bij Helma aansluiten, dat je alleen om Christus gesmaad kan zijn, als je in Christus bent. Als je dat laatste niet kan belijden, dan is het geen smaadheid om Christus wil, maar een gekrenkt eigen ikje.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
freek

Bericht door freek »

JolandaOudshoorn schreef:
freek schreef:
Niet zozeer de bevinding, maar wel de beschrijving of omschrijving. Toch zou ik een ieder willen vragen om daar doorheen te prikken en dieper te gaan graven. Want bij velen die deze bevinding "promoten" is er wel "vreze des Heeren" te vinden. En als je dan de gemeenschap kan vinden, is dat zo heerlijk!
Ja, helemaal eens. Maar op een forum moet je het doorgaans van de beschrijving hebben.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Afgewezen schreef: Fout is om er dan maar van uit te gaan dat de hele gemeente onbekeerd is, tenzij...
Kun je niet vanuit gaan, maar van het omgekeerde ook ook niet. Als het niet duidelijk is vind ik het beter om het 'in het midden' te laten. Het is, denk ik, veel beter om er over geestelijke dingen te praten en dan bedoel ik hoe 'dit' of 'dat' beleefd.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Weet je wat ik mij zat te bedenken? Zou ik niet iemand smaden? Zou ik Chritus niet smaden. Ik weet dat ik soms (over)enthousiast over mijn geloof kan spreken. Zou dat soms niet (ver)oordelend overkomen naar de ander toe? Zou dat geen andere plantjes kunnen kapot trappen? Welliswaar onbewust, maar toch, je ook in deze schuldig maken aan deze zonde.
wat is het belangerijk dat we in alles door Gods Geest geleid te worden, ook in deze dingen. want soms kan je, door je geloofsbelijdenis, door je getuigenis anderen oordelen, anderen smaad aandoen, anderen vertrappen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie