Conservatief Café te Gouda (Boekpresentatie Bart Jan Spruyt)

ConservatieForever
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 dec 2008, 17:17
Locatie: Holland
Contacteer:

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door ConservatieForever »

Jongere schreef:Buiten de eigen zuil kijken is prima, zeer aan te raden zelfs.
Wat ik nu echter zie bij jongeren die zich ook op het conservatieve gedachtengoed richten: ze raken er bijzonder door 'begeisterd' maar het wordt hun nieuwe levensideologie. Waarbij hun christen-zijn behoorlijk op de achtergrond raakt. Niet in woorden, maar in de praktijk blijkt dat de ideologie van het conservatisme hun levens meer beheerst dan de christelijke leer. Op dat punt vind ik het een 'gevaarlijke' stroming, juist omdat het op veel gebieden aansluit bij gedachtengoed uit onze zuil. Ik vind iemand als prof. Kinneging bijzonder boeiend en zijn boek was mooi, maar laten we niet vergeten dat we als christenen onoverbrugbaar ver van hen af staan die het verlossingswerk van Christus niet willen accepteren/geloven. Eerlijk gezegd ben ik bang dat er nu te zeer een vermeniging aan het ontstaan is, die "het christendom" niet zou moeten willen. Het is precies dit wat ik bedoel:
ConservatieForever schreef:er zijn conservatieven van diverse snit die beter met elkaar omgaan dan menig refo-groepje onderling als ik menigmaal ervaar.
Wat heeft deze opmerking nu precies voor doel?

1. conservatisme is geen visie die in strijd staat of concurerend zou zijn met een christelijke, ja zelfs reformatorische levensvisie.
Anders zou ik mij er ook niet door aangesproken voelen. Om het met VD Vlies te zeggen; je kan de ene keer met een liberaal samenwerken en de andere keer
met een christen, ook wel gelegenheidscoalities genoemd..

Wellicht is het voor sommigen beter eerst hun idee te geven wat zij uberhaupt onder "conservatisme" verstaan. Conservatisme is geen religie, zoals het Christendom. Het Christen-zijn is een verticale verhouding tussen de mens en God en heeft als het goed is zijn horizontale uitwerking in je levensvisie/ stijl , maatschappijvisie etc. (o.a. dat God regeert).
Conservatisme is een gezindheid/maatschappijvisie die alleen een horizontale stand kent. Dus tussen mensen onderling. "Dat wij allen een stil en gerust leven kunnen leiden"...
Op dat punt ligt jullie redenering verkeerd. Conservatisme is niet concurerend met het christen-zijn.
Laatst gewijzigd door ConservatieForever op 14 apr 2009, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
ConservatieForever
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 dec 2008, 17:17
Locatie: Holland
Contacteer:

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door ConservatieForever »

refo schreef: Maar als iemand die iets is binnen de Goudse SGP samen met een openlijke (weliswaar aardige) atheïst een café opzet, dan vraag je je toch af? Wees dan een vent en bedank dan voor de SGP en ga voor de Goudse Conservatieve Partij. Niet twee heren dienen, dat loopt fout.
Je loopt achter Refo, of je leest de SGPost nooit.
Ik ben al een jaar geen voorzitter meer van de Goudse SGPJ.

en ik weet niet wat jou idee is bij een Politiek, of in dit geval Conservatief Cafe? Je wilt karikaturen maken en dat vind ik jammer.
Net zo jammer als dat de buitenwereld dat soms van de SGP doet.

Het zou overigens sympathiek zijn als je uit je anonimiteit zou komen.

groet,
Wilco
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Inderdaad zijn ze misschien wel schattiger dan de gemiddelde refo.
Wie zal het zeggen. ;)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door refo »

Een gemiddelde ontstaat door uitersten en bestaat zelf dus niet.

Gelieve niet per PB te discussieren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
ConservatieForever
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 dec 2008, 17:17
Locatie: Holland
Contacteer:

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door ConservatieForever »

refo schreef:
Gelieve niet per PB te discussieren.
gelieve antwoord te geven op mijn laatste posting
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door refo »

ConservatieForever schreef:
refo schreef: Maar als iemand die iets is binnen de Goudse SGP samen met een openlijke (weliswaar aardige) atheïst een café opzet, dan vraag je je toch af? Wees dan een vent en bedank dan voor de SGP en ga voor de Goudse Conservatieve Partij. Niet twee heren dienen, dat loopt fout.
Je loopt achter Refo, of je leest de SGPost nooit.
Ik ben al een jaar geen voorzitter meer van de Goudse SGPJ.

en ik weet niet wat jou idee is bij een Politiek, of in dit geval Conservatief Cafe? Je wilt karikaturen maken en dat vind ik jammer.
Net zo jammer als dat de buitenwereld dat soms van de SGP doet.

Het zou overigens sympathiek zijn als je uit je anonimiteit zou komen.

groet,
Wilco
Om met je laatste punt te beginnen. Dat gaan we niet doen.
Er wordt hier iets aangekondigd met een ondertekening door drie lieden waarvan ik de eerste ken als sgp-er en de tweede als atheïst. Dat jij die bovenste was was niet duidelijk. Nu wel. Maar dat is jouw keus.

Maar goed, als je geen banden meer met de sgp hebt is dat fijn opgelost. Dan mag je conservatief worden.
Blijft voor mij de vraag staan hoe je connecties met atheisten kunt aanknopen, maar iets dergelijks heeft Spruyt natuurlijk ook gedaan. Dat heeft alleen de Burke Stichting van haar aanzien beroofd.
Voor mij persoonlijk berooft dat ook dat cafe van z'n aanzien. Maar ik besef dat Spruyt vooral freelance bezig is en zijn schoorsteen ook moet roken.

Bij de boekenrubriek zag ik dat je een Islam-haat-boek aan het lezen bent. Ik volg al die rechtse groepen niet zo. Ik neem dus maar aan dat dat onderdeel is van conservatief gedachtenged. Het past ook prima bij je SGP verledne. Maar ik denk dat het levensgevaarlijk is om een bepaalde godsdienst als uit te roeien aan de kaak te stellen. In de tweede wereldoorlog is dat geprobeerd met de Joden. Ook toen werd gesuggereerd dat dat goed was voor de wereld. Ik stel het maar even zwart-wit maar dat is wat aan de gang is op de wereld. Zelfs in mijn familie was er iemand nsb-er indertjd, want het had voor sgp achtigen ook wel aantrekkelijke kanten: law and order. En nu anno 2009 is dat weer zo: moeten we niet alle valse godsdienst weren? Inderdaad, dat belijden we, anders mogen we geen lid van RF zijn, maar persoonlijk doe ik bj dat artikel wat 21e eeuws zout. Maar zelfs als je het volmondig belijdt: Guide de Brès zal toch niet bedoeld hebben dat Atheisten daar aan mee moeten werken? Die moeten zelf uitgeroeid worden. En neem van mij aan: uiteindelijk gaat de strijd niet tussen de wereld en de Islam. Maar tussen de wereld en Christus. Dus in de bestrijding van de Islam ben je alleen maar een marionet van boze krachten.

Ik weet dus niet precies waar iedere groep voor staat want het is allemaal erg diffuus. In NL betekent progressief: alles houden zoals het nu is. En conservatief: alles veranderen. Het woordenboek zal tot andere conclusies leiden.
De tendens in de politiek is dat de vlotste babbel de meeste stemmen haalt. Op het laatst hou je nog één leider over: die met de vlotste babbel. En wie was dat ook weer in Duitsland in de jaren 30? Dat baart me zorgen. De vrienden van Job hadden ook een vlotte babbel. Toch was alles wat ze zeiden niet waar, hoewel gegrond op Gods Woord.

We worden vreselijk bang gemaakt voor van alles en nog wat:
- terroristen
- broeikaseffect
- opraken fossiele brandstoffen
- financiele crisis
- de Islam
en we laten ons van alles aanleunen. Je moet eens nagaan welke vrijheden we in de afgelopen 25 jaar zijn kwijtgeraakt.

Iran is opeens van het lijstje afgehaald en staat nu opeens in het vriendenboekje van de USA.
Wat gebeurt er nou echt in de wereld?

Vanavond ging het in de 2e kamer over rekeningrijden. Natuurlijk gaat dat door! Nederland is een proeftuin. Als dat werkt weten we precies waar iedereen zich bevindt!!

Ik vertrouw de politiek niet. En de conservatieven zijn mijns inziens het grootste gevaar voor de wereldvrede.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door Afgewezen »

Kan deze topic niet naar Politiek of zo? Hij is te inhoudelijk om zomaar in Prikbord te blijven staan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Kan deze topic niet naar Politiek of zo? Hij is te inhoudelijk om zomaar in Prikbord te blijven staan.
Ok.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door Afgewezen »

Er gebeurt niks inhoudelijks meer, dus feliciteer ik ConservatieForever maar met zijn verjaardag. :sorc
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Kan deze topic niet naar Politiek of zo? Hij is te inhoudelijk om zomaar in Prikbord te blijven staan.
Ok.
Afgewezen schreef:Er gebeurt niks inhoudelijks meer, dus feliciteer ik ConservatieForever maar met zijn verjaardag. :sorc
Kennelijk lezen meer mensen het prikbord dan het politieke subforum.
ConservatieForever
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 dec 2008, 17:17
Locatie: Holland
Contacteer:

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door ConservatieForever »

refo schreef:
Om met je laatste punt te beginnen. Dat gaan we niet doen.
doe het dan pb. Je spreekt tegen mij als zijnde dat je me persoonlijk kent. Wel zo prettig als ik dan van mijn kant ook weet tegen wie ik het heb.
refo schreef: Er wordt hier iets aangekondigd met een ondertekening door drie lieden waarvan ik de eerste ken als sgp-er en de tweede als atheïst. Dat jij die bovenste was was niet duidelijk. Nu wel. Maar dat is jouw keus.
De uitnodiging was duidelijk genoeg. met zowel vermelding van blogname als onze echte namen.
refo schreef: Maar goed, als je geen banden meer met de sgp hebt is dat fijn opgelost. Dan mag je conservatief worden.
Blijft voor mij de vraag staan hoe je connecties met atheisten kunt aanknopen, maar iets dergelijks heeft Spruyt natuurlijk ook gedaan. Dat heeft alleen de Burke Stichting van haar aanzien beroofd.
Voor mij persoonlijk berooft dat ook dat cafe van z'n aanzien. Maar ik besef dat Spruyt vooral freelance bezig is en zijn schoorsteen ook moet roken.
Om je uit de droom te helpen , ik was al conservatief om precies te zijn al ruim 10 jaar geleden!
Ik zal je verklappen dat ik wel meer (zakelijke en prive ) connecties met niet-christenen. Op je BJS insuinaties ga ik niet in. En de EBS is een stichting waarin zowel christenen als niet-christenen zitten.


refo schreef: Bij de boekenrubriek zag ik dat je een Islam-haat-boek aan het lezen bent. Ik volg al die rechtse groepen niet zo. Ik neem dus maar aan dat dat onderdeel is van conservatief gedachtenged. Het past ook prima bij je SGP verledne. Maar ik denk dat het levensgevaarlijk is om een bepaalde godsdienst als uit te roeien aan de kaak te stellen. In de tweede wereldoorlog is dat geprobeerd met de Joden. Ook toen werd gesuggereerd dat dat goed was voor de wereld. Ik stel het maar even zwart-wit maar dat is wat aan de gang is op de wereld. Zelfs in mijn familie was er iemand nsb-er indertjd, want het had voor sgp achtigen ook wel aantrekkelijke kanten: law and order. En nu anno 2009 is dat weer zo: moeten we niet alle valse godsdienst weren? Inderdaad, dat belijden we, anders mogen we geen lid van RF zijn, maar persoonlijk doe ik bj dat artikel wat 21e eeuws zout. Maar zelfs als je het volmondig belijdt: Guide de Brès zal toch niet bedoeld hebben dat Atheisten daar aan mee moeten werken? Die moeten zelf uitgeroeid worden. En neem van mij aan: uiteindelijk gaat de strijd niet tussen de wereld en de Islam. Maar tussen de wereld en Christus. Dus in de bestrijding van de Islam ben je alleen maar een marionet van boze krachten.
Beste in uzelf gekeerde refo. Ga nu eerst eens zelf lezen, praten en u verdiepen voordat u oordelen spuwt en conclusies trekt die onjuist zijn. Dr. Hans Jansen schrijft geen Islam-haatboek maar schrijft op basis van feiten en onderzoek. Ook zijn conservatieven niet voor het uitroeien van de islam. Zonder daar nu verdervop in te gaan. Je weet niet over wie en waarover je praat.

Lees ook het artikel van Bas Belder (SGP) wat in het boek Eindstrijd onder redactie van Jansen is opgenomen.
refo schreef: Ik weet dus niet precies waar iedere groep voor staat want het is allemaal erg diffuus. In NL betekent progressief: alles houden zoals het nu is. En conservatief: alles veranderen. Het woordenboek zal tot andere conclusies leiden.
De tendens in de politiek is dat de vlotste babbel de meeste stemmen haalt. Op het laatst hou je nog één leider over: die met de vlotste babbel. En wie was dat ook weer in Duitsland in de jaren 30? Dat baart me zorgen. De vrienden van Job hadden ook een vlotte babbel. Toch was alles wat ze zeiden niet waar, hoewel gegrond op Gods Woord.
Wat wil je hiermee nu zeggen?
refo schreef:
We worden vreselijk bang gemaakt voor van alles en nog wat:
- terroristen
- broeikaseffect
- opraken fossiele brandstoffen
- financiele crisis
- de Islam
en we laten ons van alles aanleunen. Je moet eens nagaan welke vrijheden we in de afgelopen 25 jaar zijn kwijtgeraakt.

Iran is opeens van het lijstje afgehaald en staat nu opeens in het vriendenboekje van de USA.
Wat gebeurt er nou echt in de wereld?

Je raakt op dreef en gaat nu wezenlijke vragen stellen. Vragen waar conservatieven over na denken met elkaar. Spreken, Lezen, debateren. En proberen wellicht een mening of zelfs oplossing te formuleren.
refo schreef:
Vanavond ging het in de 2e kamer over rekeningrijden. Natuurlijk gaat dat door! Nederland is een proeftuin. Als dat werkt weten we precies waar iedereen zich bevindt!!

Ik vertrouw de politiek niet. En de conservatieven zijn mijns inziens het grootste gevaar voor de wereldvrede.
Geweldig die laatste zin hahha!

Een laatste serieuze vraag :

Wat en wie versta jij onder conservatisme/ conservatieven en waarom?


Verder pas ik voor dit soort discussies op een forum.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door refo »

Je naam prijkt of heeft geprijkt op Goudse SGP publicaties. Ik woon en woonde vrijwel nooit SGPvergaderingen bij.
Ik zag drie namen staan, waarvan ik er dus 2 herkende.
Ook Rutger ken ik niet, maar heb wel gehoord van zijn (ontbreken van) godsdienst.
Dat is alles.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door David J »

refo schreef: Vanavond ging het in de 2e kamer over rekeningrijden. Natuurlijk gaat dat door! Nederland is een proeftuin. Als dat werkt weten we precies waar iedereen zich bevindt!!.
Ik besef dat het een zijspoor is in deze discussie, maar dit moet ik even rechtzetten. Het kastje dat in het kader van rekeningrijden (ofwel: Anders Betalen voor Mobiliteit) in je auto zal worden ingebouwd, geeft alleen cumulatieve gegevens door. Ofwel: aan het eind van de week wordt doorgegeven dat je die week 67 kilometer in het spitstarief hebt gereden, en 145 kilometer in het gewone tarief. Tijd- en plaatsgegevens worden niet eens opgeslagen in het kastje, laat staan doorgestuurd. Eventueel kun je ervoor kiezen die gegevens wel op te slaan, door zelf (vóór de betreffende rit) een USB-stick erin te steken. Dat zou je kunnen doen als je die gegevens nodig hebt om bijvoorbeeld bezwaar te maken tegen een opgelegde heffing. Als het allemaal doorgaat, natuurlijk.

De privacy is dus niet in het geding bij ABvM, in tegenstelling tot bij het gebruik van een mobieltje.

Ik weet dit overigens omdat ik aan dit project bij het Ministerie van V&W werk, maar dat terzijde.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door Erasmiaan »

Wat een vervelend spelletje: ik ken jou wel maar jij mij lekker niet! Puh! Daar heb je toch zelf voor gekozen!

En wees eens een vent en ga eens in op de argumenten van Conservatieforever. Ik vond de discussie net boeiend worden.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 20 apr 2009, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
ConservatieForever
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 dec 2008, 17:17
Locatie: Holland
Contacteer:

Re: Conservatief Cafe 6 mei 20.15 uur te Gouda

Bericht door ConservatieForever »

Erasmiaan schreef:Wat een vervelend spelletje: ik ken jou wel maar jij mij lekker niet! Puh! Daar heb je toch zelf voor gekozen!

En wees eens een vent en ga eens in op de argumenten van Conservatieforever. Ik vond de discussie niet boeiend worden.
Dat is nu juist het probleem van veel refo's. Niet op argumenten ingaan en de focus op het eigen denk-wereldje.

ach. het is niet anders.
Plaats reactie